Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Luxman Z-501 og Z-502 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Har købt sådan et Luxman sæt af en meget flink mand i Odense, sættet er med 2 x Z-501 effekttrin og 1 x Z-502 forforstærker. Ved at de var med i Luxmans katalog først i firserne og at de kan omstilles til ca 25 watt i Kl. A, men ellers har jeg ikke kunne finde noget på dem..

Nogen her som har lidt viden om disse perler?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da huske lidt udover det specielle design. Sættet var oprindeligt tænkt som selvbyg og derfor hed de ikke Luxman men Luxkit. Senere blev de dog alligevel solgt samlede, men nu under navnet Avance. Så vidt jeg husker står der heller ikke Luxman nogen steder på apparaterne.
Z-501 er på 100 watt hvis du kører normal klasse A-B.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Ja, kan godt huske det med Kit delen og navnet AVANCE, har fundet en norsk audioside hvor der er lidt fotos og spec info om sættet.

Jeg har ikke fået det i hænde endnu eller hørt det spille, men jeg har en Luxman M-120a som har samme Duo beta opbygning og samme noget specielle "cigarkøling"

Glæder mig til at få det sluttet til Denon S-10 og KEF Baileyerne..

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Har fået dem fragtet til det mørke jylland og nu har de stået og varmet op i en 12 timers tid i kl. A mode, men sikke de larmer i tomgang, de summer og tikker. Ja lyder nærmest som de småkoger... Skal de gøre det?

MEN med en skive i CD-spillen og godt med strømp på hegnet, SIKKE en lyd!! Hul igennem og dynamik så det batter. Stort klart lydbillede og man er absolut ikke i tvivl om hvor hver eneste musiker er i lydbilledet.. Wauw!!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juni 2008 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Tex-Tv skrev:

Har fået dem fragtet til det mørke jylland og nu har de stået og varmet op i en 12 timers tid i kl. A mode, men sikke de larmer i tomgang, de summer og tikker. Ja lyder nærmest som de småkoger... Skal de gøre det?

Ulempen ved klasse A er at forstærkerne bruger ret meget strøm også i tomgang og ved lav styrke. Derfor udvikles der en del varme som skal transporteres væk i kølepladerne. Kølingen i disse forstærkere virker i princippet som en radiator, og når de bliver varme lyder de derfor nærmest som en radiator der kører for fuldt tryk. Det er altså helt normalt.

Tex-Tv skrev:

MEN med en skive i CD-spillen og godt med strømp på hegnet, SIKKE en lyd!! Hul igennem og dynamik så det batter. Stort klart lydbillede og man er absolut ikke i tvivl om hvor hver eneste musiker er i lydbilledet.. Wauw!!

Fordelen ved klasse A er mindre forvrængning i svage passager i musikken ( crossoverforvrængning ). Desuden kræver princippet også en veldimensioneret strømforsyning og det kan så betyde mindre forvrængning i kraftige passager ( klipning ). Det kan være en del af forklaringen på den gode lyd og den høje dynamik du oplever.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Er stadig meget glad for mine effekttrin her en 10 dages tid senere. Har dog ikke prøvet at tilslutte forforstærkeren endnu, jeg kører gennem min Pioneer VSX-1015 Reciver, men det skal til at være en saga blot.

Vil høre hvad i mener vil være den bedste opstilling:

1) Tilslutte min Denon DCD S-10 til Forforstærkeren Z-502 og videre derfra ud til hvert sit trin som kører Kl. A Mono. Der benyttes Kimber PBJ RCA mellem enhederne og Aural Thrills sølvkabel ud til mine gamle KEF Bailey.

eller

2) Tilslutte min Denon DCD S-10 direkte til hver sit effekttrin via den variable udgang på Denon, som dermed kan styrer udgangseffekten med Denon fjernbetjeningen. Kabelopsætning er den samme som ovenfor.

Hvad mener fagfolket?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er ikke fagmand, men har prøvet lidt af hvert.

Jeg siger "1". Klart.

Den variable udgang på din S-10 er ikke egnet til at udstyre en effektforstærker direkte. Den kan måske spytte 3 V ud maks., men (lyd) kvaliteten er også en hel del ringere end i en, bare nogenlunde, god forforstærker. Det vil sandsynligvis lyde rigtigt grimt (forvrænge).

Husk at bruge "fixed out", så du undgår kredsløbet med det variable output.

Men prøv  Der kan ikke ske noget, andet end at du bliver klogere...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Så har jeg prøvet begge opstillinger og jeg må sige at opstilling Nr. 2 fungerede absolut perfekt og havde klart den bedste lyd. Der kan spilles enddog meget højt og rent, ingen filtre eller modstande i signalvejen, kun lyden fra CD´en som Denon´ læser den og Avanze trinene spiller, ingen dikkedarer..

Sukker for øregangen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes