Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NLE 20 RIAA Input Tester (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

NLE har udviklet et nyt produkt, som der reklameres for i det seneste High Fidelity. Angiveligt vil en RIAA (head-amp delen) ved tænd og sluk sende en fejlstrøm til pickup'en, med potentiel risiko for at det kan ødelægge pickup'en.

Jeg må tilstå aldrig tidligere at have hørt om dette forhold, ej heller om pickup'er der er "gået i stykker" under sådanne omstændigheder.

Der skrives også "Tør du tilslutte din fine, dyre pick-up til en umålt phono/RIAA forstærker?". Uanset at jeg har gjort det mange gange, har jeg desuden også svært ved at forestille mig at en seriøs producent ikke sørger for at have sådan noget på plads, i hvert fald så det ikke udøver skade på en pickup. Har man en fin og dyr pickup har man sikkert også en fin og dyr RIAA, og eftersom de jo løbende afstester deres produkter, så ville de vel opdage det hvis deres produkt ødelægger en pickup.

Personligt synes jeg der sættes en art skræk-scenarie op så man næsten ikke tør andet end købe en RIAA Input Tester inden man køber en ny pickup og/eller RIAA

Hvad er meningerne om sådan et apparatus? Har det en valid indsætningsmulighed hos den private forbruger? Er det Guds julegave til vinylfolket, eller blot endnu en måde at malke tilbehørsmarkedet?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg var også lidt forbløffet da jeg så den reklame og tænke lidt " den sidste idiot er ikke født endnu". 
De kan endda komme ud og teste din riaa hvis du ikke vil købe dimesen som koster 1.200; kr ( 1500kr næste år)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Det har længe været kendt at en mindre DC strøm i din pickup magnetiserer evt. kernemateriale. Men på den anden side, så har de bedste pickupper slet ikke nogen magnetisk kerne - f.eks. Ruby fra Benz, hvor kernen er lavet af rubin.

Men hvis din MC pickup magnetiseres, vil det langsom gå ud over kvaliteten. Så langsomt at man ikke mærker det. Derfor har vi små "dimser" til afmagnetisering af MC pickupper. De virker!

Men om der så skulle være andre skjulte farer ved DC på indgangen af en RIAA ved jeg ikke. Det er dog et faktum, at mange RIAA forstærkere baseret på rør sender en svag strøm ud i pickuppen når der tændes og slukkes.

Indtil jeg har hørt/set mere om denne nye "opfindelse" vil jeg afvente med at vurdere dens berettigelse. 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 December 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Men hvis din MC pickup magnetiseres, vil det langsom gå ud over kvaliteten. Så langsomt at man ikke mærker det. Derfor har vi små "dimser" til afmagnetisering af MC pickupper. De virker!

Den kan jeg godt være med på - har hørt om f.eks. Gryphon's Black Exorcist. Jeg har dog forsøgt at "snyde" og købe en Cardas Frequency Sweep  and Burn-In Record, idet den også skulle kunne gøre det vha. frequency sweep spor. Nogen anelse om det er lige så godt? Jeg må jo tilstå at jeg ikke har prøvet endnu

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes