Emne: Max output dæmpning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg er ikke den store elektonik nørd, så lidt hjælp er meget værdsat (ok lidt nørd på bruger siden , elsker elektronik dimser), nå men mit spørgsmål udspringer af noget jeg har læst herinde et sted, (jeg kan bare ikke finde det igen ) det drejer sig om hvad der sker når man kobler 2 forskellige enheder sammen der har forskellig max output.
Eksempel. Min sonos kører med fixed volume dvs at den altid er 100 %, jeg ved ikke hvor meget Vrms (mener jeg det hedder)den har, men lad os antage at den har en max på 1,3 vrms og min forstærker har 1,0 Vrms, giver det nogle problemer?.
Grunden til at jeg spørger er at min sonos spiller meget højere end min CD afspiller (med samme nummer, og forstærkeren står selvfølgelig også på samme niveau), og jeg syntes at jeg kan fornemme lidt uro/overstyring i diskanten, med sonos, hvis jeg skruer ned på sones så det matcher min CD afspiller er det som om at det forsvinder. Beklager hvis jeg har blandet nogle tekniske termer sammen, jeg er som tidligere nævnt rimelig blank på elektronik når vi kommer så langt ned
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
slet ingen der kan klar hjælpe en elektronik analfabet som mig  , hvis det er total volapyk jeg skriver så skal jeg måske bruge noget hjælp til at forklare hvad det er jeg mener
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har først set tråden nu.
At de forskellige apparater har forskellig niveau i udgangsspændingen har været kilde til irritation, lige siden hifien blev opfundet, så . . . intet nyt under solen.
Der er flere måder at løse sådanne problemer på, men de afhænger af apparaternes opbygning, pro/con mht. ekstra ting i signalvejen og ejerens adgang til elektronikkompetence (det være sin egen eller andres).
1. Man ændrer en eller flere modstande i selve apparatet. Det kræver ud over kendskab til elektronik som regel et diagram for at se, hvor og hvordan der skal gribes ind.
2. Man beregner sig en spændingsdeler og sætter det ind imellem de to apparater.
3. Man indbygger en ekstra volumen (potentiometer) til indstilling af niveau.
Visse (for-)forstærkere kan endda indstilles på indgangen i 2 eller flere niveauer.
Hvad der er den rigtige løsning for dig er lidt svært at svare på, da vi ikke ved, hvilke apparater der er tale om, plus din egen stigende interesse i det elektroniske med vægt på, om du vil selv eller skal/vil have hjælp. Du skal i hvert fald kende til U=RI og til modstande og deres forskellige koblingsmuligheder og formler.
Som udgangspunkt kan du læse dette og så læse de andre sider for mere info. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor sætter du ikke bare sonos til samme niveau som cd'en  __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke stille niveauet på Sonos til noget andet end 100% låst eller 100% variabel, og hvis den står til variabel så kan man jo skrue op og ned som man vil, og med 2 børn og en naiv kone, som ikke fatter at de kun må bruge anlægget til at justerer højden på, så er den løsning ikke holdbar i længden, men ellers tak for det gode råd 
Nogen der kender output på Sonos ZP 80, kan ikke finde det nogen steder?
Min forstærker er en Holfi 8.1 Anniversary Edition, jeg har manualen, men hvad skal jeg kigge efter, indgang eller udgangs effekt.
Er det rigtigt forstået at sonos udgangseffekt helt skal være lig med Holfi indgangseffekt, eller hvad det nu hedder , damm hvor er min nørd faktor bare lille på det her område, det føles lidt som den første tysk time man havde i skolen
../rasmus
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man taler ikke om effekt på indgange, man taler om spænding. Og så taler man om max. indgangsspænding. Og det er det, du skal se efter i manualen (hvorfor kan man ikke downloade den i PDF?). Du skal også se på sonosens udgangsspænding. Har du et link til sonosen?
Men ellers ja, den maximale udgangsspænding skal helst være lig den maximale indspænding, på den måde får du fuldt udbytte af begge apparater. Men hvis max. udgangsspænding er højere end max. indgangsspænding, kan du risikere klipning af signalet, og dine diskanter er hermed i fare for afbrænding. Så det gamle råd gælder også her: Hvis det lyder grimt, så skru ned.
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.sonos.com, der står ikke noget om max out, men jeg har fundet et link til en der har målt den igennem i forbindelse med en test, han skriver:
Looking first at the ZP80's analog output set to Fixed, the maximum level at 1kHz was 2.12V, 0.5dB higher than the CD standard's 2V RMS. The output preserved absolute polarity— ie, it was noninverting—and was sourced from a usefully low impedance of around 93 ohms across most the audioband, this rising to 224 ohms at 20Hz. This rise will be inconsequential with typical preamplifiers having an input impedance of 10k ohms or more, but with the low, "torture test" load of 600 ohms it does result in the response starting to roll off at low-bass frequencies, reaching –3dB at 14Hz (fig.1, bottom pair of traces). Into 100k ohms (fig.1 top traces), the LF response was flat to 30Hz or so. At the other end of the spectrum the output is down 0.5dB at 20kHz, which will not be audible.
Link til hele testen:
http://stereophile.com/mediaservers/1006sonos/
Link til måle testen:
http://stereophile.com/mediaservers/1006sonos/index5.html
Når jeg kommer hjem så checker jeg lige min holfi manual, og ser hvad der står. Når jeg læser det han er kommet frem til, er min sonos så bedst tjent med at blive forbundet til en 800 Ohm indgang eller en 20k Ohms, min holfi har nemlig begge dele.
tak for hjælpen indtil videre
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
20k Ohms
Check også din DC-spiller for samme data.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt spec på Holfi'en håber det kan bruges til noget:
Tekniske Data:
Udgangseffekt: 8 Ohm 2 X 100 W, 4 Ohm 2 X 190 W
Spidsstrøm: 30A/0.6 Ohm
THD: < 0,12% / 1 W / 8Ohm, < 1% / 100W / 8Ohm
Effektbåndbredde: +0, -3 db : 5 Hz - 130 Khz
Udgangsimpedans: < 0,25 Ohm
Indgangsimpedans: Phono,Tuner AUX og Tape 20 KOhm. CD 800 Ohm
Følsomhed Alle indgange: 250 mV
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige at flytte CD-tilslutningen over i AUX, Tuner eller tape - hvad der nu er ledigt, og sammenlign så med sonosen.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|