| Forfatter |
|
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer meget at købe en Doxa til at drive mine Vienna Beethoven højtalere, efter anbefalinger herindefra, men tænkte på hvor meget en forforstærker betyder for lyden kontra effektforstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten
Begge dele er jo ret vigtige. Hvilken der er den mest vigtige kan være svært at sige.
Personligt mener jeg det er effektdelen da det er den der i sidste ende skal aflevere lyden til membranen. Den har ét eneste formål og det er at drive højttalerne.
Forforstærkeren skal kunne flere ting, men behøver ikke nødvendigvis være god til det hele. Hvis du f.eks. har en rigtig god CD afspiller, så skal forforstærkeren principielt kun fungere som volume kontrol. Er afspilleren ikke så god, er du afhængig af at forforstærkeren har en god DAC.
Hvis man kigger på fremtiden, så vil det også være smartere at starte med en god effektblok. Du kan være sikker på at forforstærkeren skal skiftes med tiden, da der kommer nye lyd formater og nye lydkilder, men hvis effektforstærkeren er god fra starten af, kan du beholde den i laaaang tid.
Dette er selvfølgelig min mening og andre har sikkert en anden 
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !......
Alle dele af et anlæg er vigtige for det endelige resultat !.......
Mit bedste råd vil være, at tildele alle komponenter lige stor fokus - selvsagt ud fra en given prisramme !......
Så ja, en vellydende forforstærker betyder også rigtigt meget i et setup !.. __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Intet bliver bedre en det svageste led.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

CPHREC
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må hellere forklare hvad jeg skal bruge den til forresten :-)
Jeg skal udelukkende have den tilsluttet mit Apogee Duet lydkort -> iTunes, så jeg skal ikke bruge mange tilslutninger eller andet- Det vigtigste er bare at mine højtalere får nok strøm at arbejde med.
Jeg har tænkt at købe denne: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=89726 og så bruge 2000-3000 på en forforstærker... Vil jeg kunne finde noget acceptabelt til den pris?
Alternativet er at bruge 5000,- på en effektforstærker og en simpel forforstærker til ca en tusse, som altid kan opgraderes senere...
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i det hele, omend vi nok kan blive enige om at man eksempelvis kan "flytte" totalløsningens totallyd væsentlig mere med højttalerkabler end signalkabler - samme mener jeg er tilfældet i forholdet effektforstærker og forforstærker.
Hilsen Morten
|
| Til top |
|
| |

CPHREC
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Enig i det hele, omend vi nok kan blive enige om at man eksempelvis kan "flytte" totalløsningens totallyd væsentlig mere med højttalerkabler end signalkabler - samme mener jeg er tilfældet i forholdet effektforstærker og forforstærker.
Hilsen Morten |
|
|
Altså at effektforstærker måske i helheden er bedre at "satse" på en en dyrere forforstærker?
|
| Til top |
|
| |
M.W. Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
selvom kæden ikke er stærkere end det svageste led, kan du med fordel bruge ekstra penge på en ordentlig effektforstærker, og bruge færre penge på en forforstærker. Nad eller Denon er ofte på brugtmarkedet med nogle billige forforstærkere, som let kan gå an til du får skrabet flere penge sammen.
heller en rigtig god komponent og en mindre god. end 2 middelmådige komponenter. især når du ved, at du senere vil investere flere penge, for at få netop det du søger.
|
| Til top |
|
| |
Two Chanel Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 388
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom jeg er DOXAfan , så er der måske også en mulig her ?
Flere har snakket om god "value for money" i disse produkter. Sååå who knows, måske er det et hit?? __________________ Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
Hilsen Morten
|
|
|
Altså at effektforstærker måske i helheden er bedre at "satse" på en en dyrere forforstærker?
|
|
|
Sludder !.......
Du gør efter min bedste overbevisning klogest i at tillægge begge lige stor værdi !...... __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
Two Chanel Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 06:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
mortenhjort skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
Hilsen Morten
|
|
|
|
|
|
Sludder !.......
Du gør efter min bedste overbevisning klogest i at tillægge begge lige stor værdi !......
|
|
|
Ja det er helt sikkert. Pre og power er lige vigtige, for det samlet resultat.
Desværre er der ikke mange apparater at vælge imellem, hvis det både skal være til at betale og "lyde godt" samtidig MEN DET ER BARE MIN VURDERING!! __________________ Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god forforstærker kan løfte en ikke så god amp i lyden , men en god amp kan ikke lufte en dårlig forforstærker i lyden.
Find et kenwood sæt til dem, L1000 og M1000 brugt så køre det.
|
| Til top |
|
| |
Two Chanel Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
En god forforstærker kan løfte en ikke så god amp i lyden , men en god amp kan ikke lufte en dårlig forforstærker i lyden.
|
|
|
Det kan man selvfølgelig sige. Og ja, Kenwood 1000 sætette er ok. Ikke sindsoprivende, men ganske ok. Jeg ville dog til en hver tid, vælge en DOXA, eller Holfi løsning.
Et Kenwood 1000 sæt i pæn stand, skal man vel give små 6000,- for. Til den pris, kan man også få en nyere Holfi Integra 8 (AE måske også) Eller hvis man ikke har brug for at spille meget højt og har nogle "nemme" højttalere, så kunne man måske finde en god preamp til ca. 5000,- og en NAD 3020i som effekt
Kenwood L1000C Ebay
Kenwood L1000M Ebay
__________________ Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Two Chanel Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller tør du noget kinahifi? __________________ Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Two Chanel skrev:
jensen skrev:
|
|
|
|
Det kan man selvfølgelig sige. Og ja, Kenwood 1000 sætette er ok. Ikke sindsoprivende, men ganske ok. Jeg ville dog til en hver tid, vælge en DOXA, eller Holfi løsning.
Et Kenwood 1000 sæt i pæn stand, skal man vel give små 6000,- for. Til den pris, kan man også få en nyere Holfi Integra 8 (AE måske også) Eller hvis man ikke har brug for at spille meget højt og har nogle "nemme" højttalere, så kunne man måske finde en god preamp til ca. 5000,- og en NAD 3020i som effekt
Kenwood L1000C Ebay
Kenwood L1000M Ebay
|
|
|
Der skal mere end en holfi Int til de højttaler.
Det kenwood sæt spiller godt.
|
| Til top |
|
| |