Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 07:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Audiolab 8000q mod Arcam FMJ C31 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for nogle erfaringer herfra. Jeg ejer setup'et nederst, men overvejer kraftigt at skifte forforstærkeren, en Audiolab 8000Q, ud med en Arcam FMJ C31, da anlægget lyder lidt fersk, og da Audiolaben er meget neutral tænker jeg mig, at Arcam'en vil kunne give anlægget den varme og til dels musikalitet, det mangler p.t.
Jeg er også åben for andre forslag i forforstærkere. Jeg er nok villig til at give 16.000 for en ny.
Hvad siger i folkens -er der hjælp at hente?
Med venlig hilsen Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Ja, jeg blev lige inspireret af dine effekter, så hvad med en Ear-Yoshino rør-pre??

Eller Rogue Cronus??

mvh

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvad med dine kabler, der kunne også muligvis være noget at hente...

Og hvad er din vurdering af ICE power lyden?? (har været diskuteret heftigt på H4A år tilbage).

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

Well copman.

De 500ASP moduler, som jeg bruger er klare, dynamiske, velopløste omend en smule kliniske i lyden. Nu har jeg så fået udskiftet Audiolab'en, en 8000Q, men en Bel Canto Pre3, og det var en forbedring, meget renere lyd og velopløst lyd, om end stadig til den lyse side. Men nu skal jeg til at se på bl.a. kabler for at, hvad jeg kan vinde der. Balanceret drift af effekttrinnet fx. Opgradering af forbindelse til CD'en. Ny pladespiller og pickup står også på ønskelisten, men nu må vi se, hvor langt pengene rækker.
Venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej og godt nytår Jens

Dejligt at høre det går fremad. Jeg har selv skiftet både ht og signal kabler til Van den Hul (hhv CS-122 Hybrid og D-102 III), fra HFK. De slipper detaljerne igennem uden at blive hårde/aggressive - de kunne være et valg.

TNT højttaleren, hvordan er den bestykket?

mvh

Allan

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej Allan.

Også godt nytår til dig.

TNT'erne er bestykket med 2 x Scan Speak 6½" enheder af fin kvalitet, og 1 Scan Speak D2900, dette adskilt med 6db/okt filtre. De lyder godt, synes jeg, de er meget dynamiske og rene i lyden, og spænder vidt. Men rigtig high-end er de ikke, det må vente. De ville nok have godt af at få skiftet delefiltre til 12dB/oktav type, men det koster jo også.

Mht kabler, så overvejer jeg at købe nogle Madrigal XLR til at forbinde preamp og effektrin, har du eller andre erfaringer med de kabler?

Van den Hul D-102 III ser jeg står til 999,-, det var en mulighed. P.t. anvender jeg Nordost Blue Heaven i RCA-udgave, det skal naturligvis testes, hvad det giver af forskelle at skifte til Van den Hul - det må kunne lade sig gøre i HFK.

Mht. HT-kabler, så bruger jeg nogle 6-kvadrat Monitor-kabler, med forsølvede kobberleder fra DAT fra for mange år siden. Umidelbart tror jeg ikke, at der er så meget at hente der, men det kunne jokomme an på en prøve. Du er tydeligvis tilfreds med dine.

Man kan sige, at udfordringen i mit anlæg mest er luft i toppen.

Hvilket grej spiler du på i øvrigt?

Venlig hilsen
Jens

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Accuphase E-204 int, Cambridge 840 C cd (24 bit/384 kHz upsampling), SystemAudio 1070 ht og en NAD m dab/fm/am. Ikke noget vildt, men jeg er ganske godt tilfreds, dog savner jeg lidt solid bas under ca 40 Hz.....Det kan løses med B&W PV 1 (-3 dB v 22 Hz....), og der er pre-out på Accu'en.

VdH CS 122 har også forsølvede kobberledere, og så består skærmen af kulfiber under den tætsiddende "jakke". Der er ikke antydningen af skrigende diskant, men jeg synes selv "den nødvendige" information er der... 

I øvrigt er jeg dog tilbøjelig til at skælde "softwaren" ud, da der findes alt for mange komprimerede/dårligt producerede CD'er - selv på mit relativt beskedne anlæg er det træls at høre, hvor stor forskel der er på pladerne - ja selv mellem enkelte numre på en CD. Derfor har jeg bestemt ikke længere travlt med at jage i hifi-junglen , jeg har detaljer, musikalitet mm nok når det findes på pladen. Nej, det handler for mig om at finde ordentlige CD'ere, teknisk som indholdsmæssigt. Selv det fineste anlæg kan ikke magisk forvandle halv- eller heldårlige plader til guld.

Har du for meget/for skarp diskant? Hvad med en dæmpemodstand i diskanten?

mvh Allan

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

PS Jens

Jeg har ikke fundet sandheden - bare gjort nogle erfaringer.....

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej Allan.

Nej, skrigende diskant er intet problem - der er ikke luft nok i den. Jeg tænker, at det kan være et kabelproblem. Mærkeligt nok er problemet størst på CD'er, og mest på rytmiske CD'er. Det klassiske fungerer fint. Og så ringe er min cd-spille ikke.

Jeg er ved at købe et balanceret Madrigal kabel her på sitet. så må vi se, om der er mere hul igennem det end det Nordost Blue Heaven rca jeg bruger mellem pre og power.

Jeg havde en lørdag hos KT Radio på vesterbrogade i København, hvor en rega 3 med blå elys via en Dynavector p75 riaa fik julelysene frem i øjenen hos mig. Det var noget godt gear, der var koblet bagpå, men alligevel var det lærerigt.

At gøre noget ved strømmen er også en mulighed - til ca. 15.000 kr, suk. Det er dyrt at være nørd i denne verden, men sjovt er det jo også, så det.

Jeg håber at høre fra dig igen.

Venlig hilsen
Jens

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen Jens

Ja, det KAN være dyrt, men min filosofi (tvunget af nød) er at prøve at finde den bedste (acceptable) lyd til menneskepenge. Herunder ikke mindst at matche tingene bedst muligt, som vi alle prøver at gøre.

Jeg har måske i virkeligheden bare haft "en heldig hånd" mht matchningen af mit anlæg???

Held og lykke med forsøgene - jeg glæder mig til at høre nærmere om dine resultater.

mvh Allan

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen Allan.

Tak skal du have.

Så kom Madrigal kablerne, og det lyder bedre at køre balanceret mellem pre og power. Det er renere, lydbilledet bliver større og diskanten står finere, så det var en god handel.

Næste step er at finde et godt kabel mellem CD og pre - der har jeg noget i forvejen, som jeg kan eksperimentere med, nemlig et Monitor Lemnos, som jeg bruger nu, og så det Nordost Blue Heaven, som jeg nu har til overs, kan man sige.

Ellers er en ny pladespiller på ønskesedlen - det var lidt skræmmende at en Rega Planar 3 med blå Elys spillede så godt. Hmm. Hvordan mon så de større Rega modeller spiller?

Venlig hilsen
Jens

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes