| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er på udkig efter en ny forstærker, eller rettere effektblok.
Jeg har gået og leget lidt med tanken om at få en rør-effektblok. Men nu er det at jeg bliver lidt i tvivl. Jeg høre stort set kun Trance og house, og
jeg spiller ikke sindsygt højt, men det skal alligevel lyde af noget.
Når jeg sådan kigger rundt, så er de fleste forstærkere kun på 15-30Watt, hvilket jeg ikke syntes lyder af ret meget.
Hvis det er må i meget gerne komme med nogle forslag til forskellige forstærkere der er et kig værd.
Lige PT står mit valg mellem en Lyngdorf SDA2175 eller en røreffektorstærker. Altså er mit budget lige omkring de 8-9K
Som kilde har jeg 2 Pioneer CDJ400 cdafspillere og en
Pioneer DJM909 mixer som forforstærker. Den har både
balanceret XLR og ublanceret Phono output. og højttalerne bliv med stor sandsynelighed infid=1067&terid=1078&sc=hf">B&W CM7.
Så hvad vil passe bedst til min musikstil? Lyngdorfen som er klasse D, eller en røreffekt? Jeg har hørt noget om at rør skulle være noget
langsommere i og mere dogen i lyden end transistor og PWM forstærkere.
Den lyd jeg godt kan lide er hvor musikken nærmest står klart frem fra en en stor baggrund. Hvor lyden er ren og præcis. Kan rør levere det
eller er formålet med dem at opnå de modsatte? __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at have nogen gode argumenter for det, så ville jeg nok vælge Lyngdorf til formålet... OT: Lækkert Pioneer grej -> Spiller du fast eller kun for sjov?
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør kan gøre det du efterspørger, men det vil nok kræve nogen forsøg for at ramme det du ønsker med en røreffekt. Det med at rør er langsomme er noget være vrøvl. De kan have mindre kontrol i bassen primært fordi de spiller igennem en stor udgangstransformator og har noget lavere dæmpningsfaktor end de fleste transistorforstærkere. Efter min mening er det udgangstranformatoren man skal ofre mest opmærksomhed hvis man vil lege med rør. Ved dikant om mellemtone er rør som regel meget dynamiske.
Men du kan opleve lidt støj med rør, men et meget detaljeret og åbent lydbillede. Jeg vil umiddelbart tro at du skal lede andre steder end med rør til dit behov og hvis du alligevel vælger at forsøge så giv dig god tid til at find det rigtige effekttrin.
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg havde lidt på fornæmmelsen at jeg ikke rigtig har den rigtige musik smag til rør. Anda8000 Jeg spiller mobilt og på værelset. Primært i
roskildeområdet. Selve pulten er kun købt til hjemme brug, eller i hvertifald til jeg får fundet en flightcase jeg syntes om. Men selv om det kun er til
hjemmebrug må det jo gerne være i orden.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Anda8000 Jeg spiller mobilt og på værelset. Primært i
roskildeområdet. Selve pulten er kun købt til hjemme brug, eller i hvertifald til jeg får fundet en flightcase jeg syntes om. Men selv om det kun er til
hjemmebrug må det jo gerne være i orden. |
|
|
Selvfølgelig! Har selv en Pioneer DJM-3000, 2x Vestax PDX-2000 og Denon DN-2600F  Har dog pga. pladsmangel haft det opbevaret nogle år -> Må hellere snart komme i gang igen!!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find dine højttalere først, det giver bedre muligheder og eliminerer nogle uheldige udskiftninger...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en DJM400 før, men der var formeget støj på, og da den nåede at komme til rep 3 gange inden for de første 6 måneder, hvor den
sammenlagte rep tid var ca 2 måneder, så syntes jeg kun der var en rigtig mulighed. Nemlig at få den ultimative 2 kanals mixer på markdet. og er
du syg der er god lyd i. og 100% støjfri.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Jeg har gået og leget lidt med tanken om at få en rør-effektblok. Men nu er det at jeg bliver lidt i tvivl. Jeg høre stort set kun Trance og house, og
jeg spiller ikke sindsygt højt, men det skal alligevel lyde af noget. Når jeg sådan kigger rundt, så er de fleste forstærkere kun på 15-30Watt, hvilket jeg ikke syntes lyder af ret meget.
|
|
|
Har du nogensinde prøvet en 15-30W rørforstærker? Jeg har klaret mig fint med en 2*12W forstærker i mange år, og har kunnet spille meget højt (for højt). En 3W SE forstærker har også leveret nok effekt til det meste. Du skal selvfølgelig holde dig fra meget tungtdrevne højttalere.
Citér:
| Så hvad vil passe bedst til min musikstil? |
|
|
En god forstærker passer til en hvilken som helst musikstil 
Citér:
| Jeg har hørt noget om at rør skulle være noget
langsommere i og mere dogen i lyden end transistor og PWM forstærkere. |
|
|
Kun hvis du køber en radiogrammofon fra 30'erne... Basgengivelsen afhænger selvfølgelig meget af udgangstrafoen, men gode udgangstrafoer er ikke noget problem at lave/skaffe (de koster bare lidt penge).
Citér:
| Den lyd jeg godt kan lide er hvor musikken nærmest står klart frem fra en en stor baggrund. Hvor lyden er ren og præcis. Kan rør levere det |
|
|
JA! Men prøv da at låne en rørforstærker inden du beslutter dig. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
infinity Ren90 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 30 Juli 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej christian jense
jeg har i ca. 3 år spillet med en SDA2175 go effektforstærker men synes den manglet lidt liv i lyden (i min øre) og da jeg fik nogle ht. som den ikke kunne trække helt ok i mine øre kom der en rør effekt. (mcintosh mc275)på og det lød jo godt for ikke at sige mega godt
mvh. Infinity
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 31 Juli 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Hej.
Jeg har hørt noget om at rør skulle være noget langsommere i og mere dogen i lyden end transistor og PWM forstærkere.
Den lyd jeg godt kan lide er hvor musikken nærmest står klart frem fra en en stor baggrund. Hvor lyden er ren og præcis. Kan rør levere det eller er formålet med dem at opnå de modsatte? |
|
|
På vanlig musikk lyder gode rørforsterkere subjektivt renere og med mere tørr bass enn gode transistorforsterkere. Det er en hovedgrunn til at rørfolket nettopp foretrekker rør.
På spesielle home cinema testsignaler (jordskjelv o. lign) kommer transistor nærmere de subsoniske rystelser enn rør, og så kan en subwoofer drevet av transistor klare det bedre. Så må du bare finne din foretrukne rørforsterker. 20-30W pr. kanal er rikelig, rør lyder i praksis sterkere med samme effekt enn transistor.
Hifi-bransjen vil gjerne selge transistor-utstyr og setter ut rykter om rørenes problemer sammen med hifi-pressen, som støtter deres annonsører. Det er bare å overse det.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |