Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: GamuT vs. Bladelius -> Primare (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hej,

Går og lurer lidt på om man skulle skifte HIFI. Jeg har et sæt SA Challenger højtaler.

Overvejelser går på:

1: Bladelius Thor Mk-II og Freja Mk-II (Pris: 44K)

alternativt

2: GamuT SI100 og CD3 (Pris: 72K)

Musikstilen er Van Morrison, Davis Gilmour, Simply Red, Hall & Oates, Katie Melua, Keb Mo, Solomon Burke, Pink Floyd, Neil Young, Bob Dylan etc. Musik med få instrumenter.

Jeg kan lide en varm lyd fra 200 W kl. A rørforstærker, men gider ikke varmen og strømforbruget. Anlægget må ikke være så analytisk at det giver lyttetræthed, eller straffer dårlige indspillede CD'er.

Jeg ved godt jeg skal forbi HIFI-pusheren og lytte, låne med hjem etc., men hører gerne nogle synspunkter. Hvad karakteriserer de to systemer? Er GamuT'en 28K mere værd?

Mvh

BoB

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2008 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til rørlyd og varme, så synes jeg hverken du skal kigge på Bladelius eller GamuT.

De er, i mine ører, meget neutrale og transparente. Og du vil, med de forkerte eller rette (alt efter hvad målet er) højttalere, sagtens kunne høre når det er en dårlig indspildning.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 06:00 | IP-adresse registreret  

Har selv haft kombien Thor + Freja MK1 

Thor er neutral og afslørende, men bliver aldrig anmasende og lyttetrættende. Derimod kan Freja godt være lidt for analytisk og steril at lytte til med den forkerte højttaler. Her mener jeg en lystklingende højttaler. Et par Vienna med Deres karakteristiske lidt tilbagelænede lyd er et godt match. (Har selv prøvet det)

Thor skal efter min mening parres med en varm eller rørklingende cd afspiller. F.eks en copland, Rega, Audia og du vil få et meget afbalanceret system som sidder lige i skabet.   

Spiller for øjeblikket på en Thor Mk1 med en Copland CDA822. Det lyder fantastisk

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Sendt: 03 December 2008 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale Gamut SI100 har den selv, sammen md CD3 og det virker bare. Lavede på et tidspunkt en AB test mellem en Bladelius CD til ca. 20 K og den gamle GamuT CD1 og der var sådan set ret store forskelle, gæt hvilken der var bedst?

Du kunne jo evt. købe min SI100......den er ca 8 mdr. gammel og er i sort. Vil nemlig gerne have for- og effekt fra Gamut.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Hej,

Går og lurer lidt på om man skulle skifte HIFI. Jeg har et sæt SA Challenger højtaler.

Hvad er det for en højttaler? Den har jeg aldrig hørt om.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 03 December 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Med de lydpræferencer ville GamuT sættet nok være at fortrække, men jeg ville som du også selv siger, køre ud og lytte på begge ting.

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Ayre er så vidt jeg ved kendt for en rørlignende lyd. Deres AX7e og CX7e løber vist op i omkring 60 kilo, billigere end
Gamut i hvert fald. Jeg hørte dem kort på messen for nylig, og jeg synes godt jeg kunne genkende karakteristikken om
rørlyd.   
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

hifi2me
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 03 December 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Lad os høre mere om de højttalere så er det nemmere at vurdere og komme med anbefalinger.

Og hvor stort rum samt lydniveau forventer du?

Til top Vis hifi2me's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi2me

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ja undskyld. Højtalerne er SA Ranger, ikke Challenger . Dem der ligner et udråbstegn. Lokalet er 38 kvm.

Mvh

Bob

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 03 December 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Ja undskyld. Højtalerne er SA Ranger, ikke Challenger . Dem der ligner et udråbstegn. Lokalet er 38 kvm.

Mvh

Bob

Så er jeg med igen

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Var inde at høre Bladelius i dag. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal mene. Jeg har både en Primare I21 integreret forstærker, og en Primare CDI10. Bladeliussen bør være meget bedre, men det var nu ikke mit indtryk. Blev demonstreret over nogle ELN højtalere, som jeg ikke kender. Jeg bliver nok nødt til at teste på mine egne SA Ranger, som jeg tror yder sættet mere retfærdighed?!

Den mekaniske finish er ikke i toppen. Den skuffede. Og fjernbetjeningen er direkte uhensigtsmæssigt designet. Man skal vælge apparat forud for betjeningen. Det kan være OK. Men hver gang man ønsker justere volumen, skal man vælge AMP, og så får man et par sekunder til at betjene amp'en. Hvis du ikke når at regulere ned eller op, må man vælge amp igen, og så får du ca. 2 sek. mere HMMM

Skuffen på CD'en virker meget billig plastik PC-agtig. Kan det virkeligt være OK?

Mvh

Bob

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 04 December 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Var inde at høre Bladelius i dag. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal mene. Jeg har både en Primare I21 integreret forstærker, og en Primare CDI10. Bladeliussen bør være meget bedre, men det var nu ikke mit indtryk. Blev demonstreret over nogle ELN højtalere, som jeg ikke kender. Jeg bliver nok nødt til at teste på mine egne SA Ranger, som jeg tror yder sættet mere retfærdighed?!

Den mekaniske finish er ikke i toppen. Den skuffede. Og fjernbetjeningen er direkte uhensigtsmæssigt designet. Man skal vælge apparat forud for betjeningen. Det kan være OK. Men hver gang man ønsker justere volumen, skal man vælge AMP, og så får man et par sekunder til at betjene amp'en. Hvis du ikke når at regulere ned eller op, må man vælge amp igen, og så får du ca. 2 sek. mere HMMM

Skuffen på CD'en virker meget billig plastik PC-agtig. Kan det virkeligt være OK?

Mvh

Bob

Som så mange andre cd afspillere på markedet er drevet og skuffen af plastic. Dog er det på Bladelius Freja ikke et Cd rom drev. Der sidder et Denon drev. Men enig, det virker plasticagtig når man åbner skuffen. Men drevet fungerer ganske upåklageligt. Den gamle Freja MK1 var dog efter min mening bedre samlet mht til skuffe og drev. Der sad et pioneer drev.

Skal du have noget der er dyrere og føles mere lækkert så prøv en AudiaFlight Cd one. Den er dog toploaded

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej Bob Dylan

Har du fået handlet og hvad fik du købt...Gamut eller Bladelius?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

hej, hvad med musical fidelity, syntes det ligger i den varme ende, ser ofte 2nd-hand eller demo til fornuftige priser.

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
hej, hvad med musical fidelity, syntes det ligger i den varme ende, ser ofte 2nd-hand eller demo til fornuftige priser.

Har overvejet selv at prøve en Musical Fidelity A5 POW efektforstærker, den skulle være på 2x250w men jeg kan ikke finde nogen brugt nogle steder.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

dan a. skrev:

Har overvejet selv at prøve en Musical Fidelity A5 POW efektforstærker, den skulle være på 2x250w men jeg kan ikke finde nogen brugt nogle steder.

tror ikke A5 power amp kan følge din si 100 eller de større gamut produkter, det var rettet mod bob dylan, da han eftersøgte en rør agtig lyd fra en transistor amp/cd combo, flere af de større MF produkter har rør i signal vejen. Hvis du er fristed til at prøve MF så prøv at se på www.ebay.co.uk da punden er i bund, vær opmærksom på om den vare du kigger på befinder sig i et EU land så du ikke kommer i klemme med tolden, lige ledes er det ikke alle som er villig til at sende til danmark.

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

Prøver at lure lidt på ebay. Syntes nemlig jeg har hørt godt om MF A5 POW og det kunne være sjovt at høre den selv.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

Hej Dan

Prøver at lure lidt på ebay. Syntes nemlig jeg har hørt godt om MF A5 POW og det kunne være sjovt at høre den selv.

Husk de fleste auktioner var 7-9 dage, så hvis du kigger en gang om ugen burde du kunne finde en hurtig, personlig kan jeg godt savle lidt over disse to : http://cgi.ebay.co.uk/musical-fidelity-nuvista-preamp-boxed- nuvistor_W0QQitemZ280256741801QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVE lectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers?hash=item280256741801&am p;_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1300%7C66%3A2%7C65 %3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

http://cgi.ebay.co.uk/MUSICAL-FIDELITY-300-POWER-AMPLIFIER_W 0QQitemZ160307859716QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVElectronics _HomeAudioHiFi_Amplifiers?hash=item160307859716&_trksid= p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1300%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39 %3A1%7C240%3A1318

en skam at power amp kun er UK bids only. Mener at der kun er lavet 500 stk i alt af denne dejlige amp, har haft æren af at høre en en enkelt gang da den kom på gaden for ca. 10 år siden, mums.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Skal du have noget der er dyrere og føles mere lækkert så prøv en AudiaFlight Cd one. Den er dog toploaded

Det kan jeg kun tilslutte mig. Har selv en. Det oser af kvalitet. Materialerne, lyden når lågen åbner osv..

Og så spiller den skønt. Dejligt afslappet og varm i lyden og med en god dynamik. På ingen måder anmasende.

Audia Flight's integrerede "One" spiller også ganske godt og har noget af den samme afslappede varme lyd, som du efterlyser. Og ligeledes dejligt kvalitetsindtryk.

I forhold til Audia Flights for- og effekttrin, som spiller sublimt, bliver den ikke nær så varm. Især flight 100 afgiver meget varme, så den er nok ikke så aktuel - hvis det ikke må varme for meget...  

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Alle Audia Flight produkter oser af kvalitet, har self haft den omtalte flight ONE mk2, den manglede dog lige de sidste kræfter til at styre mine VA BCG ved højt lyd niv. men helt sikkert en dejlig forstærker.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes