| Sendt: 26 December 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|

Anbefaler deg å holde deg langt unna alle rene polypropylen-kondensatorer - de har en umusikalsk grainy biklang som gir lytte-tretthet etter kort tid, særlig dyre high-end typer. De eneste noenlunde tilfredsstillende er de superbillige blå firkantede EPCOS (tidligere Siemens - i 400V eller høyere spenning).
Skal det absolutt være en moderne high-end type, bruk da Mundorf Supreme Silver/Oil - en kombinasjon av polypropylen og olje - den eneste jeg har funnet tilfredsstillende, og jeg har brukt en formue på kondensatorer. Typisk high-end bløff det meste.
Ellers må gode mylar = polyester kondensatorer anbefales, særlig fordi de mangler negative bi-effekter. I gamle dager var polyester standard sammen med papir-typer, gjerne papir/voks eller papir/olje (oljeimpregnert papir) - disse siste hadde en fin varm klang, men ikke alltid verdens høyeste oppløsning.
Jeg ser i testen ovenfor at vinneren er AudioNote Silver, som er en polyester-type. Fint at fornuften er på vei tilbake.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|