Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brum fra forstærkeren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Emnet har sikkert været berørt før, men det er ikke lykkeds mig at søge mig frem til helt det samme problem jeg selv sidder med nu.>
Det jeg forsøger at finde ud af er hvad der kan forsage brum i forstærkeren. Her mener jeg ikke brum der kommer ud i højttalerne (som mange andre har skrevet om), men brum fra selve trafoen i forstærkeren.

Lyden er kraftig nok til jeg har kan høre den fra sofaen når der er stille passager i musikken, eller alm. dialog i tv'et. Lyden kommer og går. Jeg har ikke lagt mærke til noget mønster, men nogle gange er lyden der et par sekunder, andre et halvt minut, for så at blive helt stille i alt mellem få sekunder og flere minutter af gangen.

Nogen som har nogle forslag?

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Det er en grimmer en. Du skal sikkert søge efter svaret på din netspænding. Ved nogle hjælper det at indføre et DC-spær filter.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej StefanR.

Prøv at vende netstikket 180 grader. D.v.s en ½ omgang. Det lille trick kan til tider gøre underværker, også rent lydmæssigt da det er vigtigt forstærkere, cd afspillere osv. er i fase. Det er iøvrigt noget langt de fleste overhovedet ikke tænker på.

Venligst   Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=316

Et link til et sådant DC filter.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:

[Slettet af Zorglub, syntes du skal tænke dig grundigt om inden du slynger sådan noget ud uden beviser]
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev;

[Slettet, Z]

Det er simpelthen for groft! Hvis jeg havde noget med LC-Audio at gøre, ville jeg sagsøge på stedet! Sådan kan man bare ikke skrive!!

En DC-spærre er meget let at bygge selv! 4 dioder, to kondensatorer og et stykke printplade.

mvh

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har også tænkt på om det er spændingen den er gal med. Jeg har ikke lagt mærke til det indtil for nyligt. Jeg har prøvet at pillet alt ud af forstærkeren med undtagelse af højttalerne og strømstikket.
Og da den sidder i en jordet kontakt, kan stikket kun vende på én måde.
Er der andre alternativet end lige sådan en filter som hos lcaudio?
Jeg vil helst gerne undgå at skulle lave indgreb i kablerne, og hvis jeg får en loddekolbe i hånden går det først helt galt.
Jeg ved man kan få strømforsyninger/stikdåser med noget indbygget filter i. Vil de kunne hjælpe noget i denne sammenhæng?
Og i så fald, er der nogen I vil anbefale?

Med hensyn til om lcaudio er noge hustlere eller ej, er de heldigvis stadig underlagt dansk lovgivning, og den siger at så længe du betaler online med kort, må de ikke hæve penge fra din konto før varen er sendt. Sker dette alligevel, kan man bare få banken til at tilbageføre pengene.
Hvis nogen butik så begynder at pive over dét sker, så må de jo fremproducere noget dokumentation for at varen er afsendt. Så derfor ville jeg nu ikke have nogle skrupler ved at handle ved dem selv om jeg ikke kender dem.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Sjokoz skrev:

[Slettet, Z]

Hvad har du betalt for der, som du ikke har fået ?

Jeg har handlet med dem - nok 20 gange - uden nogle former for problemer.

Når man kommer med sådan en beskyldning, bør man komme med noget mere konkret - noget med kød på og evt beviser - alle kan jo sige sådan.

Og det er det nemmeste at gøre overfor folk man ikke kan li af en eller anden grund.

Jeg sýnes den er så grov den du kommer med der, at du enten må komme med noget med kød på, eller æde den i dig igen, med en offentlig undskyldning.

Er det ikke passende på et forum, som så mange læser

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har også handlet med dem et par gange og Gert er nok den forhandler jeg sidst tror ville svindle nogen som helst.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Sjokoz skrev:

[Slettet, Z]

Hvis du har haft en dårlig oplevelse med lcaudio, så skriv det i Forhandlere forum. Den her tråd fortsætter herfra med svar på trådstarters problemer, yderligere snak i den dur slettes.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Har ikke lige læst hvordan reglerne er med hensyn til bumping. Men nu hvor Zorglub fik alle til at holde mund, giver jeg den lige et skub her.

Jeg vil som sagt gerne have forlslag til hvad jeg kan bruge af færdige DC filtre. Er der nogen produkter I ville anbefale?

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:
Hej forum.
Emnet har sikkert været berørt før, men det er ikke lykkeds mig at søge mig frem til helt det samme problem jeg selv sidder med nu.>
Det jeg forsøger at finde ud af er hvad der kan forsage brum i forstærkeren. Her mener jeg ikke brum der kommer ud i højttalerne (som mange andre har skrevet om), men brum fra selve trafoen i forstærkeren.
Lyden er kraftig nok til jeg har kan høre den fra sofaen når der er stille passager i musikken, eller alm. dialog i tv'et. Lyden kommer og går. Jeg har ikke lagt mærke til noget mønster, men nogle gange er lyden der et par sekunder, andre et halvt minut, for så at blive helt stille i alt mellem få sekunder og flere minutter af gangen.
Nogen som har nogle forslag?

Hej Stefan..:
  Er transformatoren med ringkerne eller EI???
Hvis ringkerne, prøv at løsne den, og udskift de sorte gummiskiver med et par skiver fra et "spejder-liggeunderlag". Langt overvejende er årsagen til mekanisk brum fra ringkerner, at de er spændt for hårdt, og trådene dermed bliver "slappe" - resultatet er mekanisk brum.
Elektrisk set kan det også forårsages af DC på lysnettet, men det er et TEMMELIG sjældent fenomen i vores "civiliserede" del af verden.

Ang. Dia's mærkelige indlæg - så er det jo nemt, når man gemmer sig bagved et uigennemskueligt navn. Aner ikke hvem manden er, og da der HAR været en Adm. på, gider jeg ikke trykke på "RAPPORTER" knappen...

Lars / Viborg  -  Tech Support for LC Audio 

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forestille mig at der er noget der er skruet forket i mit apparat, da der er tale om nogle lidt dyre modeller (i forhold til mit budget i hvert fald).
Problemet er også at fænomenet sker både med min nye effektblok og min forhenværende Surround Reciever. Jeg satte denne til igen for høre om det kun var i det ene apparat, samt fordi jeg stadig mangler et par kablet til det nye anlæg.

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Jeg kan ikke forestille mig at der er noget der er skruet forket i mit apparat, da der er tale om nogle lidt dyre modeller (i forhold til mit budget i hvert fald).
Problemet er også at fænomenet sker både med min nye effektblok og min forhenværende Surround Reciever. Jeg satte denne til igen for høre om det kun var i det ene apparat, samt fordi jeg stadig mangler et par kablet til det nye anlæg.

- Prøv nu bare og løsne trafo'en... - Selv Accuphase's til over 100K har problemet...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
StefanR skrev:

- Prøv nu bare og løsne trafo'en... - Selv Accuphase's til over 100K har problemet...

Lars / Viborg

Hvis der er garenti på forstærkeren, så skal du nok vente til den er udløbet, ellers bortfalder garentien.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Det bliver ikke skruet i noget som helst indtil jeg har snakket med forretningen.
Jeg finder det dog forunderligt at to forskellige forstærkere skal begynde at gøre det på samme tid.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre forslag til eventuelle filterløsninger der ikke indebærer DIY arbejde fra min side af.

Mvh.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det tyder på dc, har sommetider selv samme problem med begge mine monoblokke, næsten altid i arbejdstiden kl 7-15 når industrien køre.
Har prøvet alt, undtagen at pille ved trafo og filter da jeg ikke har kunne finde et der er stort nok.

Mener LCaudio kan levere en færdig løsning af deres på forespørgsel, så prøv at maile dem.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes