Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kontaktspray i forstærker - hvor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har tidligere skiftet relæer i min SONY 730ES forstærker, men problemer med periodisk udfald af enten den ene eller anden kanal er vendt tilbage.

Derfor har jeg nu åbnet forstærkeren, og ville give potentiometeret og omskifteren mellem indgangene en tur, men er der andet der bør vedligeholdes når jeg nu alligevel har forstærkeren åben?

Og så vidt jeg kan se er potentiometeret ikke til at få sprayet, da det er en lille lukket komponent - er det meningen at denne skal splittes ad?

Håber på svar

MVH Anders

Til top Vis KongKurs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KongKurs

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på, at dette potmeter er snavset, når det er en lukket type. Et snavset potentiometer giver mere knas end lader en kanal forsvinde. Jeg har dog været ude for det i et balancepotentiometer af "glidetypen" - men sådan ét findes vist ikke på Sonyforstærkeren her.

Når jeg er ude for "periodiske udfald" finder jeg ofte fejlen i en trykknap-omskifter eller en mistilpasinng mellem phonostik og chassisstikket på bagsiden.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Periodiske udfald kan også være en bristet lodning, typisk der hvor stikkene er loddet i printet.
Men som du selv er inde på så kan det altså også godt være inputvælgeren.

Men hvis du vil spraye potmeteret, så sidder åbningen oftest på undersiden af komponenten - altså der hvor benene også stikker ud. Som regel er det muligt at benytte det der rør der følger med spray flasken for at komme derind. Men hvis det vireklig er et helt lukket potmeter, ja så kan man ikke lige komme derind.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg tvivler på, at dette potmeter er snavset, når det er en lukket type. Et snavset potentiometer giver mere knas end lader en kanal forsvinde. Jeg har dog været ude for det i et balancepotentiometer af "glidetypen" - men sådan ét findes vist ikke på Sonyforstærkeren her.

Når jeg er ude for "periodiske udfald" finder jeg ofte fejlen i en trykknap-omskifter eller en mistilpasinng mellem phonostik og chassisstikket på bagsiden.

Vh

Freddy

Trykknap omskiftere? Altså i mit tilfælde er der vel ingen, idet jeg skifter mellem inputs via en drejeknap, eller?

Vil du uddybe den anden mulighed du nævner?

Fandt potmeterhullet iøvrigt :-)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Jeps -

Jeg har flere gange været ude for, at de phono-stik (han), som skal sidde i chassisbøsningerne (hun) på bagsiden af apparatet enten ikke har siddet helt ordentligt eller hun-chassisbøsningerne har været for små i forhold til "hannen" eller på anden vis ikke har siddet ordentligt og skabt stabil kontakt.

Ellers ville jeg også synes, at der kunne være en løs lodning et sted - ganske som Nrik er inde på.

Omskifteren kan du roligt spraye med kontaktspray....det skader ikke og dette kan vel være et skidt i retning af systematisk udelukkelse af problemet.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2008 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Har selv haft problem med udfald af den ene kanal. Da garantien for længst var udløbet, åbnede jeg forstærkeren og fandt nogle dårlige lodninger (brugte et forstørrelsesglas). Samtidig rensede jeg samtlige kontakter efter at have læst følgende tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21739&K W=Peter+Pan

Som tillæg til tråden, afsluttede jeg renseprocessen med at suge (med en støvsuger) resterne af væsken i kontakterne ud. Hold blot støvsugeren over kontakten og den resterende væske vil stille og roligt forsvinde (brug ikke fuld styrke). De mislyde der var ved nogle af kontakterne forsvandt fuldstændigt.

I mit tilfælde har der ikke være noget problem siden - (7-9-13).

KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu givet hele forstærkeren en omgang, men problemet er der stadig - jeg tror det skyldes phonoindgangene nu, da det ind imellem lader til at virke når der ruskes lidt i dem.. Jeg må prøve at kigge lodningerne efter, men jeg synes det er sært at det altid virker når forstærkeren er kold, og efter 5-10min så opstår problemet igen...

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 August 2008 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

KongKurs skrev:

..snip.. men jeg synes det er sært at det altid virker når forstærkeren er kold, og efter 5-10min så opstår problemet igen...

Opvarmning.. defekt lodning, måske lyt(ter) eller revne i printbane. Evt. revne i lodning, hvor komponent er meget varme..

Brug et forstørrelsesglas og kik efter, bank forsiktigt med noget isolerende (plastic) på udvalgte steder - du kan antagelig høre det, når du rammer synderen :)

Venlig hilsen
Finn

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 August 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Det kan også være udgangsrelæet som er slidt. Mener der sidder omron relæer, prøv at checke dem, inden du får grå hår.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

trutta skrev:

Det kan også være udgangsrelæet som er slidt. Mener der sidder omron relæer, prøv at checke dem, inden du får grå hår.

Godt spottet - det har jeg faktisk også oplevet et par gange.
Hvis man kan pille et låg af for at komme til kontakterne, så gør det og giv et blæs kontaktrens.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 August 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Er selv es fanatikker, og det er dens akilleshæl.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes