Forfatter |
|
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Forum,
Producenter bliver tit omtalt som havende en varm, kold, analytisk, musikalsk lyd.
Hvad er jeres erfaringer med dette?
Jeg foreslår en skala al la nedenstående:
Mest Analytisk: Thule, Bladelius ...
Mest Musikalsk: Densen, Primare ...
Meget varm/fed lyd: Alt med rør (kender dog ikke så meget til dette)
Hvad er jeres bud og hvad er i mest til?
/Dranov
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
varm: hævet bas, dæmpet diskant
kold/analytisk: lettere hævet diskant med kompression, lettere dæmpet bas.
Musikalsk: Marketings BS fordi at produktet er værdiløst gøgl.
Fed lyd: svampet bas/mellemtone, "stor pensel", manglende nuancering og detalje.
Personligt foretrækker jeg hifi, alt det andet er jo reelt udtryk for at produktet farver, og dermed ligger langt fra hifi idealet om ufarvet lyd, i værste tilfælde lyder produkterne som værende defekte. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
Hey Forum,
Producenter bliver tit omtalt som havende en varm, kold, analytisk, musikalsk lyd.
Hvad er jeres erfaringer med dette?
Jeg foreslår en skala al la nedenstående:
Mest Analytisk: Thule, Bladelius ...
Mest Musikalsk: Densen, Primare ...
Meget varm/fed lyd: Alt med rør (kender dog ikke så meget til dette)
Hvad er jeres bud og hvad er i mest til?
/Dranov |
|
|
Så er der frit spil for alle mulige fordomme og trediehåndsvurderinger...om ting man ikke véd noget om... Det er i øvrigt helt nyt for mig, at alt rørbaseret grej skulle have "varm fed lyd"... N.
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
varm: hævet bas, dæmpet diskant
kold/analytisk: lettere hævet diskant med kompression, lettere dæmpet bas.
Fed lyd: svampet bas/mellemtone, "stor pensel", manglende nuancering og detalje.
Personligt foretrækker jeg hifi, alt det andet er jo reelt udtryk for at produktet farver, og dermed ligger langt fra hifi idealet om ufarvet lyd, i værste tilfælde lyder produkterne som værende defekte.
|
|
|
Jeg vil mene der er noget udstyr der er temeligt meget bedre til at formidle det musikalsk ydtryk end andet.
Som musiker ved man at hvad der er det absolut vigtigeste aspekt for at spile musik så det lyder så musilasks som muligt er at ku holde takten og at alt stemmer.
Nu bedre man er til det nu bedre vil musikken lyde, sådan er det bare.
Men når vi snakker højtalere så det nok mere hvad man selv syntes lyder bedste rigtigt eller forkert.
At der er nogen der ikke aner hvad jeg taler om eller hørte musik og bedømmer havd de selv kan lide bedst udfra helt ander kriterier er en helt andet sag.
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu har en…! AGGRESSIV bas-gengivelse, opfattes det positivt, som noget præcist og rigtigt..??
Men en AGGRESSIV diskant, opfattes som negativ; der er for meget og den skriger..?
Mine erfaringer, er at folk udtaler sig som de finder bedst; og ofte med udgangspunkt i ”mors frikadeller smager bedst” der kan findes lige det argument der passer ind i deres valg.
(personligt syntes jeg)
Vi søger alle en eq/sound der passer vores personlige smag, med udgangspunkt i rummet og musik gene.
Og ægte musikalitet findes kun 1 sted..! LIVE. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og ægte musikalitet findes kun 1 sted..! LIVE.
[/QUOTE]
Måske har du bare ikke hørt et virkeligt musikalsk system endnu 
Var inde og køre geo michael med kærsten i parken , min kærste udtrykte flere gange at vi lige så godt ku ha sat en live optagelse med Geo på der hjemm fordi det lyder meget bedre.
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En genstand kan ikke besidde musikalitet. Det er en menneskelig egenskab.
Man kan til gengæld have et system der farver så lidt, at "det musikalske udtryk" der er på kildematerialet kommer til sin ret.
Hvis et system tilføjer "musikalitet", så er produktet defekt idet der er ændret på det originale signal.
Men desværre er der mange hifi entusiaster der forveksler musikalitet med at produktet passer til deres egne præferencer. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Musikalsk: Marketings BS fordi at produktet er værdiløst gøgl. |
|
|
Det er noget jeg kan tilslutte mig, at sige noget udstyr har bedre rytme og andet fis, end andet udstyr er nonsens.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
|
|
|
Var inde og køre geo michael med kærsten i parken , min kærste udtrykte flere gange at vi lige så godt ku ha sat en live optagelse med Geo på der hjemm fordi det lyder meget bedre.
[/QUOTE]
Jamen det er jo en musikalsk oplevelse du/i har haft, at i måske har stået et sted hvor lyden ikke opfyldte jeres forventninger…! Er jo blot en helhed ”giver dig ret man kan komme ud for lyd oplevelser i live der er mindre gode” men det jo kunsternes valg.
Det lidt det samme argument hvis man personligt ikke kan se noget i kunsten; vælger er argument som ”det kunne et 3 årrigt barn tegne” betyder vel ikke at de i andres øjne er mindre kunst..?
Jeg har hørt bunker af anlæg, fra et par tusinde til millioner, og gældende for dem alle, er de var tilpasset smag og økonomi, men var alle en eller anden form for personlig præference.
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
|
|
|
[/QUOTE] Nu tager I forhåbentlig ikke til koncert alene pga lydoplevelsen? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Man kan til gengæld have et system der farver så lidt, at "det musikalske udtryk" der er på kildematerialet kommer til sin ret.
Hvis et system tilføjer "musikalitet", så er produktet defekt idet der er ændret på det originale signal.
Men desværre er der mange hifi entusiaster der forveksler musikalitet med at produktet passer til deres egne præferencer.
|
|
|
Er fuldkommen totalt enig.
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
kim olsen skrev:
|
|
|
Det er noget jeg kan tilslutte mig, at sige noget udstyr har bedre rytme og andet fis, end andet udstyr er nonsens.
|
|
|
Syntes ikke om retorikken, men nogle systemer er bedre til træde til side og lad musikken få frit spil end andet.
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Det med live-musik er ofte også noget med stemning / feelingen af at være det - live. Det er vel netop forskellen på live og et studio-album, som kan være voldsomt velproduceret og poleret - lyden er teknisk som produceren og forhåbentligt også musikeren har ønsket det. I modsætning hertil er live-musikken - den har ingen mulighed for "re-takes" eller "om´mere" - og lyden formidles over det anlæg der nu rådes over på den konkrete venue - eller på musikkerens medbragte anlæg. Og de ustyrlige akustiske forhold fx. stadions etc. - medfører også en anden sound live end på et album. Det kan også høre på live-optagelser af numrene - anderledes, ikke altid ringere - men anderledes. Netop derfor er det svært at vælge det "rigtigste" ideal - særligt at musik med elektriske / elektroniske instrumenter. Live-argumentet kan jeg godt købe med klassisk musik og sang - men så snart der er elektronik indover - så bliver det svært. Så hvad med en "livekoncert spillet på "PA-anlæg" i Parken" - gengivet
på et hifi-anlæg i en lille stue? Kan det lade sig gøre at gøre det
ligeså "live" under de forudsætninger?? Derfor er det vel også svært at lave en skala.. den kunne have mange akser. Hifi -- PA Varm -- Analytisk Engelsk -- Amerikansk mikrodetaljer -- boogiefaktor .... osv. osv. Blot for at illustrere det måske umulige i selve opgaven. Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
harmonic skrev:
|
|
|
|
|
|
Jamen det er jo en musikalsk oplevelse du/i har haft, at i måske har stået et sted hvor lyden ikke opfyldte jeres forventninger…! Er jo blot en helhed ”giver dig ret man kan komme ud for lyd oplevelser i live der er mindre gode” men det jo kunsternes valg.
Det lidt det samme argument hvis man personligt ikke kan se noget i kunsten; vælger er argument som ”det kunne et 3 årrigt barn tegne” betyder vel ikke at de i andres øjne er mindre kunst..?
Jeg har hørt bunker af anlæg, fra et par tusinde til millioner, og gældende for dem alle, er de var tilpasset smag og økonomi, men var alle en eller anden form for personlig præference.
[/QUOTE]
Jeg spille selv musik og holder i det hele taget meget af at høre live musik og prøver at se så mange koncerter som muligt.
Jeg er dog hverken til jazz eller klassik så mine præferencer er måske noget anderledes end stereotype audiophilen.
Men end ting er sikkert live musik og et hifi system der afspiller en studio optagelse er ikke det samme og derfor syntes jeg ikke man skal prøve at sammenligne de to ting insistrende bruge live musik som den eneste målestok for hvor godt et system er.
Ved live musik er der en masse faktore der spiller ind om det har været en god oplevelse og det er ofte inted med lyden at gøre.
Der vil selvfølhelig altid være situationer hvor noget live musik kan lyde bedre end noget andet hifi system kan, fks en solo violin i et akustisk passende rum.
Men efter min menning kan man med et godt hifi system med nøje udvalgte komponenter i et godt rum og en optimered placering frembringe musikken på en anden og ud fra nogele parametere bedre måde end havd man ville kunne live .
og det er grunden til jeg har investred så mange penge i denne musik lytnings form.
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en diskussion jeg fik startet der. jeg er ret ny inden for området og på ingen måde ekspert, men er blot forvirret over de mange udtryk der anvendes landt i dette forum omkring varm, kold, analytisk osv.
Er der ikke bare et spørgsmål om niveauet på frekvenserne? Hvis det er så let så kan en god equaliser jo fikse dette - f.eks. noget Lyngdorf digitalt?
/Dranov
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
CPH-R skrev:
harmonic skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg spille selv musik og holder i det hele taget meget af at høre live musik og prøver at se så mange koncerter som muligt.
Jeg er dog hverken til jazz eller klassik så mine præferencer er måske noget anderledes end stereotype audiophilen.
Men end ting er sikkert live musik og et hifi system der afspiller en studio optagelse er ikke det samme og derfor syntes jeg ikke man skal prøve at sammenligne de to ting insistrende bruge live musik som den eneste målestok for hvor godt et system er.
Ved live musik er der en masse faktore der spiller ind om det har været en god oplevelse og det er ofte inted med lyden at gøre.
Der vil selvfølhelig altid være situationer hvor noget live musik kan lyde bedre end noget andet hifi system kan, fks en solo violin i et akustisk passende rum.
Men efter min menning kan man med et godt hifi system med nøje udvalgte komponenter i et godt rum og en optimered placering frembringe musikken på en anden og ud fra nogele parametere bedre måde end havd man ville kunne live .
og det er grunden til jeg har investred så mange penge i denne musik lytnings form.
[/QUOTE]
Undskyld mig; men at du selv spiller musik, gør dig vel ikke bedre end dem der lytter til det..?
At du ikke lytter til klassisk eller Jazz, gør vel ikke dig ringere end dem..?
Alt i alt mener du jo det samme som mig..! du har tilpasset et system, som i dine øre kan gengive det af musikken som du prioriter..?
Havde en gang en ung gut som mente han kunne høre bedre end alle andre, fordi han var trommeslager, og i hans verden var der ikke noget der overgik lyden fra 2 stk 15” Cerwin Vega basser og punktum i hans verden ”og ja han havde lige så ret som alle andre”
Har også oplevet folk der lyttede til simpel klassisk musik, som forgudede små hulrøvet 2-vejs engelske højttaler eller elektrostater, disse havde lige så meget ret..?
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
harmonic skrev:
CPH-R skrev:
harmonic skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Undskyld mig; men at du selv spiller musik, gør dig vel ikke bedre end dem der lytter til det..?
At du ikke lytter til klassisk eller Jazz, gør vel ikke dig ringere end dem..?
Alt i alt mener du jo det samme som mig..! du har tilpasset et system, som i dine øre kan gengive det af musikken som du prioriter..?
Havde en gang en ung gut som mente han kunne høre bedre end alle andre, fordi han var trommeslager, og i hans verden var der ikke noget der overgik lyden fra 2 stk 15” Cerwin Vega basser og punktum i hans verden ”og ja han havde lige så ret som alle andre”
Har også oplevet folk der lyttede til simpel klassisk musik, som forgudede små hulrøvet 2-vejs engelske højttaler eller elektrostater, disse havde lige så meget ret..?
[/QUOTE]
Selvfølgelig vil man med en musikalsk uddannnelse og baggrund vide bedre hvad musikalitet er for noget.
Hvorfor din ven mente som han gjorde eller hvorfor han mente at cerwin vega var det bedste kan der jo være en række grunde til så som at han ikke havde en dyt forstand på hifi så det er vel i dette sammehæng fuldstændig underordnet.
Jeg nævner klassiks musik fordi klassisk musik stort set altid er optaget i en eller anden for live sammenhæng enten i en koncert sal eller lignende.
Klassiks musik er ikke rytmisk i den forstand så om hvorvidt et anlæg spille rytmisk korrekt er svært at bedømme med klassisk musik.
Musikalitet er ikke magi , det er hvor korrekt musikerene er til at spille takt , det ved man hvis man selv har spillet musik længe nok.
Det første man lære når man skal spille musik, men det er faktisk svære en man sku tro.
Så kan det selvfølgelig godt være at folk ikke syntes om den musik man spille men det er jo en anden snak, men når man taler musik gengivelse så er det et anlægs ypperligeste mål at forvrænge takten og timingen i musikken mindst muligt .
Det til er der jo en lang række andre punkter. __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Selvfølgelig vil man med en musikalsk uddannnelse og baggrund vide bedre hvad musikalitet er for noget. |
|
|
Musikalitet er ikke en videnskabeligt fastslået størrelse, uddannelse inden for området er derfor irrelevant.
Jeg kan spille 4 instrumenter, der gør ikke at jeg i højere grad end andre kan nyde musik. Tværtimod gør det måske at jeg bruger energi på at lægge mærke til fejl og mangler i fremførslen.
Glæden ved musik er universel, den er uafhængig af køn, race, sexuelorientering, uddannelsesniveau osv. At påstå andet må jeg anse som værende en uanstædnig miskreditering af dem der ikke lever op til "uddannelsesniveauet". __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Men desværre er der mange hifi entusiaster der forveksler musikalitet med at produktet passer til deres egne præferencer.
|
|
|
Dog vil jeg mene at Højtalere er undtagelsen der bekræfter reglen.
Jeg syntes mine sonus fabere højtalere tilføre musikken et pif af romace og føelse som jeg godt kan lide det er sikkert ganske ukorrekt men det gør musikken bedre og mere (musikalsk) i mine øre , smag og behag selvfølgelig. __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
harmonic skrev:
Selvfølgelig vil man med en musikalsk uddannnelse og baggrund vide bedre hvad musikalitet er for noget. |
|
|
Musikalitet er ikke en videnskabeligt fastslået størrelse, uddannelse inden for området er derfor irrelevant.
Jeg kan spille 4 instrumenter, der gør ikke at jeg i højere grad end andre kan nyde musik. Tværtimod gør det måske at jeg bruger energi på at lægge mærke til fejl og mangler i fremførslen.
Glæden ved musik er universel, den er uafhængig af køn, race, sexuelorientering, uddannelsesniveau osv. At påstå andet må jeg anse som værende en uanstædnig miskreditering af dem der ikke lever op til "uddannelsesniveauet".
|
|
|
Jeg tro måske er der bliver overfortolket lidt her.
Jeg mener ikke at jeg er bedre end nogen andre til at lytte musik det ville jo være himmelråbende idiotisk at påstå , det tro jeg heller ikke fremgår nogen steder .
Men jeg holder på at når vi snakke om forståelse af hvad musikalitet er for noget så har en person der har spiller musik i mange år og sat sig ind i musikkens opbygning en større basis for forståelse af hvad der gør om noget lyder mere musikalsk end andet.
At spille et instrument har egentlig ikke ret meget at gøre med musikalitet , musikalitet ligger i sammenspillet i mellem de forskellige instrumenet , for hvis man alene spiller er der jo ingen der skal holde takten samtidig. __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|