Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig besluttet mig for at udskifte mit nuværende grej, og står derfor og mangler en ny forforstærker.

Jeg er dog noget i tvivl om hvad jeg skal gå efter.

Den skal sådan set ikke rigtig bruges til andet end at regulere volumen, og jeg har da derfor heller ikke nogle store krav, bortset fra en så neutral gengivelse af lyden som muligt.
Jeg havde derfor håbet at det var muligt at købe en billig passiv forforstærker der kunne gøre jobbet, men synes ikke lige at kunne finde nogle?

Jeg ville derfor høre om der var nogle der kendte nogle gode?
(Kan godt være jeg selv bygger en passiv på et tidspunkt, men har ikke tid til det lige pt hvorfor jeg bare søger en færdig løsning!)

P.s. Den skal spille sammen med 2 stk umodificerede IcePower moduler.  
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Du nævner til sidst, at den skal trække 2 umodificerede IcePower moduler. I det tilfælde kan jeg ikke anbefale en passiv forforstærker. IcePower modulerne har en indgangsimpedans omkring 8 kohm. Det ville nok resultere i en noget kedelig lyd uden dynamik. Du kan selvfølgelig godt prøve bare at lodde nogle rca kabler direkte på et potmeter, for at høre hvordan det lyder. Men jeg vil tro, at du for mere ud af en meget simpel volumen kontrol med udgangsbuffer. Men det er kun min mening, som jeg har fået ud fra mine egne ICE forstærkere. Jeg har "leget" lidt med forskellige konstruktioner, men synes bedst om de aktive løsninger. Jeg har dog ikke fundet det helt rigtige endnu, så jeg leder også efter den "perfekte" forforstærker.

Men prøv det med de løse rca kabler på et potmeter. Det behøver ikke være dyre dele du bruger for at finde ud af om den passive lyd er noget for dig.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Har godt læst om indgangsimpedansen på IcePower-modulerne, men havde håbet at det var muligt alligevel....

Hmm, vi kan også tage den på en anden måde :D

Hvilken forforstærker vil passe godt sammen med 2 stk umodificerede IcePower moduler?

Det er sådan set mig ligemeget om det er Passiv eller ej, det skal bare spille
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Jo mere jeg læser - jo mere forvirret bliver jeg...

Hvis jeg tager udgangspunkt i at IcePower-modulerne har en indgangsimpedans på 8.000 ohm - og en tommelfinger-regel der siger at udgangsimpedansen skal være 1/10 af indgangsimpedansen, så burde jeg skulle have fat i en forforstærker der har en udgangsimpedans på 800 ohm.

Citat:
Old electronics rule of thump was output impedence should be 10X less then input load(s) impedence being driven. Any further decrease in output impedence would have no benifit.

Citat:
Output impedance of a preamp is something most people don't think about, but can be influential to the sound. Lefty's rule of thumb (or thump, love that one) of having the preamp output impedance at least 1/10th of the power amp input impedance is sound advice. At this ratio, there will be only 0.83dB of loss in the interconnect. And since this is just a voltage divider loss, it will be constant throughout the passband.

Hvis jeg læser lidt om den forforstærker jeg bruger i forvejen (Nad C162 - eller den integrerede i C372'eren), såt der følgende:
Essentially the same circuitry used for the phono circuit is also used for both the line input and output stage: A modular FET amp operating in Class A. The line output stage is capable of driving 10V into 600 ohms. This, combined with the high input impedance of the line input amplifier (500k ohms) means that the C 162 can be combined with a vast range of sources and power amplifi ers. For the inputs themselves, the NAD engineers have opted for using relays rather then using electronic switching between sources. All input and output sockets are gold plated.

Dvs. jeg skal vel i princippet have noget i samme stil da udgangsimpedansen er okay i forhold til IcePower-modulernes lave indgangsimpedans?

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Denne her tommelfinger regel forstår jeg ikke. Min Audio Research VT130SE effektamp har en input impedans på 200K ohm balanceret, hvilken
skulle betyde en ouput impedans på 20K Ohm. De Audio Research preamps jeg har - har udgangsimpedanser mellem 400 ohm og 700 ohm
(balanceret). Bevares, det er mindst en 1/10 - mindst
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft et par passive forforstærkere i tidens løb og min konklusion er helt klart, at aktiv er bedst. Lyden er simpelthen mere "levende".

8k ohm er en hård belasting for linjeforstærker og en passiv enhed vil have variabel udgangsimpedans som kan nå over 2k ohm. Umiddelbart vil jeg tro at oddsne for at få god lyd fra en passiv enhed med Ice modulerne er ganske lav...

Der er imidlertid kommet transformatorregulerede passive forforstærkere som jeg dog ikke har afprøvet, men her er et par links til et par af dem:

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_django.htm

http://www.bentaudio.com/index2.html

NVA laver i øvrigt flere passive modeller til meget rimelige priser, i fald du vil eksperimentere på trods af oddsne uden af brænde alt for mange penge af:

http://stores.ebay.co.uk/nene-valley-audio_Passive-Pre-Ampli fiers_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ2672795QQftidZ2QQtZkm

Men ingen tvivl om jeg ville pege på en aktiv enhed til dine Ice moduler, evt. en brugt er fra siden.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Har smidt dig en pb
Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes