Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Beocord 5000 Spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snæbum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvad der blev af Beocord 5000 spolebåndoptager, så vidt jeg husker var det den sidste spolemaskine B&O fremstillede / Prøvede at fremstille.

Til top Vis Snæbum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snæbum

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det ikke , men jeg troede beocord 2400 var den sidste.
mvh thomas.
Ps. prøv at spørge i b&o forumet.
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

Snæbum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Beocord 5000 kan findes på B&O museum, og også på Beocentran  ( se 1971 ), den blev også brugt i Beosystem 6000, men hvor blev den af, er der nogen der ved det???????? mig ve de ik.

Peter Pan må vide det, eller har fiasko taget den.

mvh

Niels

Manuel Maerthfe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hej!

Beocord 5000, var et prestigeprodukt ell. rettere et førsøg på at opnå det ypperste, virksomhedens akkumulerede landvindinger tillod med hensyn til en high-performance spole til spole-maskine.

Via Dual Loop Closed Capstan´s - Hyperbolsk slebne (Tyske "Bogen") hoveder - sep. spole og capstansmotorer samt "forsinket" Relæstyring, - havde Struer-producenten matchet de store drenge, - såsom Revox (A-77) - Philips (Pro 12) -  Ferrograph (Series Seven) o.s.v.

Ligesom disse, benyttede Beocord 5000 ( i modsætning til B & O´s øvrige program) også spoletallerkener helt op til 27 cm.

"Hanefjeden", - Som den danske båndoptager-fabrikant Neutrofon (m. de engelske BSR-løbeværker) var foran, - langt før Beocord 5000 blev lagt i støbeskeden, - kunne her med fordel gives i arv til B & O.

Designmæssigt ville Beocord 5000 sikkert også havde vundet en masse priser. I stedet gik de vist til Tyske Brauns "TG-500", samt senere "TG-1000" (Design: Dieter Rams).

Men Beocord 5000, - blev jo heller aldrig et kommercielt produkt. 6 enheder blev det vist til, inden man fandt ud af, at prestigen skulle hentes ud af Philips´ Compact Cassetterne, - samt de nye farve-tv.

Derfor forblev model Beocord 2400 (1969 - 72), nok Bang & Olufsens "galionsfigur" på båndoptagerfronten, når det gjaldt mulighederne for den "eksperimenterende" båndamatør.

Dette gør dog ikke beocord 2400, til den sidste og bedste spolebåndoptager fra B & O. Grundet de naturlige tekniske landvindinger i de efterfølgende modeller Beocord 1200/1600 (1972 - 76), finder mange netop disse maskiner, - omend mere modereret som udstyrsstykke, - mere stabile, grundet den enklere mekaniske konstruktion m. f.eks. elektronisk hastighedsvalg (contra "trappehjul")

Næste Prestige-project i båndoptager-regi, blev vist Cassette tapedeck´et Beocord 5000 (1976 - 80). Ikke bare model-navnet matchede "storebror-projectet". Her klarede B & O (på godt og ondt) skærende selv og lod de, - til B & O´s mindre cassette-modeler, - indkøbte "Vortex-transporter" i "stikken", og producerede deres eget med Dual Loop Closed Capstan, Relæstyring, 3-Ferrit hoveder, samt Lyspeak-metre (contra mekaniske Volume Unit-metre = VU)m.m.

Grundet flere årsager, vendte man da hurtigt tilbage til billigere, japanske "snurreværker".

Ligesom regeringen er blevet mere "populistisk" med årene, - er det ligesom om Bang & Olufsens produkt-filosofi har valgt at følge den samme "lette" vej, - Måske en dag det vil vende!

Manuel Maerthfell

Aalborg

Til top Vis Manuel Maerthfe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Manuel Maerthfe

Snæbum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

1000 tak! det var også næsten hvad jeg fandt frem til via Beoworld, men det kunne være sjov at eje en af disse maskiner hvis de da nogen sinde forlod B&O.

Med venlig hilsen og tak

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

sidder der også et japans værk i beocord 9000 - har en stående som jeg påtænker at få renoveret ?

fandt en beocord 2400 forleden - hvis den ellers duer - kan den så spille nogenlunde eller er vi før hifi med den ?

Snæbum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

2400 er en fin maskine der så vidt jeg husker opfylder opfylder hi-fi normen ved den hurtige hastighed.

Hvis du bliver træt af den så kontakt mig.

Har selv en 2000 de luxe, en 1600 og en 1200. alle i tip top stand.

har også adskillige Tandberg så gamle at der er et par stykker med rørbestykning.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Snæbum skrev:

2400 er en fin maskine der så vidt jeg husker opfylder opfylder hi-fi normen ved den hurtige hastighed.

Hvis du bliver træt af den så kontakt mig.

Har selv en 2000 de luxe, en 1600 og en 1200. alle i tip top stand.

har også adskillige Tandberg så gamle at der er et par stykker med rørbestykning.

har sendt dig en PM

Manuel Maerthfe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

Ja, - Beocord 9000 er også monteret med et Japansk løbeværk m. single capstan. Dog er båndtransporten til dette "flagskib" specielt udvalgt og optimeret, i forhold til de "samme" værker i "6000" og "8000".

Iøvrigt et supergodt værk, - med et meget lavt Wow & Flutter-tal, - bedre data end B & O´s eget.

Når jeg så "slår på tromme" for B & O´s  "hjemmelavede" båndtransport, - er det nok mere et spørgsmål om smag og følelse, - end det reelt bunder i saglige argumenter.

Jeg mener at B & O skulle have kørt linen ud, - og optimeret deres eget, - da fundamentet for kvaliteten var lagt godt til rette i dette helstøbte aluminiums-værk med de store tunge svinghjul under de to captansaksler, - for ikke at glemme de seperate ind og afspillehoveder.

De indkøbte Japanske løbeværksrammer (op til midten af firserne) var ikke støbt i én "alu-blok", - men udstanset af en stål-plade, og derefter bukket. Dette er en billig og på mange måder forsvarlig løsning, så længe den "tynde" plade er baseret på stål af en vis tykkelse. Være blev det da man efterhånden overgik til at producere endnu tyndere "rammer", - i bukket i aluminium.

-Måske med den begrundelse, at som de kraftige solenoider var erstattet med elektromotorer., ville konstruktionen være "gangbar", - og ikke mindst - billiger!

Desvære står kombinationen "blød" og lav godstykkelse ikke i harmoni med Autorewerse, Dolby-C, DBX, - eller være, - Dolby-S.

Denne udvikling var desvære generel, - og er derfor absolut ikke alene påmøntet Bang & Olufsens produkter. Disse lå generelt højere end genemsnittet!

Men, - glæden ved "håndværket" har altid vejet tungt for mig. Måske mere end nødvendigt er.

-Derfor faldt mit valg i tidernes morgen på en Tandberg TC 310 kassettemaskine, - UDEN Ray Dolbys C/ S-system. Maskinen havde/har et indbygget "B system", som jeg helst undgik at benytte, da jeg istedet benyttede gode cromdioxid ell. cobolt-bånd, som jeg udstyrede "pænt" til grænsen!

Det sidste var også nødvendigt, da en undladelse af støjreduktionen, begrænsede signal og støjforholdet til 45 - 50 dB., - mod de 100 - 110 dB., - vi idag omgiver os med, - via digitalrecording.

Til top Vis Manuel Maerthfe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Manuel Maerthfe

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Tandberg havde en dejlig mekanisk kvalitet - de er dog sværre at få til at løbe godt nå de bliver gamle - de mister "klaver"-fastheden - men nøj hvor kunne de spole hurtigt.

Den B&O 9000 jeg har har et løst fabriksnyt løbeværk klar til montering.

Så skal der køres test op i mod mine studer og revox maskiner - lidt nedtur hvis de får bank af B&Oen

Manuel Maerthfe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Ja spole, - det gik meget stærkt. Man skulle passe på ikke at spole helt frem eller tilbage. Endestoppet i kassettehuset ville MÅSKE kunne holde!

Iøvrigt var Philips-maskinerne også ret hurtige i denne "diciplin"!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes