Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dæmpningsfaktor for høj? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst et sted at effektforstærkeres dæmpningsfaktor også kunne være høj. Hvilket på nogle systemer skulle kunne resultere i at man oplever for lidt bas. Er der nogen der har erfaringer med det?

j.

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Visse overdæmpede højttalersystemer egner sig bedst til at bruges sammen med rørforstærkere, med trafo i udgangen, og lidt ekstra 'snydebas'.

De der designer højttalere specielt med rørforstærkere i tankerne, tager jo højde for at udgangsimpedansen er høj, på en rørforstærker.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

OK. Det giver mening. Så burde mine Audio Note J-højttalere, som vist næppe er overdæmpede selvom de er lavet med rørforstærkere i tankerne, ikke få problemer. Når jeg spørger er det dog fordi jeg på et tidspunkt lånte et NuForce monotrin, og her oplevede jeg bassen som lidt for slank. Det skal dog siges at jeg ikke nåede at lytte så meget på dem, men efter hvad du siger skal de måske have en chance til ...

j.

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hvor meget bas der er 'korrekt', er tit et tilvænningsspørgsmål.
Hvis man har vænnet sig til bassen fra store transmissionsliniehøjttalere, kan det være svært at lytte på noget som helst andet.

Det med om bassen er præcis eller mudrer, er også noget man skal gøre op med, om man kan lide.
Der er dem der siger 'så hellere ingen bas, når det nu ikke kan blive perfekt'.

Bassen er også lidt af et evighedsprojekt her i hytten, og har aldrig siddet helt 'i skabet' endnu.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Dæmpningsfaktoren kan ikke være for høj, hvis højttaleren er for overdæmpet er det dens egenlyd, og det er ikke meningen at forstærkeren skal kompensere for dette, tværtimod. Så må man se sig om efter andre højttalere. Det er jo netop effektforstærkerens opgave at farve lyden så lidt som muligt.

Dæmpningsfaktoren kan være et godt mål, men på ingen måder absolut, for baskontrol, mange andre faktorer spiller ind, og således kan en forstærker med en dæmoningsfaktor på 10k godt have bedre baskontrol end en forstærker med en dæmoningsfaktor på 20k.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Nogle rørfolk - og andre - der f.eks spiller på lowtherenheder med små (Watt) forstærkere, har forsøgt med en seriemodstand på enheden, for at få lidt fyldigere bas.

Det med seriemodstanden duer selvfølgelig kun ved få watt, ellers skal modstanden være enorm - men det er blevet brugt ret meget i "sin tid".

En seriemodstand "ødelægger" jo forstærkerens dæmpningsfaktor og kan på den måde få baslyden til at "fylde" lidt mere.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Nogle rørfolk - og andre - der f.eks spiller på lowtherenheder med små (Watt) forstærkere, har forsøgt med en seriemodstand på enheden, for at få lidt fyldigere bas.

Det med seriemodstanden duer selvfølgelig kun ved få watt, ellers skal modstanden være enorm - men det er blevet brugt ret meget i "sin tid".

En seriemodstand "ødelægger" jo forstærkerens dæmpningsfaktor og kan på den måde få baslyden til at "fylde" lidt mere.

Det er vel ikke kun dæmpningsfaktoren der bliver påvirket af en serie modstand? hele systemets afstemning ryger jo også, man hæver vel Q?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
heltny skrev:

Det er vel ikke kun dæmpningsfaktoren der bliver påvirket af en serie modstand? hele systemets afstemning ryger jo også, man hæver vel Q?

Ja man ændrer jo en del faktorer, men tilsyneladende har nogle folk sat pris på resultatet

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Dæmpningsfaktoren kan ikke være for høj, hvis højttaleren er for overdæmpet er det dens egenlyd, og det er ikke meningen at forstærkeren skal kompensere for dette, tværtimod. Så må man se sig om efter andre højttalere. Det er jo netop effektforstærkerens opgave at farve lyden så lidt som muligt.

Dæmpningsfaktoren kan være et godt mål, men på ingen måder absolut, for baskontrol, mange andre faktorer spiller ind, og således kan en forstærker med en dæmoningsfaktor på 10k godt have bedre baskontrol end en forstærker med en dæmoningsfaktor på 20k.

Store overdæmpede hornsystemer er bestemt ikke designet til at bruges med transistortin med høj dæmpningsfaktor. De er fra starten designet til at få hjælp i bunden, af et rørtrins udgangstrafo.

Du kan argumentere, at 'sådan lyder højttaleren ikke i virkeligheden'.

OK - men sådan som din kæreste ser ud, i stearinlysets skær, ser hun heller ikke ud i 'virkeligheden'. Næh 'virkeligheden' kræver 2000W fra en malerlampe lige i fjæset, så man kan se alle hudorme og mikrober.

En Fender Stratocaster lyder iøvrigt ret kedeligt i 'virkeligheden' - dvs. uden forvrængning.
Ligeledes lød Link Wrays guitar også anderledes i 'virkeligheden'.
Han stak en skruetrækker igennem pappet på guitarforstærkerens enhed, for at lave sin specielle lyd.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil vove påstanden at din påstand også gælder for en telecaster.

Nok ikke for sjov at marshall allerede tidligt indbyggede overdrive.

For mig at se giver det så ingen mening at man designer højttalere til at skulle matches med specialle forstærkere, selvom jeg har hørt det "virke", så er det stadig en bevidst fejlkontruktion i mine øjne... men nu var det ikke emnet

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Jeg vil vove påstanden at din påstand også gælder for en telecaster.

Nok ikke for sjov at marshall allerede tidligt indbyggede overdrive.

For mig at se giver det så ingen mening at man designer højttalere til at skulle matches med specialle forstærkere, selvom jeg har hørt det "virke", så er det stadig en bevidst fejlkontruktion i mine øjne... men nu var det ikke emnet

Dybest set har alle højttalerkonstruktører en referenceforstærker de foretrækker.
Snell siges at være bygget med Naim forstærkere på.
Om det så gælder alle Snell's modeller, skal jeg ikke kunne sige.

EDIT: Visse Apogee-modeller kan kun trækkes af en lille håndfuld forstærkere, som f.eks. Krell.
Du kan så vælge at kalde højttaleren fejlkonstrueret, men når de spiller som de skal, tror jeg ikke du tænker sådan om dem.

Jeg har iøvrigt hørt AN/E med Doxa på, hvor dæmpningsfaktoren vist skulle være fin nok.
Der manglede ikke bas i det tilfælde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes