Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Amerikanske hifi enheder på converter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skyblue
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

N00b spørgsmål:

Er der nogen der har nogen erfaring med import af amerikansk 110v gear på en konverter til 230v. Kører det lige så godt, eller er strømmentilgangen for vigtig?
Til top Vis Skyblue's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyblue

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 September 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Skyblue skrev:
N00b spørgsmål:

Er der nogen der har nogen erfaring med import af amerikansk 110v gear på en konverter til 230v. Kører det lige så godt, eller er strømmentilgangen for vigtig?

Strømmen er altid vigtig, mere end nogle tror............ Men ting der ikke trækker alverdens strøm, såsom forforstærkere, cd´er, dvd, tuner osv, skulle ikke være det store probelm.

Det er værre med effektforstærkere i den store ende, der sal virkelig store trafoer til
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 September 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Kunne vi få nogle tal på?

En slutforstærker, som ex bruger 1000Watt fra nettet - ?

En slutforstærker, som bruger 2000W fra nettet-?

Hvor mange A skal step-down trafoen være dimensioneret til for at være helt sikker på, at amp'en får "juice" nok?

Hvor maget vil disse trafoer typisk veje?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 September 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Kunne vi få nogle tal på?

En slutforstærker, som ex bruger 1000Watt fra nettet - ?

En slutforstærker, som bruger 2000W fra nettet-?

Hvor mange A skal step-down trafoen være dimensioneret til for at være helt sikker på, at amp'en får "juice" nok?

Hvor maget vil disse trafoer typisk veje?

Vh

Freddy

Hvorfor begynder du ikke at samle på gamle Ferguson'er, de er ikke så hårde ved ryggen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er efterhånden nået til den alder, hvor jeg, for at undgå hængevom - mormorarme mv. føler mig tvunget til at kaste lidt rundt med de tunge ting og holde regnskab med hvor mange kilo jeg har "ordnet" pr. dag -  dette helt i samråd med diverse fysiurger, som samtidig minder mig pænt om rigtige arbejdstillinger i forbindelse med bemeldte løft/kasteri.

Men nu du siger det...ha.ha.. så ville det midtjydske måske være en oplagt historisk lokalitet til indsamling og opstaldning af de nævnte landbrugsmaskiner - hvis du da ikke mener de gamle spolebåndoptagere bærende samme navn?? (det kunne måske komme ud på ét).

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 September 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Vi der roder med vintage kunne komme til træf på vores ferguson'er

Plowing at the FENA Expo at Jordan, Minnesota, 2005 2005 Rick Weaver

til trådstarteren

Jeg driver et sæt QUAD 303/33/FM3 som er lavet til USA strøm med den største step down trafo de havde hos brink (kostede ca -800 kr.) og den får ikke åndenød -

Hvis du ved hvor meget strøm det importerede udstyr trækker må du kunneberegne dig frem til dimensionerne på din trafo - når du har gjort det skal du nok lægge en del til så den har overskud.

Selvom nogle amerikanske apparater har sparet strømvælgeren bagpå har mange af dem mulihed for a skifte nogle ledninger inden i strømforsyningen så de alligevel kan køre på 230 volt

held og lykke

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Sendt: 07 September 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Pas på noget af det Amerikanske high-end udstyr har også frekvenstæller på.

Så det er ikke nok med 110 volt, det skal også være 60Hz før det virker.

Har set det på en del Krell udstyr.

Og så begynder det for alvor at blive besværligt :-(

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 07 September 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Dejligt Ferguson-billede, r-l-b!

Min er en rød 35er til diesel: det er den med 3 lave og 3 høje fremadgående gear.

Det er nu ellers en dejlig tråd den her.

Den giver mig anledning til at vise min nye step-downer (og step-upper) frem her:

Er den ikke fin?

Der hører ledninger med stik med så den både kan steppe up og steppe ned.

Og Fredmarantz: den vejer ca. 12 kg.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 07 September 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

den er for fed PQR og 2000 watt kapacitet er vel det maksimale på en alm sikring så der må være saft nok den til at trække en ok forstærker

Er den vintage eller retro ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 September 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg er efterhånden nået til den alder, hvor jeg, for at undgå hængevom - mormorarme mv. føler mig tvunget til at kaste lidt rundt med de tunge ting og holde regnskab med hvor mange kilo jeg har "ordnet" pr. dag -  dette helt i samråd med diverse fysiurger, som samtidig minder mig pænt om rigtige arbejdstillinger i forbindelse med bemeldte løft/kasteri.

Men nu du siger det...ha.ha.. så ville det midtjydske måske være en oplagt historisk lokalitet til indsamling og opstaldning af de nævnte landbrugsmaskiner - hvis du da ikke mener de gamle spolebåndoptagere bærende samme navn?? (det kunne måske komme ud på ét).

Vh

Freddy

Godt nok er vi ovre i den absolut primitive mekaniske afdeling uanset, men det var de hjulede grå eller røde jeg havde i tankerne, det er faktisk hyggeligt at slå græs med sår'n en

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 September 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
den er for fed PQR og 2000 watt kapacitet er vel det maksimale på en alm sikring så der må være saft nok den til at trække en ok forstærker

Er den vintage eller retro ?

r-l-b, du har et ægte vintagehjerte og holder af de samme sære vintage ting som jeg.

Den er nemlig bare "for fed".

Jeg fandt den selvfølgelig second hand for en 50er. Den ser helt ubrugt ud, er nærmere vintage end retro, selvom firmaet findes i Japan endnu.

Den burde kunne trække alt, jeg kommer i nærheden af!

PQR

www.vintagehifi.dk

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Den der japaner kan umuligt være CE mærket .... 220-240 volt udtag på skrueterminaler? Hvis dit hus brænder ned, dækker forsikringen ikke! Men jeg håber det selvfølgelig ikke.

Jeg har en pladespiller som kører på 110 Volt via en lille trafo - ingen problemer der.

Tidligere havde jeg en 3000 VA Lübke skilletrafo - 230 Volt ind og 230 Volt ud - anvendt som filter. Det gik at trække CD, forforstærker m.v. samt mine SE klasse A rørtrin - ca. 300 Wat i alt. Men på store transistortrin gik det noget ud over dynamikken. Man skal således passe på med ekstra trafoer, når der skal trækkes store strømm. Heldigvis er der mange apparater som internt kan omstilles til forskellige spændinger - evt. efter at have kontrolleret en service manual (PAS PÅ! .. ikke noget man "bare" gør).  For flere år siden gjorde jeg det på den drastiske måde - skiftede hele trafoen i en effektforstærker ud med en der kørte på 220-230 Volt.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Mit bidrag her må være denne, som forsyner mine amerikanerting -

Jeg bruger den bl.a. til rørtrin med 4 x EL34 + nogle smårør + lidt pre-amps + FM tuner. Dette trækker ca. 4A - 4,5A, når det hele snurrer.

Hvordan vil en trafo som denne have det med at forsyne en slutamp med en 2KVA - trafo??

Vh

Freddy

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 September 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Den der japaner kan umuligt være CE mærket .... 220-240 volt udtag på skrueterminaler? Hvis dit hus brænder ned, dækker forsikringen ikke! Men jeg håber det selvfølgelig ikke....

CE-mærket er vist blevet lidt utydeligt på japaneren :-) Tak for advarslen, Janils, og ja, jeg skal nok passe på og især holde den ude af børneværelset.

Jeg har tænkt over skrueterminalerne og tænkt at den burde stå i en kasse så man ikke kan komme til ledningerne etc. Det bliver den ikke lovlig af, men well, indtil videre bruger jeg den kun forsøgsvis ved mit arbejdsbord. Siden sælger jeg den nok til El-museet på Tangeværket!

PQR

www.vintagehifi.dk

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hvorfor går ingen ind og checker om den Indbyggede  Traffo har mulighed for ændres til 230V IND? I grej med forbrug over 100W?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Joh, men det har jeg eksempelvis checket - og det var på mine apparater ikke muligt, og hvad så hvis man får noget amerikansk gear på Ebay fx, som ikke har omstillingsmuligheden? Så er der vel ingen vej udenom stepdown-trafoen.

I mit tilfælde har jeg fået fat i Amerikanergear, hvor nogle af apparaterne fra fx sen-50'erne og starten af 60'erne. ikke har den mulighed. Det er nogle gange bestemt af, om det pågældende apparat var bestemt for hjemmemarkedet eller til export, hvor man i visse tilfælde kan opleve en "multivoltage"- omskifter eller en trafo, hvor man kunne ændre tilledningerne ved hjælp af SM.

Vh

Freddy

Skyblue
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen. Da jeg er på et budget, men stadig gerne vil have det bedste, så vil jeg gerne købe nogen Ayre enheder. Men de er jo sindsygt dyre her i europa. Nogen gange er de halv pris i usa, specielt da dollaren var nede.

Men nu må vi se hvad det ender med. Pt. er de ikke så dyre i UK, så det er måske noget nemmere den vej rundt.. OG så skal jeg lige spare sammen :)
Til top Vis Skyblue's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyblue

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 September 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Skyblue skrev:
Tak for svarene allesammen. Da jeg er på et budget, men stadig gerne vil have det bedste, så vil jeg gerne købe nogen Ayre enheder. Men de er jo sindsygt dyre her i europa. Nogen gange er de halv pris i usa, specielt da dollaren var nede.

Men nu må vi se hvad det ender med. Pt. er de ikke så dyre i UK, så det er måske noget nemmere den vej rundt.. OG så skal jeg lige spare sammen :)

Går med samme drøm som dig (Ayre), og ja det er p***e dyrt herhjemme. Der er dog alternativer og så alligevel ikke. Så finder du et sted der tilbyder apparater med "rigtig" strømforsyning samt til en særdeles attraktiv pris, så må du gerne give mig et praj

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Mit bidrag her må være denne, som forsyner mine amerikanerting -

De bliver lavet endnu - og designet har ikke ændret sig meget

Citér:
Hvordan vil en trafo som denne have det med at forsyne en slutamp med en 2KVA - trafo??

Det burde gå fint. For forstærkeren skal vel ikke levere fuld udgangseffekt hele tiden

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes