| Forfatter |
|
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg står over for et støre hjemme bygnings projekt af et sæt højtalere bestående af: LAT 700 - 6.5"bas mid og en XT25.
nu er det så bare at jeg tvivler lidt på min forstærkers formåen med sådan en størelse af højtaler. jeg har nu en Rega Elex og er rigtigt godt tilfreds, jeg købte den brugt for ca 1100kr for ca et år siden som mit første enlige "hi-fi" produkt.
så nu vil jeg høre hvad i ville anbefale jeg skulle kiggge efter til mine (når de er færdige) nye højtalere? har tænkt på noget NAD 218THX, Classic 8.0b eller noget i den stil?
alle ideer er velkommende:) nyt eller brugt regner med MAX 5000kr helst mindre da man som gymnasie elev ikke er millionær!:)
VH Tobias
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
start med at kigge her,tror godt du kan
finde meget guf for 5000 herinde (pres prisen,
der er jo finanskrise )
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror i første omgang, du skal fokusere på højttalerne og så kigge på, hvad budgettet siger når de er færdige. Under alle omstændigheder vil resultatet af dit højttalerprojekt have langt større indflydelse på din fremtidige lydkvalitet, end indkøb af nok så dyr en forstærker.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ved godt at højtalere er vigtigtst men ville bare godt have nogle retnings linjer til hvad der var på market:)
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg nævner det med højttalerne, fordi budgettet på selvbyggeri har det med at skride, når man først kommer i gang. Med hensyn til forstærkere, kan det lade sig gøre at få rigtigt meget for sine penge, hvis man er vågen og tålmodig på brugtmarkedet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tobiazz,
hvis du er glad for din Elex, hvorfor vil du kigge efter en NAD 218? Nok har den (meget) mere effekt, men den er ( i mine ører) en gennem umusikalsk forstærker og de fleste brugte af dem er blevet brugt til at spille for fuld skrue igennem et par C-V eller jbl.
Hvis du vil købe brugt og er glad for Elex forstærkeren er der da en gang imellem brugte Rega pre / power forstærkere til salg, og jeg tror du vil kunne finde en cursa / maia til ca. den pris du leder efter. Du vil få mere musik på denne måde og der er også en chance for at ham der sælger Rega sættet, vil tage din elex ibytte, ihvertfald større end hvis det er en NAD 218 ejer.
mht dit højttaler projekt, kan budgettet med nemt skride som kongruens siger, men tænk dig om førend du investerer 100 vis af kroner i den sidste nye kondensator som er " in " i dag. Det er ikke altid de dyreste komponenter der lyder bedst. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugt brugt brugt
Brugtpriserne herinde er for tiden helt til grin ( finans krisen ? ) for 5k kan du få en super 10 år gammel forstærker, og der er sku ikke sket så meget på den front de sidste årtier (ud over design, og husk at gammelt udstyr ofte skal ha for et par tusinde kroners kærlighed, men så er de som oftest oppe på fuld damp igen)
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil nødig virke som om jeg har en sag mod NAD - men jeg har stadig til gode at lytte til en NAD med bare en tiendedel så musikalske egenskaber som en god renoveret vintage forstærker.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jeg vil nødig virke som om jeg har en sag mod NAD - men jeg har stadig til gode at lytte til en NAD med
bare en tiendedel så musikalske egenskaber som en god renoveret vintage forstærker.
|
|
|
Samme her. Drop Nad når du bruger en fyrgteligt masse penge på fine højtaler. Du bør hellere kigge fter noget mere
musikalsk. Måske en god gammel Sansui, eller i den dur. Nad er glimrende til at spille højt, men musikalske er de altså ikke
i mine øre. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo mange muligheder til 5000...
Hvis det skal være nyt, vil jeg foreslå Music Hall..
Som et godt brugtkøb, vil jeg foreslå Musical Fidelity. Jeg havde på et tidspunkt en til 10.000 i nypris, mener den hed AC3. Dejlig forstærker!!! Sådan en kan man sagtens få brugt for 5.000. De har vist en stående til den pris i Jaspers Radio i Esbjerg...
|
| Til top |
|
| |