| Forfatter |
|
jepp1227 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg overvejer at købe en Systemdek IIX med Helios Scorpio arm. Der medfølger en Ortofon OM 40. Mit spørgsmål er, om denne PU passer til armen?
Håber på at der er nogle, der kan hjælpe :)
Mvh Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Steen Thorhauge Branchemedlem

Thorhauge Audio
Bruger siden: 02 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeppe
Jeg har selv en Scorpio arm, det er en udmærket arm, men ikke så godt egnet til om 40,
da den hører til i den tunge ende, en pickup med en compliance på omkring 12-15, vil passe
bedre.
MVH Steen
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig. Pickupvalget er ikke det bedste. Prøv evt. en MC pickup.
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jepp1227 skrev:
|
Hej..
Jeg overvejer at købe en Systemdek IIX med Helios Scorpio arm. Der medfølger en Ortofon OM 40. Mit spørgsmål er, om denne PU passer til armen?
Håber på at der er nogle, der kan hjælpe :)
Mvh Jeppe
|
|
|
Hej Jeppe
Det er fuldstændig rigtig hvad Torhauge skriver. En OM 40 er alt for blød ( compliance ) i forhold til en Scorpios effektive masse. Og det dutter absolut ikke rent lydmessigt. Du skal ha fat i en MC pickup, nok nærmere en high output, dem er der flere af til menneskepenge. Hvis ikke du er til MC, så laver GRADO nogle fortræffelige MM pickups, også til at købe for forholdsvis få hundrede kroner, og de vil ha det rigtig godt monteret på en Scorpio
Venligst Jens
|
| Til top |
|
| |
jepp1227 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de hurtige svar:)
Det lyder ikke godt. Kan se at kompliancen for OM 40 er på 25. Tror i at denne kombination vil lyde desideret dårlig?
Mvh Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej men du risikerer at armen og pickuppens resonansfrekvens kommer så langt ned at du får resonansproblemer af de buler, der er på de fleste plader. Den ideelle resonansfrekvens ligger omkring 15 Hz. Her kommer den ikke i karambolage med det musikalske indhold på pladerne. Med en så blød pickup som du skitserer kommer resonansfrekvensen meget længere ned.
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tilføjelse:
Jeg brugte altid MC pickupper i min Fat Scorpio. Først en Yamaha MC-7, siden en Accuphase MC-1 og til sidst en Fidelity Research MC 201 (Kendere vil nu vide at det er en del år siden...)
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jepp1227 skrev:
|
Tak for de hurtige svar:)
Det lyder ikke godt. Kan se at kompliancen for OM 40 er på 25. Tror i at denne kombination vil lyde desideret dårlig?
Mvh Jeppe
|
|
|
Det vil ikke lyde desederet dårligt, men bassen vil med garanti være meget gumpetung og sløre nederste mellemtone alt for meget. Noget andet er at en kombination af bulede plader(det er de altid mere eller mindre) og høj, for høj lydstyrke i værste fald kan resultere i at du skal ud og invisterer i nye bashøjttalere. Så mit bedste råd er, lad være at bruge den OM 40
Venligst Jens
|
| Til top |
|
| |