Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Voltage clipping / Current clipping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne vare interessert i at hore folks erfaringer om det her emne. Der er meget hype om hvor vigtig stromstyrke er for at en forstarker er vellydende. Min erfaring er dog at langt de fleste hifi folk lever med daglig voltage clipping...og stort set ingen oplever current clipping.

taget fra traden harman vs thule :

Maximusoptimus skrev:
Man kan ikke bruge Watt til at se...hvor strøm stræk en forstæker er.......

Det er nu ikke helt rigtigt kvadratrod (watt/ hojtaler impedance) = ampere (stromstyrke)

Ampere malinger ved 0,6 ohm i 2ms siger ikke ret meget om forstarkerens reele evner.  Det man gerne vil vise med opgivelse af ampere er reel kraft og en indikation om liniaritet, men de burst ampere der bliver opgivet er sjeldent i folgeskab med forvrangnings opgivlese. Jeg tvivler sterkt pa at ret mange af de ampere opgivelser man ser er ved fuld railvoltage.

for at give en 4 ohms hojtaler 100 watt er det kun nodvendigt med 5 ampere. Dykker den til 2 ohm skal man bruge 7 ampere, vil man holde spandingen, som jo er det vigtigste sa skal man bruge 10 ampere.

Det er min erfaring at forstarkere der har hoj rail voltage og som kan holde fuld udstyring i 2 ohm lyder bedre end amps med lavere railvoltage men som sa til gendgeld kan give flere ampere i lavere impedanser.

Current clipping vs voltage clipping er en god diskussion..men ingen tvivl om at begge dele bor undgas...min erfaring er at mange hifi enthusiaster lever med daglig voltage clipping uden rigtigt at opfatte det. Med hojtalere der er designet venligt..som de fleste er i dag sa er current clipping ret sjeldent et problem.

Jeg ville vare interesseret i at hore andres erfaring

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg absolut ikke give dig ret i. Current-clipping er stadig et problem. Faktisk har mange forstærkere meget svært ved at levere strøm ved høje frekvenser. Det kan skyldes flere forskellige ting. Eks. at kredsløbet er for ringe dimensioneret. Men ofte skyldes det en dårlig kortslutningssikring, der ved høje frekvenser begrænser strømmen. Jeg ved, at bl.a. Thule havde en forstærker med dette problem i deres spirit-serie.

Current-clipping forekommer også tit på modkoblede forstærkere (det er de jo næsten alle sammen). Ofte fordi man ikke dimensionerer udgangstrin og driver tilstrækkeligt. Det er jo ikke nødvendig når man leger med 1kHz sinus og rene ohmske belastninger i målelab, for modkoblingen skal jo nok redde måledataene. Men når man så spænder en speaker på, så skal der ligepludselig leveres strøm, og så kan modkoblingssløjfen ikke længere klare opgaven.

Og, nu vi er ved modkobling (som jeg anser for det største problem ved forstærkere), så skal der ikke ret meget uheldig belastning af udgangen eller transienter til, før indgangstrinnet overstyres. Og det lytter folk til på næsten alle modkoblede forstærkere, også selvom man har betalt dyrt for dem.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Anders T
Branchemedlem
Branchemedlem

Thule Audio

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig, Jeg synes du generelt set er meget negativ overfor vores produkter. 

Hvordan ved du at vores Spirit forstærkere havde et problem med begrænsning af strømme ved høje frekvenser ? Dette er i hvert fald forbigået min opmærksomhed.

Vores forstærkere er i modsætning til, hvad du påstår andet steds, konstrueret fundamentalt forskelligt fra fjernøstlige forstærkere. 

Til din orientering er alle vores forstærkere uden global modkobling.

Med venlig hilsen

Anders Thule

Til top Vis Anders T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders T

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig.

Lige til en start... Hvorfor svare du aldrig tilbage, når folk stiller dig kritiske spørgsmål, til dine anklager? Nu er det for eksempel, 12 dage siden Anders Thule forsvarede sine produkter, og ingen reaktion fra dig.

Men jeg tror jeg har en ide om hvad du mener.. Du er bare lidt forvirret, og roder rundt i begreberne. Muligvis skulle du have taget det udvidede aftenkursus i elektronik.. Det kan ikke altid svare sig at springe over hvor gereret er lavest.

Det er faktisk de færreste forstærkere som har problemer med at levere strøm ved høje frekvenser… Der er derimod mange som har problemer med det ved lave frekvenser…

Det som du tænker på, er en test i Hi-Fi & Elektronik (igen, igen) hvor de måler på en PA100, dengang Spirit PowerDrive (udsalgs pris 4000,-) hvor de kan få den til at gi ca. 2 * 170 Watt ved 1 KHz men kun ca. 2 * 70 Fra 20 Hz til 20 KHz… Jeg har engang målt på sådan en forstærker, og det er ikke ved de høje frekvenser den ikke kan levere effekten.. Men 20 Hz og en net spænding på 205V så slår relæet fra ved 2* 70 W / 4 ohm inden forstærkeren sender mærkelige lyde ud.. Fra 220V til 240V giver den hele effekten ved alle frekvenser.. Så det kan da ikke være forstærkerens problem at net spændingen er for lav..?

Det tyder på at hele din ”viden” stammer fra Hi-Fi & Elektronik… Det er trist da bladet ikke har eksisterede i snart 6 år… Det er nemlig sket en del de sidste 6 år.. Mange ting er ikke som de var..

En sjov lille ting.. Faldt lige over testen Holfi Audis vs. Thule IA50 i et 8 år gammelt Hi-Fi & Elektronik.. Her er nogle eksempler på dette hedengangne blads, tekniske fortræffeligheder..

De roser Thulen for at bruge SMD, men enhver idiot kan se at der udelukkende er leadede komponenter i den forstærker..

De kommentere et billede af Holfi`ens indmad: Holfi har 2*2 effekttransistorer (de 4 sorte cylindre)

Udgangstransistorer forklædt som elektrolytkondensator..? Og så sidder de helt frit i luften langt fra den der store sorte varme ting.. Det er nok for at optimere kølingen…*S*

Mvh

Kim   

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes