Jeg var så heldig at få fingre i et af 80'ernes mest populære forstærkersæt; Denon PRA-1000 / POA-1500. Selvom sættet runder de 25 år er det absolut stadig fuldt ud på højde med produkter fra idag.
Har set flere tråde herinde omkring Denon PRA-1000 / POA-1500, og der ser ud til at være meget delte meninger omkring både lyden og kvaliteten. Men jeg vil da gerne give mit besyv med i denne debat, da jeg lige er blevet færdig med at renovere mit forstærker-sæt. Så hvis du også ejer et sæt Denon PRA-1000 / POA-1500, så læs videre - jeg er sikker på, at du vil finde mine tips brugbare:
1) Elektrolyt-kondensatorer: Det er en kendt sag, elektrolyt-kondensatorer tørrer ud med tiden og dermed mindsker deres kapacitet betragteligt. Dette påvirker naturligvis forstærkernes lyd- og gengivelses egenskaber.
Derfor har jeg som nævnt, lige udskiftet samtlige elektrolytter. Jeg har valgt 105 C typen, med meget lav lækstrøm fra Rubycon. Disse kan fås hos RS-Components.
Indrømmet! De to ladelytter (2 x 33000 uF / 71 V) i POA1500 er meget svære at få fat i, så der har jeg måttet gå lidt på kompromis; Jeg fandt nogle 22000 uF / 100 V fra Rifa. Disse lytter har ekstra lang levetid, ligesom de har en meget lav lækstrøm og naturligvis også 105 C typen. Nogle vil mene at dette mindsker forstærkeren evne mht strøm-reserver. Dette er delvis rigtigt.
Men på den anden side, så vil de originale lytter formentlig have passeret 22000 uF-punktet for længst, hvorfor bas gengivelsen bliver betydeligt forbedret - og så kan det virkeligt høres!
2) Ledningsføringen: Ledningerne er ikke af den bedste kvalitet. Derfor valgte jeg at udskifte samtlige forsyning ledninger fra brokoblingen og hen til de forskellige print med en 2,5 mm2 type.
3) Lys i VU-metrene: Dette er vel nok det største irritations-moment ved POA-1500; Nemlig når pærene springer og skal udskiftes! Godt nok kan de stadig fås hos Hifi-Klubben - men de er ikke billige (ET SÆT KOSTER LIGE I OMEGNEN AF 200 KR)! Men her kommer en langt billigere og bedre løsning:
- ERSTAT PÆRENE MED SUPERSTÆRKE LYSDIODER!!!!!
Jeg har valgt en type LED af den superstærke slags (lysstyrke på 10.000 mCd, 18 graders spredning) - om man så vil have hvidt eller gult lys må være op til den enkeltes smag og behag. Men dette forbedrer virkelig kvalitets-indtrykket, da lysdioderne giver et langt bedre lys end de traditionelle glødepærer; og så det bedste; Du kommer formentlig ALDRIG mere til at udskifte dem, da de fleste lysdioder har en levetid på 100 år. Omtalte lysdioder kan også fås hos RS Components
Jeg har set tråde i andre fora på Nettet, at nogen simpelthen har afbrudt forsynings-spændingen til lyset i metrene, fordi de mener at det giver bedre lyd!! Lad os lige slå fast, at den beskedne mængde strøm pærerne forbruger (40 mA pr stk) er en brøkdel af forstærkerens samlede strøm-kapacitet - så denne påstand kan vi med sindsro aflive fuldstændigt. Jeg kan til sammenligning oplyse, at de før omtalte lysdioder bruger 15-20 mA pr. stk.
4) Jording af kabinettet for mindre støj: Nogle har også luftet tanken om, at udskifte netledningen med en type der indeholder jord og så tilslutte jord til kabinettet. Jeg har imidlertid ikke overvejet dette, idet jeg benytter en såkladt filter-stikdåse fra JenTech. Denne stikdåse giver en meget effektiv filtrering af netspændingen og man kan sagtens høre forskel i lydgengivelsen. Ved at benytte denne løsning, undgår man også potentiale-problemer mellem kabinettet og anlægggets øvrige komponenter.
RESULTAT: Af højttalere har jeg DynAudio Avance. Lydgengivelsen er virkelig hørbar; Bundbassen er tilpas dyb og diskanten luftig og fin. Så jeg kan virkelig anbefale alle, der ønsker at bevare kvaliteten af deres Denon PRA-1000 / POA-1500. Øvrige komponenter, såsom modstande, transistorer, dioder m.m. slides ikke nævneværdigt. Derfor vil ovennævnte renoveringer bevirke, at forstærkernes lydgengivelse bliver som da de var nye.
Så har du nu fået mod på, at renovere din Denon PRA-1000 / POA-1500, så kan jeg oplyse at omkostningerne til stumper vil være ca 1500 kr.
-HUSK!!! Når du er færdig, skal forstærkerne (især POA-1500) re-justeres inden de tages ibrug.
Held og lykke med projektet 
Lars