Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Flere watt = bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Lige pt bruger jeg en Thule IA60b til at køre mine Vienna Acoustic Beethoven og jeg er som sådan egentlig tilfreds med lyden.

Det jeg tænker på er bare om jeg vil få en bedre lyd (også ved lavere volumen) ved at købe enten en kraftigere forstærker eller ved at tilkøbe en effektforstærker?

min forstærker er på 60 watt, mens højtalerene er på 200w
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Du får ikke nødvendigvis bedre lyd ved flere watt. Men nogle højttalere sluger jo watt som bare Fa***n.

Så tjaa måske. Du vil sikkert får mere styr over dem i det mindste.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 03 August 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Flere Watt alene giver ikke nødbendigvis bedre lyd. Men hvis du kan finde en forstærker i samme "klasse" (eller bedre) som din Thule, men med flere watt, så bør du straks kunne høre en forbedring.
Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 August 2008 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

hej.

har læst om dit problem.

hvis du vil have god lyd ved lav volumen, er der kun et at gøre.

Det er og skifte til nogle andre højttalere.

De eneste jeg kender til som kan det du søger efter er martin logan,s elektrostat modeller.

men de kan til gengæld også i en grad hvor alle andre alm dynamiske må stå af,

jeg selv opdagede dette ved selv at have et par af disse.

jeg kender ikke nogle andre som kan på samme måde.

mvh kenn 

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 August 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Lige pt bruger jeg en Thule IA60b til at køre mine Vienna Acoustic Beethoven og jeg er som sådan egentlig tilfreds med lyden.

Det jeg tænker på er bare om jeg vil få en bedre lyd (også ved lavere volumen) ved at købe enten en kraftigere forstærker eller ved at tilkøbe en effektforstærker?

min forstærker er på 60 watt, mens højtalerene er på 200w

Hvis du køber en stærkere og "bedre" forstærker, vil du klart få bedre lyd

Spørgsmålet er, hvor mange penge du vil bruge på det? VA Beethoven kan lave masser af perspektiv og levere masser af punch i bassen. Og jo mere kvalitets-strøm du fodre dine VA med, jo mere vokser mulighederne for bedre lyd

Men det med bare at fokusere på "watt", er som andre også har nævnt, IKKE nødvændigvis lig med bedre lyd!

Problemet kan være at finde en int. amp, som er stærk nok, hvis du vil have det maksimale ud af dine højttalere. Jeg har selv samme problem. Jeg ville faktisk helst have en god int. amp, men under 10k, kan det være svært at finde en "rigtig god" int. forstærker, som er overdimentioneret i strømforsygningen. Og skal man over i forstærker-sæt, så begynder det også at blive dyrt

Jeg vælger nu at gå tilbage til DOXA, hvor man kan få "rigitg god lyd" for "rimelig" pris

Cboxoak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Beethoven Baby Grand - og de er ret effektkrævende.

Jeg har nu en Holfi Power 8 Ltd. Ed. til at drive dem og det har givet noget mere smæk for skillingen og en helt anden kontrol over lyden. Min gamle Mus. Fid. klasse A forst. blev nærmest "kvalt" når jeg spillede på dem.

Jeg vil mene du skal ha flere kræfter for at trække dem

Til top Vis Cboxoak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cboxoak

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 August 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

jeg mener ikke det drejer sig om en større forstærker.

jeg har selv haft samme problem.ved lavt lydniveau med mine proac d25. og skriftede fra en 60watt rotel til en audioanalogue mastero.og det hjalp ikke synderligt.ved lavelydniveauer.

det drejer sig om at dynamiske højttalere ikke kan spille på samme måde som elektrostater.uanset hvad man forsøger at gøre.

mit ønske var at kunne nyde musikken i min lejlighhed.og det blev indfriet til fulde med martin logan. højttalerene. plus alt det andet disse højttalere kan.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Cboxoak skrev:

Jeg har nu en Holfi Power 8 Ltd. Ed. til at drive dem og det har givet noget mere smæk for skillingen og en helt anden kontrol over lyden. Min gamle Mus. Fid. klasse A forst. blev nærmest "kvalt" når jeg spillede på dem.

har også haft disse ht. og ja de nyder godt af an kraftig forstærker. 50 w klasse A forstærker burde kunne gøre det eller en solid 100 w klasse A/B.

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 03 August 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

kort - jeg går fra 2 genge 50wat til 2 gange 8 wat og det bliver bedre (meget) komponent vælg har mere at sige end hvor mange wat den giver ud - (og det måles også på så mange måder i dag')

så nej, det er ikke bedre med flere wat'

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 03 August 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:
De eneste jeg kender til som kan det du søger efter er martin logan,s elektrostat modeller. men de kan til gengæld også i en grad hvor alle andre alm dynamiske må stå af,

Det er vi så ikke enige i, tværtimod har jeg endnu ikke hørt en ML der var i stand til at leverer Dynamik på et acceptabelt niveau.

HIFI IS FUN skrev:
jeg kender ikke nogle andre som kan på samme måde.

Det betyder ikke at det ikke eksisterer

HIFI IS FUN skrev:
jeg har selv haft samme problem.ved lavt lydniveau med mine proac d25. og skriftede fra en 60watt rotel til en audioanalogue mastero.og det hjalp ikke synderligt.ved lavelydniveauer.

Nu kunne det jo også skylde Proac højttalerne, i min verden er det en fejlslutning at konkluderer ud fra et enkelt tilfælde.

HIFI IS FUN skrev:
det drejer sig om at dynamiske højttalere ikke kan spille på samme måde som elektrostater.uanset hvad man forsøger at gøre.

Det er heller ikke hvad trådstarter spørger om,

Dynamisk vs elektrostat er hver sin måde at gøre tingene på, de har hver deres fordele og ulemper.

Hvis du ikke har hørt en dynamisk højttaler der er i stand til at leverer en velopløst og dynamisk gengivelse ved lavt lyttenvieau er du velkommen til at kigge forbi, men jeg synes det er lige i overkanten at afvise dynamiske højttaleres brugbarhed fordi at man selv en enkelt gang eller to har haft dårlige resultater. det svarer til at kører fiat, og herefter at konkuderer at alle bler er noget skrammel.

På trods af at jeg er enig med Hifi is fun om at det kan være højttalerne, så skal det jo ikke forhindre trådstarter i at prøve med en kraftig forstærker først, men det er måske lige ekstremt nok at finde andre højttalere uden at have prøvet at afhjælpe problemet på andre måder først. især hvis han kan lide den måde hans højttalere spiller på, så er det jo næppe den rigtige løsning for ham.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Sendt: 03 August 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Tror ikke den Thule leverer uanede mængder strøm - så derfor bør du nok finde en mere strømstærk (dette btyder nødvendigvis ikke flere watt).

Jeg har nu skiftet til 50W i forhold til 100W og sjovt nok, er de 50W endnu stærkere end de 100W.

Strøm er vejen frem, watt er ikke...

Mvh.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Tror ikke den Thule leverer uanede mængder strøm - så derfor bør du nok finde en mere strømstærk (dette btyder nødvendigvis ikke flere watt).

Jeg har nu skiftet til 50W i forhold til 100W og sjovt nok, er de 50W endnu stærkere end de 100W.

Strøm er vejen frem, watt er ikke...

Mvh.

Bliver nød til at kommentere på det der, fordi du vrøvler. 1 watt er 1 watt og 1watt er 1 J/s.

Jeg ved godt at de forskellige producenter måler deres output i watt forskelligt, men det er noget andet.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Sendt: 03 August 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst at min IA60b kan spille kraftigere end Thule IA100...
Jeg er meget tilfreds med mine højtalere, men det kan godt at næste opgradering skal være en "bedre" forstærker.... Hvordan ved jeg hvor meget strøm min Thule levere?
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Jeg har læst at min IA60b kan spille kraftigere end Thule IA100...
Jeg er meget tilfreds med mine højtalere, men det kan godt at næste opgradering skal være en "bedre" forstærker.... Hvordan ved jeg hvor meget strøm min Thule levere?

Ved ikke helt hvad forskellen er på IA60b og IA60b SE. Men SE udgaven kan:

Peak current capacity, 1ohm, 1ms

+/- 28A

Ifølge Thule's hjemmeside.
Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 04 August 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du kikker på en højttaler konstruktion, som noget elektrisk..! så er der flere ting som forstærkeren skal kunne leverer for at der kommer lyd ud.

Først og fremmest skal der leveres noget strøm ”ampere” og noget spænding ”watt” men der er stor forskel på hvad forskellig højttaler kræver..!? Nogle skal have meget af det ene og andre meget af det andet.

Men for at finde ud af hvad ”din/ens” højttaler skal have, bliver man altså nød til at se på dens ”elektriske” design, for en højttaler er altså meget andet en virkningsgrad ”driftseffekt” og impedans ”elektriske modstand” da en enhed er bygget op som en elektromotor, så er ingen af de to ting statiske, enheden virker ved at man sætter spænding igennem en kobber spole som så danner en modsat rettet magnet strøm, som så enten får enheden til at køre ind eller ud ” måske du kan huske fra fysik timen, en med tommelfingerens retning” og alt imens den flytter sig, ændre parametrene sig, og efter lidt tid kommer der en helt ny spiller på banen..!? Power kompression ”i samme sekund man begynder at spille kommer der varme til, og magneten vil aftage i energi, hvilket igen betyder en del for enheden.

Og når vi så laver en højttaler skal vi også have flere at disse enheder til at arbejde sammen, og samtidig sende det hele igennem et delefilter ”for ikke at gøre det her for langt” alt sammen noget der forringer forstærkerens evne til at drive højttaleren…! Hvis du betragter din forstærker som en bilmotor, så er den første enhed bil-karossen, næste enhed campingvogn ”og dennes størrelse” til sidst skal du så se belastningen på hvor mange bakker du skal op og ned af.

Og det faktisk det forstærkeren skal arbejde med, mange kikker på højttalers impedans ”denne er praktisktalt ligegyldigt” her er det det elektriske fasedrej der betyder noget, for hvor meget den elektrisk belaster forstærkeren, for er det elektriske fasedrej for stort, beder højttaleren din forstærker, om at leverer strøm og spænding ude af tid..!? noget en transistor ikke kan ”med det resultat af dårlig lyd” her er en gylden tommelfinger regel ”hvis en højttaler har flere enheder i parallel, vil der opstå fasedrej, og her skal du have STOR tillid til designerens evner til at konstruerer højttaler ”kan ikke lige komme på nogen selv, der magter dette ret godt” i start 90” var det moderne for højttaler producenter, at få højttaleren til at være en fornuftig belastning, men det resultat at delefiltrene var fyldt op med komponenter der skulle kompensere for disse unoder; som så igen resulterede i højttaler der lød som om alt blev nede i filtret.

Mange annerkente højttaler producenter ”har efter min mening ikke helt styr på teorien ”men bliver stadig ophøjet til high-end..? og ofte med det argument, at det er kundens forstærker der ikke er god nok”

For alt i alt; lyder en forstærker af den belastning den skal trække, en super forstærker kan lyde aldeles forfærdeligt hvis den trækker den forkerte belastning… ”derfor kan en anmeldelse af en forstærker kun bruges hvis man bedømmer højttaler OG forstærker sammen”

Når vi så kikker på effekten eller wattene ”her ser vi lige bort fra overstående” går vi ud fra at dine højttaler har en virkningsgrad på 88db for 1meter, vil det sige når du kommer 1 watt ind skulle der gerne komme 88 db lyd fra højttalerne, og det altså ikke ret højt; men for at vi kan høre en ændring i lystrykket, skal vi fordoble lydtrykket for at kunne høre det nævneværdigt og en fordobling er 3 db..! så nu vil vi have højttalerne til at lave 91db, dette kræver 4 gange effekten fra forstærkeren, altså 4 watt; men nu er 91db ikke ret højt vi øger igen med 3db for at få 94db her skal vi så have 16 watt fra vores forstærker…. Hvis vi så vil have et godt gennemsnitligt lydtryk for at nyde musik uden at generer naboer des lige ”lad os sige ca. 100 db” kan vi så regne os frem til et effekt behov på 256 watt… Altså for hver gang vi ønsker at fordoble lydtrykket ”3db” skal vi have 4 gange effekten. Havde vores valgte højttaler haft en virknings grad på 91db istædet for de 88 db, ville vi kunne nøjes med at bruge 64 watt  ”i gamle dage havde forstærkere ikke så meget effekt, derfor havde man eks. Horn konstruktioner for at få virkningsgraden op”  

Du beskriver ikke helt hvad der er du savner i lyden, når du spiller lavt…? For mange er det t fy ord at sige ”loudness” men hvis du kikke på det menneskelige øre, mangler vi faktisk en del lydtryk i de dybe oktaver når det ikke er så højt…!? Man kan så finde frem til en højttaler der indbygget/designet til at lyde lidt loudness artigt ved lave lydtryk…?

Mit råd til dig..!? lån nogle forskellige forstærkere med hjem, og hør om du syntes det lyder bedre, personligt tror jeg ikke det vil afhjælpe ret meget, tror du vinder mere blot ved at flytte din opstilling, eller erkende at de højttaler ikke har den ”sound” du ønsker ved lave lyd styrker….

Peter

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 August 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Cboxoak skrev:

har også haft disse ht. og ja de nyder godt af an kraftig forstærker. 50 w klasse A forstærker burde kunne gøre det eller en solid 100 w klasse A/B.

Om det er klasse A eller B, A/B, D eller det kommer fra rør så er 1 watt altså 1 watt…

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Watt i elektronik er en kombination af volt, ampere og modstand.

Med effektforstærkere drejer det sig om evnen til at levere strøm - 1 watt eller ikke 1 watt - da højttaleren ikke er en ren ohmsk belastning. En højttaler kan være en kompleks (=svær) belastning for en effektforstærker at drive "korrekt", hvis den ikke kan afgive strøm, når der er behov for det. Stikordet hedder "fase". Og evnen til at afgive strøm kan ikke umiddelbart ses nogen steder. Nogen vil sige store elektrolytter og transformatorer, men hvis selve elektronikken ikke er konstrueret til at afgive store strømme ude af fase, vil det ikke hjælpe. Og da man ikke kan få lov til at se diagrammet over forstærkeren før køb (som om det skulle hjælpe, når man ikke har forstand på det ), er der kun den "hårde" måde tilbage: Undersøgelser i form af lyttetests og målinger (kan være lig mend andres erfaringer).

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 August 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Nu vi er ved hvad en højttaler kræver…!?

En højttaler er relativt ligeglad med spændingen ”watt” men trives bedst med strøm ”ampere”

En rørforstærker kan levere spænding, og meget beskeden mægte strøm

Hmmm…!? tænk lidt over den

Til alle rør freaks ”undskyld men den ligger lige til højre benet”

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 August 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Når vi så kikker på effekten eller wattene ”her ser vi lige bort fra overstående” går vi ud fra at dine højttaler har en virkningsgrad på 88db for 1meter, vil det sige når du kommer 1 watt ind skulle der gerne komme 88 db lyd fra højttalerne, og det altså ikke ret højt; men for at vi kan høre en ændring i lystrykket, skal vi fordoble lydtrykket for at kunne høre det nævneværdigt og en fordobling er 3 db..! så nu vil vi have højttalerne til at lave 91db, dette kræver 4 gange effekten fra forstærkeren, altså 4 watt; men nu er 91db ikke ret højt vi øger igen med 3db for at få 94db her skal vi så have 16 watt fra vores forstærker…. Hvis vi så vil have et godt gennemsnitligt lydtryk for at nyde musik uden at generer naboer des lige ”lad os sige ca. 100 db” kan vi så regne os frem til et effekt behov på 256 watt… Altså for hver gang vi ønsker at fordoble lydtrykket ”3db” skal vi have 4 gange effekten. Havde vores valgte højttaler haft en virknings grad på 91db istædet for de 88 db, ville vi kunne nøjes med at bruge 64 watt  ”i gamle dage havde forstærkere ikke så meget effekt, derfor havde man eks. Horn konstruktioner for at få virkningsgraden op”  

Forkert, der skal en fordobling af effekten til for at få 3 db højere lydtryk.

88 db - 1 Watt

91 db - 2 Watt

94 db - 4 Watt

97 db - 8 Watt

100 db - 16 Watt

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 August 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
CPH-R skrev:

Forkert, der skal en fordobling af effekten til for at få 3 db højere lydtryk.

88 db - 1 Watt

91 db - 2 Watt

94 db - 4 Watt

97 db - 8 Watt

100 db - 16 Watt

Afhængig af hvilken gain faktor du bruger..! hvis du køre med samme input og output, og går ud fra en konstant Ohms`k modstand ”ja”

Men prøv at sende effekt ind i en højttaler der bevæger sig i den virkelige verden, og mål på den, så vil det kræve 4 gange for et hørbart 3 db.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gain

Peter

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum