Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Fisher x100, Integreret rørforst. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sismo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Da min ven fortalte at han i årevis har haft en temmelig gammel rørforstærker stående blev jeg rigtig nysgerrig og "tvang" ham til at hente den og
bringe den hjem til mig.
Det viste sig at være en Fisher x100, alle dele original. Og jeg blev blød i knæene.
Vi prøvede dyret og i fineste rørstil spillede den bedst efter at have stået tændt i nogle timer. Ikke high end, men med alle basale hifi kvaliteter på
plads og med den dejlige klassiske rørlyd.
Nu tilbyder min ven så at sælge den til mig, men selvom mine fremtidige hifi-planer går i andre retninger føler jeg mig alligevel fristet.
Jeg er interesseret i alt hvad der er værd at vide om Fisher x100 og gerne et prisforslag, idet både jeg og min ven er i tvivl om hvad jeg bør give for
den.
Til top Vis sismo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismo

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Se evt. her: http://www.hificlassic.dk/ hvor der er en til salg.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

De går for mellem 100$ og 300$ på eBay.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

det er jo rent kult.....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

sismo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

"To Spaceexpander" hvad er det? Det står på bundpladen inde i Fisher x100.
"To Spaceexpander" tilbyder ind og udgang for henholdsvis Channel A og B

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan én - i flot stand og er glad for den. Den er til service/check-up for tiden, men den kommer vel tilbage - må man håbe.

Hvad vil du vide?

Vedr. pris: Ja- Ebay-priser kan variere mellem 100 og 500 USD . Jeg gør opmærksom på, at den nævnte Ebay-pris hidrører fra fortrinsvis Amerikanske apparater sat til salg  - og købt af amerikanere på et marked, hvor der er betydelig flere af dem end på vore breddegrader. Samtidig skal lægges den sædvanlige told/moms/forsendelses-svada oven i. 

Hvad den skal koste herhjemme? Jah - en god klassisk Fisher X-100 (første generation 1961-1962), forudsat den er i orden og original og ordentligt serviceret, kan vel koste mellem 1500 -3000 kr.. Jeg ved jo godt, at det ser ud til, at jeg vil blæse prisen op til min fordel, men da jeg aldrig vil sælge er det forhåbentlig ligegyldigt.

Ellers er det jo kun markedskræfterne som endegyldigt kan give et ordentligt svar på dette.

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Ellers er der en del at læse på

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58062&K W=fisher

Er det dén version, som du har kig på??

Den findes i flere versioner X-100 (2 versioner) - X100A - X-100B - X-100C

Vh

Freddy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

MichaelB skrev:
"To Spaceexpander" hvad er det? Det står på bundpladen inde i Fisher x100.

En rumklangsenhed.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

sismo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Først en tak til alle der er kommet med oplysninger og specielt til Freddy der bl.a. kom med årstal og link til de fedeste billeder,
og Freddy: Ja det er præcis den på billederne jeg har kig på.

Mikkel: Rumklang! det noget du tror eller ved.
Navnet "To Spaceexpander" fik også mig til først at tænke på noget med rumklang. Men det er normalt noget der sidder i f.eks en guitarforstærker
og ikke i en hifi-forstærker. På billedet af den snavsede Fisher
x100 kan man se To spaceexpander ind og udgangende og udfra hvad jeg ser får jeg mere en ide om at man her kan tilslutte eksterne for- eller/og
effektforstærker. (Man skal kigge rigtigt godt efter på billedet for at se ordene "To Spaceexpander: idet de er dækket af en ordentlig bunke møg).
Tjah, jeg ved det ikke.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

MichaelB skrev:
Først en tak til alle der er kommet med oplysninger og specielt til Freddy der bl.a. kom med årstal og link til de fedeste billeder,
og Freddy: Ja det er præcis den på billederne jeg har kig på.

Navnet "To Spaceexpander" fik også mig til først at tænke på noget med rumklang. Men det er normalt noget der sidder i f.eks en guitarforstærker
og ikke i en hifi-forstærker. På billedet af den snavsede Fisher
x100 kan man se To spaceexpander ind og udgangende og udfra hvad jeg ser får jeg mere en ide om at man her kan tilslutte eksterne for- eller/og
effektforstærker. (Man skal kigge rigtigt godt efter på billedet for at se ordene "To Spaceexpander: idet de er dækket af en ordentlig bunke møg).
Tjah, jeg ved det ikke.

Spaceexpanderen er en rumklangsenhed, det var ret almindeligt i stereoens barndom, ja helt op i 70'erne var den slags sære indretninger i katalogerne, bl.a. fra Sansui og Pioneer 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

MichaelB skrev:

Det er noget jeg ved. Her er et diagram: http://www.triodeel.com/k10.gif

Citér:
Men det er normalt noget der sidder i f.eks en guitarforstærker og ikke i en hifi-forstærker.

Det her er bare en "spring reverb" enhed - samme type som man brugte i guitarforstærkere. Der er jo også folk der bruger mystiske DSP rumklang effekter i vore dage

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Ja nu er denne tråd jo så blevet knap to år gammel; og det e r mig der er blevet ejer af denne absolut fantastiske forstærker

Jeg hentede den i går, og den er i absolut super stand: alle dele er originale: såvidt jeg kan se er det endda de originale 'lytter der sidder i !
Og den spiller super; sidder lige nu og lytter til Tchaikovsky pianokoncert # 1, på den,.... nu ved jeg virkelig hvad stereo er ! Hold da op!
Sikke en forskel fra mit tidligere system (et bluesky EXO 2-1) det sidstnævnte lyder som en billig mono transistor radio i sammenligning med
The Fisher :)

Fik også noget af dens historie: den blev i halvfjerdserne købt privat fra en fona-ansat (muligvis første ejer), af forrige ejers kammerat. Blev op
gennem halvfjerdserne flittigt brugt og stod som regel tændt i dagevis .. ! dernæst overtog forrige ejer den og brugte den i ca. ti år inden den fik
et eftersyn hos en fagkyndig og blev opmagasineret i en opvarmet kælder. Der stod den så i femten år og ventede på en ny ejer.
Og det blev så mig :)

Her er lidt billeder:
Jeg havde en rejsekuffert jeg købte sidste år på La Gomera (en af Canarie øerne)
Læg lige mærke navnet på kufferten ..og så passede den endda som hånd i handske

Fronten...messing dækslerne der mangler kan forhåbentlig skaffes

Et kig ind i "motorrummet" ..skriften på rørene er fuldstændigt brændt væk, men de spiller fantastisk...Det er utroligt efter så mange år og så
uendelig mange timers brug.

Denne forstærker er simpelthen utrolig: at den fungerer perfekt efter så mange år og såvidt vides er der ikke skiftet en eneste del i den
nogensinde!
Det er i hvert fald ikke nogen mandags model det her; men derimod en stabil arbejdshest der bare tøffer deruda' som en gammel Nimbus

Det er en uforlignelig fornøjelse at lytte til musik på den: sikke en detalje rigdom og tre-dimensionalitet ...WAUW

Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 14 April 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Og nu er der liv i denne gamle tråd: fin, fin forstærker.

Jeg har også en. Det er den første model, altså X-100 uden b eller c.

Jeg har ikke vænnet mig helt til min endnu (læs: har bl.a. ikke fundet de optimale højttalere til den), men efter at jeg har fået erstattet de Sovtek el84M rør, jeg købte til den, ud med Siemens E84L, er jeg på rette vej, og det skal nok komme.

Så i øvrigt at der er en Fisher Reverb-fætter rimeligt billigt til salg på kbs her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=151581

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Hej :)
jamen så er vi jo to der har fornøjelsen af en X-100

Ja det er dejlig forstærker, den lyder utroligt.

Jeg har lige lånt et sæt hjemmebyggede højttalere (af den bedste slags) som lyder fint i disse ikke optimale omgivelser jeg byder dem.

Ang. Rør.. Tjaeh, dem der sidder i her lyder fantastisk, så det blir svært at matche...men på et tidspunkt vil jeg prøve nogle russiske ;)
Jeg glæder mig til at lære den bedre at kende henadvejen ...vil bl.a. gerne finde nogle 16ohms højttalere til den; har hørt noget om at den yder
bedst med dem .. ?

og Tak for tippet med rumklangen: den er jo fra samme tid, så den vil jeg da lige overveje ;)

Jeg er også på jagt efter manual og service manual til denne her...har du nogen ide om hvor man kan finde sådan en ?

;)
Gunnar
Til top Vis Chakaranda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chakaranda Besøg Chakaranda's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg tror så, at vi er mindst tre Wink

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58062&K W=fisher

Jeg har både den originale user manual samt en såkaldt "Photofact" servicemanual, som mere er et rigtig godt diagram med masser af sideoplysninger end en egentlig servicemanual. Jeg kan være i tvivl om, om man overhovedet kunne få en decideret servicemanual til disse Fisher.

Vh

Freddy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 15 April 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jeg har både den originale user manual samt en såkaldt "Photofact" servicemanual, som mere er et rigtig godt diagram med masser af sideoplysninger end en egentlig servicemanual.

"Photofact" var en "pirat" servicemanual der blev brugt af dem der ikke kunne/ville købe den rigtige servicemanual. De blev lavet ved at folk tegnede produkterne af (nogle gange i hvert fald), så de er ofte ikke helt fejlfri.

Citér:
Jeg kan være i tvivl om, om man overhovedet kunne få en decideret servicemanual til disse Fisher.

Det kunne du. Jeg har den "rigtige" manual til min Fisher receiver af ca. samme årgang. Du kan købe dem ved Al Pugliese (som har købt Fisher Radio navnet).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Jep så er vi (mindst) tre i "X-100 klubben" ;)

Den blev jo rigtig flot den du fik der; smukt arbejde
Undrer mig dog lidt over hvad de der to blå kondensatorer laver i din? der sidder der ikke noget i min: så det må vel noget nogen har installeret
extra i den du har ?

Henad vejen vil jeg i øvrigt også gi min en grundig omgang rengøring osv. ..men hvornår det blir ved jeg ikke:
siden min kom ind ad døren har jeg stort set siddet klistret til højttalerene og ladet mig indhylle i vellyd og dejlig musik ''
Så der blir ikke nogen hovedrengøring før jeg er i humør til at nøjes med min NAD 7240 mens jeg skiller The Fisher ad

Er stadig noget målløs over at en næsten 50 år gammel forstærker bare spiller løs med samtlige originale komponenter, 'lytter, rør osv.

Ang. Manual: Tak for tippet, Mikkel, med Fisherdoctor, men har han diagram til de Europæiske versioner? eller er det ligemeget?

Anyway: jeg skal lige se hvor heldig jeg er: på lørdag kommer der en med en The Fisher Space Expander til mig samt "nogle Fisher manualer fra
samme tidsepoke" ..men om den jeg mangler er med i pakken ved jeg ikke før på lørdag.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 16 April 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Ang. Manual: Tak for tippet, Mikkel, med Fisherdoctor, men har han diagram til de Europæiske versioner? eller er det ligemeget?

Det er normalt kun nettrafoen der er forskellig, så den amerikanske manual kan sagtens bruges.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 16 April 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
... Du kan købe dem ved Al Pugliese (som har købt Fisher Radio navnet).

Al Pugliese, den såkaldte "Fisher Doctor" har fået et rigtigt dårligt ry i Fisher kredse (jf. f.eks. "Fisher group" på yahoo.com), så ham bør man vist holde sig fra.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum