| Forfatter |
|
jan.bas Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis man skal skifte ledninger i ens strømforsyning, rørforstærker.
Er der forskel på at bruge Sølv eller Kobber kabel tyk eller tyndt kabel.Søger erfaringer med dette...
mvh jan
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke har rimelig check på dette ville jeg nok holde snitterne væk.
Men brug da endelig sølv - Audio Note sværger til sølv.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruge KUN tynd ledning (0.5) og med god isolering, købte engang en brugt rørforstærker, hvor sælger var begyndt at "modificere" strømforsyningen med 4 kvadrat højtalerkabel  .
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden ting du bør overveje i den forbindelse er hvilken type isolerings materiale der er brugt på det kabel du vælger. Mange amlindelige kabler kan ikke klare de høje temperaturer i længden. Hvis du vælger noget Teflon kabel er du på den sikre side - og som er sidegevinst 'brænder det ikke af' hvis du sidder lidt for længe og varmer med loddekolben.
Helt enig med dfms 4 mm2 speaker kabel i PSU lyder som en dårlig ide på en rørslæde... . __________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke det gir nogen forskel overhoved, brug hellere krudtet et andet sted (Stører kondensator bank, mere stabil strømforsyning, bedre udganstrafoer, bedre kabelføring (lyd), bedre rør, osv.).
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan.bas skrev:
Hej
Hvis man skal skifte ledninger i ens strømforsyning, rørforstærker.
Er der forskel på at bruge Sølv eller Kobber kabel tyk eller tyndt kabel.Søger erfaringer med dette...
mvh jan |
|
|
ja, der er forskel - på prisen. hvis du mener at du kan høre forskel er der vist en lille million dollars der venter på dig  jeg går ud fra at du godt ved at rørforstærkere kan være livsfarlige at arbejde med?
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Bruge KUN tynd ledning (0.5) og med god isolering, købte engang en brugt rørforstærker, hvor sælger var begyndt at "modificere" strømforsyningen med 4 kvadrat højtalerkabel . |
|
|
hvad er det for en gang sludder?  der skal bruges den rette type kabel til den rette spænding / strøm, og det kan sagtens være 4mm2 til et par 845 filamenter
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv sludder , nu går jeg udfra at tråd-starteren mener ht-delen i strømforsyningen, at bruge sølvkabel til glød, tro du ikke det er overkill eller det lyder måske bedst .
Citér:
| der skal bruges den rette type kabel til den rette spænding / strøm |
|
|
Da B&o's ingeniører en gang i 50'serne konstruerede mine rørforstærker valgte de 0,5 kvadrat til strømforsyningen (selve kabel type kan man altid diskutere), så dem vælger jeg at tro på, frem for noget moderne nyreligiøst haløj.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad snakker du om? ht-delen  mener du højspænding? hvor har jeg sagt at man skal bruge SØLV kabler? og har jeg sagt at det lyder bedre? ta' lige at læs hvad jeg skriver, ik?  man skal bruge det kabel der passer bedst ELEKTRISK hvad B&O engang har lavet i tidernes morgen, er rimeligt ligegyldigt. det eneste der er vigtigt er ohm's lov og sikkerheds standarder. det har så ABSOLUT ikke noget med religion at gøre
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Selv sludder , nu går jeg udfra at tråd-starteren mener ht-delen i strømforsyningen, at bruge sølvkabel til glød, tro du ikke det er overkill eller det lyder måske bedst .
|
|
|
Nu er der ingen ht-del i strømforsyningen, så det er kablerne til forsyningsspænding han mener. Om det er overkill eller ej, vil jeg ikke udtale mig om her, men man kan jo evt. læse en af de mange tråde om netkabler.
dfms skrev:
Citér:
| der skal bruges den rette type kabel til den rette spænding / strøm |
|
|
Da B&o's ingeniører en gang i 50'serne konstruerede mine rørforstærker valgte de 0,5 kvadrat til strømforsyningen (selve kabel type kan man altid diskutere), så dem vælger jeg at tro på, frem for noget moderne nyreligiøst haløj.
|
|
|
B&O valgte de kabler de dengang mente var bedst i den forstærker. Derfor kan det jo godt være nødvendigt med andre dimensioner i andre forstærkere hvor der er tale om helt andre spændinger og strømme.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| In Morgan Jones book Valve Amplifiers, HT (High Tension) is the term he used for the high voltage. LT (Low Tension) is for the heaters. |
|
|
Om der på det diagram jeg så, stod Terminal eller Tension er vel en fedt.
Så selv .
Men hvad med at komme med noget indput, som jan.bas kan bruge !
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen det har jeg skam skrevet, jeg citere lige mig selv :
sismofyt skrev:
man skal bruge det kabel der passer bedst ELEKTRISK
|
|
|
altså, find et kabel hos farnell.dk og slå data op. det vil fortælle dig om det (altså isolationen) kan holde til den B+ der er i forstærkeren, om det er fleksibelt nok og om det har den farve der ønskes. google derefter strøm vs kvadrat .. vælg kabel. køb. monter. nyd en forstærker der ikke brænder huset og dine kære ned fordi du har valgt et underdimensioneret audiofilt sølvkabel til 1000kr meteren ..
|
| Til top |
|
| |