| Forfatter |
|
bowman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter mange års søgen har jeg fundet "den eneste ene", Mangnepan 1.2
Metaforen er ikke helt ved siden af, for nu oplever jeg skønhed, indsigt og naturlighed frem for teknisk fokus på frekvensområde, dynamik, etc... -Og som enhver anden partner, reagerer de særdeles positivt på velvalgte gaver, her i form af gode spoler og nye lodrette stativer!
Jeg bruger nu nogle meget strømstærke Albarry MD-408 mono effekttrin, som nærmest lyder som en lidt varm udgave af Hiragas Monster-konstruktioner. Problemet er at de kun er på 40W/8 Ohm, og Magnepan kræver meget både watt og ampere for helt at slippe sig løs. Det lyder utroligt klart, åbent og smukt ved moderat volum, men jeg bilder mig ind, at en større effektforstærker vil give endnu mere af det hele.
Problemet er at de store trin som regel spiller langt ringere end en lille feinchmecker-forstærker.
Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med Magnepan, og eventuelle forslag...
-Og hvad med "digitale" forstærkere på disse? Kan de klare 3.5 Ohms belastning???
Jeg har ellers en Luxman C-02 pre, en meget "analogt-lydende" Zhaolu 2.5 DAC og Duelund sølvkabel over alt. Drivverk er en nyere United DVD 7054 til kr.299,-! Forbløffende god lyd til små penge.
Gode ideer tages i mod med tak!!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ICEpower klarer fint 3,5Ohm og jeg vil da anbefale dig at lytte til sådan en og se om det er noget for dig....
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
bowman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar,
-jeps det skal nok prøves. Vil prøve at finde nogle at låne her i Århus.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bowman skrev:
|
Efter mange års søgen har jeg fundet "den eneste ene", Mangnepan 1.2
Metaforen er ikke helt ved siden af, for nu oplever jeg skønhed, indsigt og naturlighed frem for teknisk fokus på frekvensområde, dynamik, etc... -Og som enhver anden partner, reagerer de særdeles positivt på velvalgte gaver, her i form af gode spoler og nye lodrette stativer!
Jeg bruger nu nogle meget strømstærke Albarry MD-408 mono effekttrin, som nærmest lyder som en lidt varm udgave af Hiragas Monster-konstruktioner. Problemet er at de kun er på 40W/8 Ohm, og Magnepan kræver meget både watt og ampere for helt at slippe sig løs. Det lyder utroligt klart, åbent og smukt ved moderat volum, men jeg bilder mig ind, at en større effektforstærker vil give endnu mere af det hele.
Problemet er at de store trin som regel spiller langt ringere end en lille feinchmecker-forstærker.
Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med Magnepan, og eventuelle forslag...
-Og hvad med "digitale" forstærkere på disse? Kan de klare 3.5 Ohms belastning???
Jeg har ellers en Luxman C-02 pre, en meget "analogt-lydende" Zhaolu 2.5 DAC og Duelund sølvkabel over alt. Drivverk er en nyere United DVD 7054 til kr.299,-! Forbløffende god lyd til små penge.
Gode ideer tages i mod med tak!!
|
|
|
Svaret er ganske let, Sunfire 300, 600W i 4 ohm kontinuerligt, uden sved på panden (over 1000W i 2 ohm). Finder du et sæt paneler til kobler du dem bare i parallel.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet dette om tekniske side af storebror til de nu benyttede Albarry MD-408
http://www.audiodesignguide.com/Albarry/index.html
jeg vil vædde på at begge er lavet over det samme kredsløb 
forvrængnings målingen er meget lig eks. Musical Fidelity forstærkeres fra samme periode,
altså at de har en udpræget sound som er rar at høre på,
Bowman du beskriver selv dette som et positivt indslag i den samlede ydelse, som du gerne vil beholde.., så vil det bedste som du kan spænde på dine "Maggies" være en rørforstærker, dernæst en god MOSFET konstruktion ..., du nævner ikke hvad du har af budget ???
blot 25 øre som jeg smed i debatten  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft et par MG 2.5 som blevet af en ARC Classic 60 og det kørte rigtig godt. Du burde kunne trække dem med næsten alle ARC forstærkere eller en gl. ML 29
__________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
platini Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg synes også maggi skal trækkes af rør forstærker,jeg har selv et sæt mag 2,7 som trækkes af en Thorhauge effekt på 2 *100 W og det er jeg vældig godt tilfreds med  Min erfaring med magnepan er også at jo mere effekt jo mere åbner de op og her mener jeg rør Watt  Mvh platini
__________________ cd:northstar extremo dac +northstar 192 cd løb:Effekt+preThorhauge
ht:Thorhauge 2,5
Pladespiller:vpi scoutmaster,pu transfiguration phønix
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Ulempen ved Maggi'erne er den lave følsomhed, men de skulle være overkommelige på alle andre punkter, så jeg tror nok en god rørforstærker mellem 50-100W ville være en god løsning, men 1,2 burde stille mindre krav end de andre der har de større modeller, og de kan jo ikke flytte luft af betydning i bunden, så det må være et match made in heaven..  __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
man skal ikke tror man skal vide  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
man skal ikke tror man skal vide  |
|
|
Netop... Du ramte sku hårdt med den kommentar, og bliv endelig ved da det er som brun sovs på mit middagsbord.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Har også opdaget high end lyd til low cost, nemlig Magnepan 1.2 De er bare eminente og udspillede mine ellers udmærkede ( troede jeg ) højtt til 4 gange højere pris.
Bruger en SAT Amplifix og efter min mening klarer den jobbet udmærket.
Forøvrigt har jeg gjort den erfaring, at hvis man erstatter glassikringen på Magnepan`erne med noget mindre sikkert bliver der endnu mere vellyd |
|
|
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du have i både pose og sæk, er der en løsning.Udskift ferritmagneterne til neodymium, og du vil øge følsomhed og dynamik.Jeg vil tro det vil
være billigere end en ny forstærker.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bowman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle for gode råd, jeg vil tygge lidt på idéerne.
PS. Albarry lyder helt anderledes end MF, trods mulig lignende forvrængning i målinger. Meget neutrale.
Carver er interessant, jeg tror et stort rørtrin bliver for dyrt for mig. Véd at store AR lyder meget fint på MAG, ligeledes Simaudio Moon W-5.
André. GOD IDÈ!!! Jeg har tænkt på det lenge. Ved du om nogen har prøvet det?
MVH. Helge
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bowman
Jeg har set det udført på Infinity IRS, hvor det er noget vanskeligere at udføre, da det er lukkede planarbånd.Udover det nok vil kræve lidt tid på
magnepan, har jeg svært ved at se nogen problemmer.Hele magnetsystemmet kan af monteres på magnepan ik`?.
MVH
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
|
Hey
Ulempen ved Maggi'erne er den lave følsomhed, men de skulle være overkommelige på alle andre punkter, så jeg tror nok en god rørforstærker mellem 50-100W ville være en god løsning, men 1,2 burde stille mindre krav end de andre der har de større modeller, og de kan jo ikke flytte luft af betydning i bunden, så det må være et match made in heaven.. 
|
|
|
ja de har lav følsomhed, men de har en næsten linealret frekvenskurve på 4 ohm, så der er ikke de store udsving på den måde og det gør dem rimelig let at arbejde med. Desuden virker dipoler jo også som de spiller højere med lavere lydtruk da de spiller ibegge retninger.
Magneplan kan jo også noget med at spille lavt som er besnærende.
mht forstærker vil jeg stadig foreslå en brugt ARC effekttrin fx en Classic 30 som burde kunne findes til omkring 8.000. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
bowman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Jeg overvejer at satse lidt, først som sidst, og købe en Conrad-Johnson Premier 140...!
"Den ultimative dovenskab er at gøre det rigtige første gang"
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio du må mene, at linesource gør det spiller højere end deres opgivelse i en meter indikere.Og en højtallere spiller vel med det lydtryk den
spiller med, hverken mere eller mindre.
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Det virker som de spiller højere end de gør. Lydtrykket er selvfølgelig det samme. målt 1 m fra aksen er 86 db jo 86 db, men jeg synes ikke Magnepan er så svære at trække som så mange andre højttalere på trods af den opgivne lave følsomhed.
__________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
Imbalance skrev:
|
Hey
Ulempen ved Maggi'erne er den lave følsomhed, men de skulle være overkommelige på alle andre punkter, så jeg tror nok en god rørforstærker mellem 50-100W ville være en god løsning, men 1,2 burde stille mindre krav end de andre der har de større modeller, og de kan jo ikke flytte luft af betydning i bunden, så det må være et match made in heaven.. 
|
|
|
ja de har lav følsomhed, men de har en næsten linealret frekvenskurve på 4 ohm, så der er ikke de store udsving på den måde og det gør dem rimelig let at arbejde med. Desuden virker dipoler jo også som de spiller højere med lavere lydtruk da de spiller ibegge retninger.
Magneplan kan jo også noget med at spille lavt som er besnærende.
mht forstærker vil jeg stadig foreslå en brugt ARC effekttrin fx en Classic 30 som burde kunne findes til omkring 8.000.
|
|
|
De gammel ARC er ikke særlige stabile og brænder deres rør alt for hurtigt af.
Så står ham med flere problemer.
Så heller Quad 606.
kik her der er en masse gode amps tilsalg.
http://www.audio-markt.de/_markt/
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
bowman skrev:
|
-Jeg overvejer at satse lidt, først som sidst, og købe en Conrad-Johnson Premier 140...!
"Den ultimative dovenskab er at gøre det rigtige første gang"
|
|
|
Vi har rigtig god erfaring med Mcintosh MC 275 og den kan sparke liv i det meste med sine 75 watt via KT 88 og den lyder voldsommere med mere attack og pondus end eks. ARC forstærkerne, men den er svær, for ikke at sige umulig, at få til billige penge som brugt, og derfor var mit forslag en ARC forstærker, da det er den bedste jeg prøvede da jeg selv havde Magnepan. Jeg havde også et sæt Esoteric 509 på dem, men de var alt for grovkornede iforhold til ARC forstærkeren. ( Classic 60 ).
Jeg har aldrig selv prøvet en C-J forstærker, men jeg var selv forelsket i lang tid i en Premier 11, så jeg kan godt forstå dig... , men der er aldrig rigtigt solgt nogle C-J forstærkere i DK, så hvis det er en brugt til rimelige penge du søger , skal du nok være lidt heldig.
Du skal også tænke på brugt prisen som er højere på de Amerikanske rørting end hvis du overvejer kinserting eller Thorhauge. ( Jeg vil ikke tale dårligt om Thorhauge, for de lyder godt! ). Du skal næsten bare prøve med en rørforstærker på dem, da transistor ting aldrig lyder helt som en røramp - lidt billigere og lidt lettere at finde i DK, kunne være en Lectron JH 50 som sagtens kan trække dine HT, den lyder rigtigt godt, er flot og bruger EL 34 så udgiften til rør er ikke stor og den dræber lydmæssigt de gamle Luxman rørtrin der ligger i samme prisklasse brugt. ( 7000 ) __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |