Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor stor er forskellen egentlig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Selveste Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg sige,ved ikke om det her er det rigtige sted og poste emnet.

Men folk snakker og snakker om bi-wire og bi-amp.

Når alt kommer til alt, er der så virkelig så stor forskel, når den ene forstærker styrer diskanterne og mellemtonen og den anden forstærker styrer basserne? I forhold til at den ene forstærker styrer den ene højtaler og den anden forstærker styrer den anden højtaler? Hvis man kan koble det sådan sammen? Kan det virkelig høres? Hvis jah, hvorfor er der forskel. Kan i prøve at forklare hva det er som gør årsagen til denne forskel?

Mvh Thomas

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Den bedste måde jeg kan forklare det på, er IKKE at tænke på hvad forstærkerne sender ud af højttalerterminalerne............ Men på hvad højttalerne TRÆKKER.

I det at man har 2 kabler fra forstærkeren hen til hhv BAS og MELLEMTONE/DISKANT......BI-WIRING...... Så kunne det godt se ud som om at det er samme signal der løber i begge kabler, men i det kabel der går til bassen, vil der som regelt være meget mere energi, blive trukket meget strøm.......... og det andet kabel bliver så ikke "forstyrret" af disse kraftige strømtræk.

Ved BI-AMPING, er det stort set den samme måde der skal tænkes på............. Det kabel og den forstærker der går til mellemtone/diskant, vil kunne "slappe mere af", fordi den er fri for store strømtræk.

Oveni det, så ved BI-AMPING, der vil være den fordel at den forstærker og det kabel der spiller mellemtone diskant, vil være helt upåvirket af udstyring af "bas-forstærkeren".......... Altså hvis man spiller RIGTIG højt og man tømmer den forstærker der trækker bas for strøm (når max effekt), så vil forstærkeren til mellemtone diskant være helt upåvirket af det.

Man kan så BI-AMPE på flere måder.

Den ene er at lave den ene forstærker trække basserne og den anden toppen....... man kan også vælge at BI-AMPE ved at lade venstre kanal af forstærkeren ta sig af bassen og højre side af toppen........... Nogle mener det lyder mere dynamisk.
Om det er fordi der egentlig er flere "kræfter" til bassen, fordi toppen ikke er så krævende, vides ikke.
En anden ting kan være kanalsperationen............ Den er - eller burde være - størst ved BI-AMPING hvor en forstærker går til den ene side og den anden går til den anden side.

Nogle snakker også om KRYDS-BI-AMPING, hvor man bruger højre side af den ene forstærker til toppen i den ene ht, men bruger venstre side af samme forstærker til bassen i den anden HT - og samme måde til anden ht................. Sådan at den ene forstærker bruges til TOP i den ene HT og BAS i den anden HT.

Signalet skal selvfølgelig deles ud så alle RIGHT signalerne går til højre side og LEFT til venstre, ellers går det helt galt.

Mit bud

på hvad der generelt sker ved BI-WIRING, er at der KAN komme en anelse mere luft i toppen......... Det er slet ikke sikkert......... og kommer an på om det er samme kabel, eller de er forskellige.
I nogle tilfælde kan perspektivet blive dårligere.

Ved BI-AMPING, vil der som regelt være mere ro, mere dynamik og mulighed for at spille højere hvor det stadig lyder godt og mere "luft" i toppen
Også her kan det blive dårligere, MEN det synes jeg er sjældent, da der kan tilpasses en hel del: Niveau, forstærkervalg, kabelvalg osv.

Håber det hjælper lidt.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Det er meget svært at generalisere omkring biwiring/biamping, det afhænger meget af udstyret. Mine erfaringer er at biwiring giver en marginal/eller ingen forbedring og at passiv biamping giver en hørbar lille forbedring. Den store forbedring ligger i aktiv X-amping . 
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

(forkortet)

Rigtig flot forklaring, og med en god pointe, nemlig at der er ekstremt mange variable inde over.

Det kommer, som helt ny er inde på, helt an på det konkrete setup, og hvordan man gør.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du skal bi-ampe med en forstærker til hver kanal, så skal dette være en mono blok (dvs kun en kanal) eller have en switch der kan lave stereo blokken om til mono.

For at gøre forvirringen total, så kan man kører mono på et sæt højttalere med biwire, det vil sige to effektblokke til hver højttaler, altså fire forstærkere i alt.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Selveste Thomas skrev:

Når alt kommer til alt, er der så virkelig så stor forskel, når den ene forstærker styrer diskanterne og mellemtonen og den anden forstærker styrer basserne? I forhold til at den ene forstærker styrer den ene højtaler og den anden forstærker styrer den anden højtaler? Hvis man kan koble det sådan sammen? Kan det virkelig høres? Hvis jah, hvorfor er der forskel. Kan i prøve at forklare hva det er som gør årsagen til denne forskel?

Mvh Thomas

Hmm...den skulle måske have været placeret under "Andet", men det er ikke det værste!

Din overskrift fortæller absolut ingenting om, hvad indlægget handler om...

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
heltny skrev:

(forkortet)

Rigtig flot forklaring, og med en god pointe, nemlig at der er ekstremt mange variable inde over.

Det kommer, som helt ny er inde på, helt an på det konkrete setup, og hvordan man gør.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du skal bi-ampe med en forstærker til hver kanal, så skal dette være en mono blok (dvs kun en kanal) eller have en switch der kan lave stereo blokken om til mono.

For at gøre forvirringen total, så kan man kører mono på et sæt højttalere med biwire, det vil sige to effektblokke til hver højttaler, altså fire forstærkere i alt.

Hov-hov...sker der ikke noget uheldigt mht. til impedanserne når en forstærker brokobles???

Brokobling er ikke bare vupti! og så er der mere effekt! Der er bivirkninger...

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

konaflet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

angående biwiring så er min erfaring dette.

for omkring 20 år siden da jeg fik mine snell j 2 højttalere prøvede jeg dette for første gang da snellerne som nogle af de første tror jeg gav mulighed for dette,og der skete dette at lydbilledet ligesom blev større og jeg anså det i starten for en forbedring,men som tiden gik blev lyden dårligere mere og mere konfus og mindre og mindre bas,det var som om forstærkeren ikke brød sig om dette .Tilsidst gik jeg tilbage til singlewiring og lyden blev straks den gode gamle lyd på alle måder.Jeg har sidenhen hørt mange højttalere der har været biwiret men har aldrig hørt noget sted hvor det har virket.Et firma som dynaudio har aldrig anerkendt dette princip, da de netop mener at der opstår problemer med dette,så vidt jeg husker er det noget med faseforskydning el lignende.

Til top Vis konaflet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af konaflet

Selveste Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Selveste Thomas skrev:

Mvh Thomas

Hmm...den skulle måske have været placeret under "Andet", men det er ikke det værste!

Din overskrift fortæller absolut ingenting om, hvad indlægget handler om...

Mvh.

Niels

Beklager jeg smed indlæget her. Skal nok forsøge at finde den rigtige plads fremover.

Mange tak for de kanon gode forklaringer. Da jeg kan hører i har utrolig meget forstand på den slags. Vil jeg hører jeres anbefalinger.

Jeg har købt nye højtaler, de skulle komme i morgen eller tirsdag.

Hvordan vil i koble det sammen, ?

Har en NAD C372 forstærker.

og en NAD C272 effektforstærker.

Hvis ikke i ved det så er C272 præcis mangen til C372 bare uden forforstærker delen. SÅ de yder præcis det samme.

Hvordan tror i jeg vil få det bedste resultat? højtalerne er Dali Ikon 7, hvis det hjælper.

Havde tænkt lidt på at brokoble forstærkerne og så lade den ene styrer den ene højtaler og omvendt. Men man kan vel også koble forstærkerne sammen uden de er brokoblet? ville det ikke være bedre eller? Hva syns i?

Håber i forstår hva jeg mener, er ikke så god til at stave og forklare. beklager. 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at folk som brokobler er bekendt med at en fordoblig af effekten kun giver sølle 3db. Altså knap hørbart. At brokoble en forstærker lægger de to kanaler(den ene fasevendt) i serie med hinanden og signalet skal tappes over de to røde terminaler.

Det giver en teoretisk fordobling af spændingen og så siger ohm's lov at effekten firedobles. Den bliver dog sjældent mere end fordoblet , men jeg garanterer at forbruget på forstærkeren svarer til en firedobling. Hvor bliver resten så af ? Jo det bliver til varme pga tab i strømforsyning, udgangstrin mm.

Som en ekstra oplysning kan jeg tilføje at ved brokobling ser hver kanal i forstærkeren ind i 2 ohm ved 4ohm belastning. Det er altså en god ting hvis forstærkeren er opgivet til at kunne arbejde med 2ohm belastning. Det har andre vist skrevet før, men det kan ikke gentages for ofte.

Ang biamping;

Det er kun noget værd hvis der bruges aktiv deling før forstærkerne så de kun får tilført det signal de skal behandle. Hvorfor skulle den forstærker som trækker det høje område også plages med bassen som vil bringe den  i mætning langt før end det signal der bruges. Først når det er løst opnås største fordele ved biwiring (biamping).

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Selveste Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

tube mania, okay.

Hvis det var dig der skulle koble dette setup sammen. Hvordan ville du så personligt selv gøre det?

Som jeg forstår. så vil du lade en forstærker styrer hver sin højtaler er det korrekt? eller?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
...
...

Jeg kører nu med et stereotrin pr. højttaler.
Venstre kanal tager sig af bassen, og højre tager sig af diskanten.
De to kanaler deler dog trafo, men man kan jo bruge en forstærker der er dual mono, så strømtræk i bassen ikke dræner strømmen til diskanten. (Det er mit biosetup, der kører på den måde.)

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Selveste Thomas skrev:

tube mania, okay.

Hvis det var dig der skulle koble dette setup sammen. Hvordan ville du så personligt selv gøre det?

Som jeg forstår. så vil du lade en forstærker styrer hver sin højtaler er det korrekt? eller?

Yes. Et aktiv filter deler hver kanal op i bas+diskant. Du kommer til at bruge 4 kanaler. Det er det du har. Der findes filtre derude hvis man kigger efter dem.

Du kan også gøre som Spencer. Tilføre f.eks h kanal til begge indgange på den ene forstærker og derpå dele ud til høj og lav , men der er det så jeg mener det er synd for den kanal som driver den høje ende skal plages af bassen som den jo også får tilført. Det er her det aktive filter kommer ind før forstærkerne og foretager deling .

mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Spencer; har du prøvet aktiv deling?

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes