Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 12:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker når lyden er fra iPod? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er ved at skulle investere i noget receiver eller forstærker, men jeg får temmelig miksede budskaber hos de kloge i butikkerne, så nu prøver
jeg her.

Planen er, at alle mine cd´ere skal i kælderen, dvs. at min lydkilde vil være en dock med en iPod.
Egentlig er jeg brændt varm på Denons receiver DRA - 700AE men når jeg så presser ekspedienten i Hifi-Klubben lidt, så siger han, at den
betydeligt mindre DENON DRA-F102 receiver faktisk er ok til mit behov, sålænge musikken er komprimeret til 128 KB fra iPod´en. Eller sagt mere
direkte - når kilden er så primitiv, kan det ikke betale sig at ofre 2000 ekstra på en bedre forstærker.

Hvad siger de kloge derude til det?

Christian
Til top Vis Christian73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian73

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

128 kbps er meget langt fra CD-kvalitet, så uanset hvilken forstærker du vælger, er jeg temmelig sikker på, at du vil blive skuffet over lyden

Er dit musik allerede rippet til 128 kbps eller skal du til at rippe det?

Og hvilke højttalere skal forstærkeren trække?

Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Du har ret i, at det ikke er optimalt. Men når jeg det sidste års tid har kørt på en iPod afspiller/dock lavet af tin med en vægt på ca. 15 gram, vil
forbedringen alligevel være monumental    Desuden er jeg ikke den store lydfreak, så de små nuancer er spildt på mig.

Ekspedienten i HifiKlubben talte også om at rippe, men udover at jeg ikke ved hvad det er, er det ikke noget jeg vil bruge tid og energi på, da jeg
generelt hader at rode med den slags. Så kilden bliver altså iPod-docken eller min mac tilsluttet forstærkeren.

Ang højttalere var højttalerne til den lille Denon-receiver Dali 1, til den store var det Dali Ikon 2. (Som en sidebemærkning lød de sidstnævnte
betydeligt bedre, når de var sat op med en NAD-receiver i samme prisklasse som den store Denon.) Og selvom jeg som nævnt ikke er den store
lyd-feinchmecker, så kunne jo dog godt høre en betydelig forskel på den billige Denon-receiver og de "to store". Men det var så også med en cd-
afspiller som lydkilde.

Chr

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bruger du ikke din macmini? der kan du få digitalt ud og købe en dac. Men hvis dine mp3'er er i 128 kbps er det jo alligevel ligemeget :) 
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

@mathias: Hvad er en macmini? Hvad har det med en dac at gøre? Og hvorfor er det ligemeget, hvis mine sange ligger i 128 kbps (iTunes)
alligevel?

Ignoranten

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg mente bare din mac (som du fortæller om længere oppe) 
En dac er en Digital Analog Converter, den ting der laver det digitale signal om til analog (det der kommer ud af din forstærker). Et godt bud på en sådan kunne være Cambridge Dacmagic som også er fra hifiklubben. Dette ville for mig være et god bud på dine "problemer" (hvis man kan kalde musik det ;)) Hvis dine sange lige i 128 Kbps er kvaliteten alligevel dårlig, så det hjælper ikke ret meget at resten af systemet er godt, en kæde er aldrig stærkere end det svageste led

Hvis du ikke har rippet dine cd'er endnu, vil jeg da foreslå dig at rippe dem i god kvalitet (den bedste i itunes er Apple Lossless) Dette er gratis og vil give dig bedre lyd, så hvorfor ikke gøre det ;)

Mathias
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Christian73 skrev:
Du har ret i, at det ikke er optimalt. Men når jeg det sidste års tid har kørt på en iPod afspiller/dock lavet af tin med en vægt på ca. 15 gram, vil
forbedringen alligevel være monumental    Desuden er jeg ikke den store lydfreak, så de små nuancer er spildt på mig. [...]

Du vil sikkert opleve en forbedring uanset hvilket system du vælger, men når dit kildemateriale kun er 128 kbps kan det bare blive meget bedre.

Hvis jeg forstår dig ret har du købt alt dit musik over iTunes? I så fald er den gode nyhed at filerne er i AAC-formatet, hvilket skulle give lidt bedre kvalitet end 128 kbps mp3. Desuden er det via iTunes selv muligt at opgrade noget (mere eller mindre) af dit bibliotek til 256 kbps mod betaling. Den dårlige nyhed er at du ikke selv kan rippe dine CD'er, hvorfor du ikke kan få dem i CD-kvalitet.

Men i sidste ende handler det jo om, hvad du selv kan lide og er tilfreds med. Så hvis du kan lide 700AE'en er det da bare med at købe den

Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hm - okay, nu bliver jeg klogere. Det du siger er, at hifiklubbens ekspedient sådan set har helt ret i, at sålænge kilden bare er iPod, er det
ligemeget at ofre penge på ordentligt udstyr. Så vil jeg have god lyd, køber jeg ENTEN en Cambridge Dacmagic ELLER jeg ripper alle mine cd´ere til
et bedre format. I begge tilfælde får jeg bedre lyd ud, og kan dermed få glæde af bedre receiver og højttalere. Er det korrekt forstået? (Gør jeg det
sidste, ligger sangene så stadig på iPod´en? Jeg er jo ikke interesseret i at skulle tilslutte min mac hver gang jeg vil høre musik ...)

Og så lige bonusspørgsmålet: NÅr jeg skal rippe, SKAL det så gøres ved at indlæse cd´ere igen? Med 500 stk tager det en del tid ... Man kan ikke
"bare" rippe hele mit iTunes bibliotek?

Tak

chr

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Meningen var lidt at du skulle gøre begge ting  Og jo, du skal putte alle cd'erne ind i computeren en gang til :) Men du kan gøre det at når det bare er baggrundsmusik bruger du ipoden og når du rigtigt vil lytte bruger du mac + dacmagic ?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Christian73 skrev:
Hm - okay, nu bliver jeg klogere. Det du siger er, at hifiklubbens ekspedient sådan set har helt ret i, at sålænge kilden bare er iPod, er det
ligemeget at ofre penge på ordentligt udstyr.

Både ja og nej. iPod'en kan - med nogle filer af ordenlig kvalitet - spille ganske fint, problemet er at 128 kbps er for lidt, hvis du bare går det mindste op i lydkvalitet.

Christian73 skrev:
Så vil jeg have god lyd, køber jeg ENTEN en Cambridge Dacmagic ELLER jeg ripper alle mine cd´ere til
et bedre format. I begge tilfælde får jeg bedre lyd ud, og kan dermed få glæde af bedre receiver og højttalere. Er det korrekt forstået? (Gør jeg det
sidste, ligger sangene så stadig på iPod´en? Jeg er jo ikke interesseret i at skulle tilslutte min mac hver gang jeg vil høre musik ...)

Nej. Du kan ENTEN rippe dine CD'er til et bedre format (lyt dig frem til den kvalitet du ikke kan skælne fra CD) og ligge dem på i iPod ELLER du kan rippe dine CD'er til et bedre format og købe en DacMagic du så slutter til computeren, hvilket burde lyde bedre end udgang på iPod'en.

En helt mulighed en en AirPort Express, som jeg faktisk tror vil passe meget god til din situation. Igen vil du dog få bedre kvalitet ved at rippe dit musik igen.

Christian73 skrev:
Og så lige bonusspørgsmålet: NÅr jeg skal rippe, SKAL det så gøres ved at indlæse cd´ere igen? Med 500 stk tager det en del tid ... Man kan ikke
"bare" rippe hele mit iTunes bibliotek? 

Nope, du skal have CD'erne frem igen . Derfor kan det godt betale sig, at bruge lidt tid på at finde det format der passer bedst til dine behov.

Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Argh! Tjekkede lige Cambridge-fætteren. Den koster så 2.000. Og så alt bøvlet med at rippe.
Jeg tror det her ender med, at jeg køber den billige receiver med det billige anlæg og så skifter, når producenterne endelig realiserer, at vi er flere
og flere herude, der ikke længere gider have 5-10 meter cd´ere stående fremme. Med deres nuværende udviklingstempo i forhold til almindelige
brugeres behov, burde det ikke tage meget mere end 10-15 år

Men tak for din hjælp - det har klart hjulpet mig frem til den bedste løsning for mig. Tak for det og god aften.

chr

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Christian73 skrev:
Argh! Tjekkede lige Cambridge-fætteren. Den koster så 2.000. Og så alt bøvlet med at rippe.
Jeg tror det her ender med, at jeg køber den billige receiver med det billige anlæg og så skifter, når producenterne endelig realiserer, at vi er flere
og flere herude, der ikke længere gider have 5-10 meter cd´ere stående fremme. Med deres nuværende udviklingstempo i forhold til almindelige
brugeres behov, burde det ikke tage meget mere end 10-15 år

Men tak for din hjælp - det har klart hjulpet mig frem til den bedste løsning for mig. Tak for det og god aften.

chr

Kiggede på du AirPort Express løsningen? Der bliver musikken jo sendt trådlsøt fra din macbook til anlæget, så du fuldstændigt slipper for kabler. Integrationen med iTunes skulle desuden være rigtig god! Og til en pris på 700 kr. er den samtidig noget billigere end en DacMagic

Jeg har ikke afspillet en CD i flere år - det hele er rippet i CD-kvalitet til en harddisk og bliver afspiller over et USB-lydkort, så det er skam muligt at slippe for dem

Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

@Mark: Ooookay... nu hjælper det for alvor. For at opsummere det jeg har forstået ved dit indlæg: Jeg ripper mine cd´ere én for én - dvs. jeg
slettter mit gamle iTunes bibliotek og nulstiller iPod´en og ligger det hele ind igen i et bedre format - og så får jeg pludselig glæde af den bedre
receiver.

Airport Expressen kender jeg lidt til - men hvordan skal den give mig bedre lyd? Hvordan ville du sætte tingene sammen? Generelt giver trådløs
overførsel vel netop ringere lyd? Og den kan vel næppe ligefrem gøre lyden bedre?

chr

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo, at ligemeget hvad de gør vil en 128 kbps mp3 ALDRIG lyde godt :) så kan du udvikle alt hvad de vil, problemet er at du har været for nærig med din harddiskplads i starten

Christian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hvorfor var der ingen der sagde det til mig for 2 år siden

chr

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Christian73 skrev:
@Mark: Ooookay... nu hjælper det for alvor. For at opsummere det jeg har forstået ved dit indlæg: Jeg ripper mine cd´ere én for én - dvs. jeg
slettter mit gamle iTunes bibliotek og nulstiller iPod´en og ligger det hele ind igen i et bedre format - og så får jeg pludselig glæde af den bedre
receiver.

Jeps!  Det næste problem er så at finde det 'rigtige' format at rippe til (Apple Lossless, 320 kbps, 256 kbps, etc.), men så er det jo heldigt at det er vinter

Christian73 skrev:
Airport Expressen kender jeg lidt til - men hvordan skal den give mig bedre lyd? Hvordan ville du sætte tingene sammen? Generelt giver trådløs
overførsel vel netop ringere lyd? Og den kan vel næppe ligefrem gøre lyden bedre?

Jeg har aldrig hørt AirPort Express'en, men tror ikke den lyder værre / bedre end en iPod. Problemet vil stadig være filkvaliteten... Men vinteren er jo lang

Trådløs overførsel giver ikke dårligere lyd, hvis det bliver gjort rigtigt, og med Express'en bliver lyden sendt som data hvorfor der ikke er nogen form for tab.

Hvis du har et trådløst netværk, skal Express'en skal bare sættes til dit kommende anlæg med et mini-jack til phono-stik, når den er genkendt af din macbook kan du så sende musik til anlæget via iTunes.

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Airport Expressen har optisk ud så du kan jo få rigtig god lydkvalitet med den hvis du har en god DAC :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes