| Forfatter |
|
Frede92 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Min sub er død, så tror jeg skal have et nyt komponent til den.
Men er sådan en som denne fin nok?
http://www.alphateknik.dk/default.asp?Pri=19&Sek=305& ;data=120230
Det er en JBL TLX 100 subwoofer der er tale om.
Hvis det ikke er en dims som ovenstående jeg skal have fat i, hvad er det så?
Håber virkelig på hjælp!
Og forresten, overvejede lidt at smide det gamle væk og købe et Logitech Z-5500 istedet, men vil det kunne betale sig? Hvordan spiller det?
Kan jo faktisk godt lide lyden i mine højttalere, mangler bare bassen lige pt... (og den var ikke særlig kraftig før)
Og så er min forstærker noget gammelt l*rt, der ikke kan finde ud af ordentlig stereo, så nogle gange er det mere venstre end højre og omvendt.
Mvh. En forvirret og frustreret Frederik
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det du linker til, er et delefilter. Hvis subben er død tror jeg ikke det er delefilteret, men istedet selve højttalerenheden der er brændt af. Jeg tvivler på det kan betale sig at lave den.
Z-5500 er ok til Surround. Men til musik lyder den ikke særlig godt. Den er mest til diverse "tju bang" lyde og sådan noget. Men hvis både din forstærker og dine højttalere er defekte, kunne Z-5500 selvfølgelig være en mulighed, da forstærkeren er indbygget i højttalerne. Ellers hvis du leder efter noget der skal bruges til musik, så prøv at kigge efter noget brugt udstyr her på hifi4all. Der er jævnligt noget brugbart udstyr til en rimelig pris.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Frede92 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man på nogen måde teste om enheden er død ?
Altså, min forstærker virker, men driller en del..
Hm, så Z-5500 er ikke så godt til musik?
Det er lidt øv, da jeg hører en hel del musik, og faktisk ikke spiller ret meget (eller ser ret mange film)
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis du kan komme direkte til de ledninger der går til enheden, eller du kan pille enheden ud. Så kan du sætte et almindelig 1,5 Volt batteri til de to terminaler på enheden. Forstærkeren må ikke være sat til!
Når du så skiftevis sætter batteriet til og tager det fra igen, skal enheden bevæge sig frem og tilbage. Hvis den ikke bevæger sig er den defekt. Som minimum skal du kunne høre et lille bump eller klik når du sætter batteriet til. Ellers prøv et 9 Volt batteri, hvis ikke 1,5 Volt batteriet giver noget resultat. Du må bare ikke lade det være tilsluttet i længere tid. Kun 1 sek. eller lign.
Hvis du har et måleinstrument (bare et billigt 50kr's fra Harald nyborg/jem&fix el. lign.) kan du også måle om der er forbindelse igennem enheden. Der skal nok være et sted mellem 3 og 8 ohms modstand i enhedens vikling.
Men jeg ved ikke hvor meget og hvor lidt teknisk viden du har? Den sidste løsning er lidt mere krævende. Men den første burde alle der har et batteri og en skruetrækker kunne lave.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Frede92 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså ved en del om kredsløb og sådan, har da også loddet en del og sådan, og har lige haft den skilt ad for at se på det hele..
Tror lige jeg prøver tricket med batteriet, kan man evt. gøre det igennem delefilteret, og så se om der er signal gennem det?
For det ville være lidt nemmere for mig at måle, istedet for at skulle til at lodde højttaleren af delefilteret.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det skulle også virke gennem delefilteret. Basfilteret er som regel blot en spole, så der skulle ikke ske noget ved at sende DC gennem filteret. Bare sørg for at der ikke er andet tilsluttet til subben mens du gør det.
|
| Til top |
|
| |
Frede92 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er to spoler..
Prøver lige en gang lidt senere så.
|
| Til top |
|
| |
Frede92 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, har lige læst en dansk anmeldelse af Z-5500, og han synes lyden er god i musik også, så tror måske jeg vil overveje kraftigt at købe det istedet ?
|
| Til top |
|
| |