| Forfatter |
|
56wilson Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en forstærker bedst af at være i standby eller helt slukket, når man ikke bruger den i en periode, f.eks. et par dage eller længere tid? Eller generelt bare når man ikke bruger den, f.eks. om natten, når man ikke er hjemme m.m.
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har altid bedst af at være tændt - men tro mig, det koster en del på elregingen. Så stand-by må være bedre end at være slukket helt.
__________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydmæssigt er det som ovenstående skriver bedst den er tændt, men det slider og koster som sagt.
I standby er der kun strøm på en lille særskilt strømforsyning hvis eneste opgave er at holde liv i IR recieveren eller hvis den ikke har det så blot en processer som reagerer ved tryk op ON knappen. Ingen lyd-vitale dele får strøm så sluk den bare helt. Der findes undtagelser, men de er sjældne og der bliver gjort opmærksom på det.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
56wilson Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men vil det sige at min forstærker har godt af at være slukket helt, når jeg ikke bruger den i en længere periode eller kan den ligeså godt bare stå i standby? Jeg tænker på om det slider mere på forstærkeren når den er i standby fremfor helt slukket?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
I de gode gamle dage var der ikke noget der hed "Standby". Der sad en on/off omskifter og mig bekendt holdt datidens førstærkergrej lige så længe...eller længere end det der bygges i dag.
Der løber store inrush strømme i bl.a. ensrettere og ladelytter hver gang et kredsløb har været slukket, og man kan jo springe opvarmningstiden på 30 minutter til flere timer over ved at grejet er tændt konstant. Vel lidt et spørgsmål om hvad man prioriter og har penge til. En 2*15W klasse A forstærker koster ca. 1050 kr. årligt i el hvis den er tændt konstant, og en 2*350W klasse A/B ca. 450 kr. i standby alene - hertil kommer så el-udgiften nå den skal bestille noget.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Lydmæssigt er det som ovenstående skriver bedst den er tændt, men det slider og koster som sagt.
mvh |
|
|
Nej, det koster kun. Sliddet er mindre hvis apparatet er konstant tændt. (Med mindre det er en klasse A- eller rørforstærker der bliver meget varm. Varmen mindsker visse komponenters levetid). Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
56wilson Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til jeg overhoved bringer emnet op, er fordi jeg tit er væk fra min bopæl i en uge eller mere. Og så var det jo nærliggende at afbryde strømmen helt til forstærkeren. Men jeg har indtil videre haft ladet den stå i standby, da jeg erindrer jeg før har hørt at forstærkere ikke har godt af at være uden strøm i længere perioder.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
56wilson skrev:
| Grunden til jeg overhoved bringer emnet op, er fordi jeg tit er væk fra min bopæl i en uge eller mere. Og så var det jo nærliggende at afbryde strømmen helt til forstærkeren. Men jeg har indtil videre haft ladet den stå i standby, da jeg erindrer jeg før har hørt at forstærkere ikke har godt af at være uden strøm i længere perioder. |
|
|
Sluk du bare helt. Du opnår intet ved at lade den stå i standby, da 99% af forstærkeren også er uden strøm i standby.
|
| Til top |
|
| |
56wilson Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene indtil videre. Vil ikke ligefrem sige jeg er blevet klogere, da der jo er delte meninger om emnet.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hørt at forstærkere ikke har godt af at være uden strøm i længere perioder.
Det er altså år (mange) der er tale om her så Stanley skriver nøjagtig det som jeg ville have gjort.
Det kan du roligt tro på.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |