Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udskiftning af effektforstærker ?(1500kr) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et sæt Dali concept 1 i det jeg ville forsøge at få lidt bedre lyd en fra mine altec lansing MX5021 pc højtaler,(bruger ikke andet end min bærbar til musik) det ikke helt lykkes, bortset fra bassen som jeg godt kan leve med indtil jeg for sparet sammen til en fornuftig sub og købt og hentet den hjem, så det ikke noget problem at bassen ikke er så vild, men jeg synes at diskanten er for høj og jeg savner meget en rund,blød og behalig lyd.

Jeg bruger en Rotel RB-965BX effektforstærker som er ca 15 år gammel,lyder ok, problemet er at jeg har ved lave lydstyrke har støj,susen som jeg til dels tilskriver at jeg den har stået og samlet støv i ca 1 år, men også at den er gammel og at den har fået en eller anden mørk plet (brun) i forbindelse med en af ladelytterne, jeg vil derfor forsøge med et netstøjfilter og måske en   http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div_kabeladaptor/x itel_ground_loop_isolator_tv_video_tilbehoer_sort.htm   som jeg kan købe brugt, men hvis det nu ikke løser mit problem så har jeg tænkt på at købe en billig forstærker som  max må koste 1500kr.  

Jeg har set en surround reciver fra sony http://alatest.dk/anmeldelser/modtagere-og-forstaerkere/sony -str-dg520/po3-55804870,86/ som skulle koste lige under 1500kr have 5x100watt og lyde godt, så vil jeg enten købe et helt komplet sæt 5.1 sæt til f.eks 2000kr (incl sub) eller efterhånden udbygge med dali concept 1 og centeren og subben efterhånden som jeg for råd.

En anden løsning ville være at købe en effektforstærker (stadig max 1500kr) f.eks en pa effektforstærker som denne  http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=46051 der er opgivet til at have præcis  den samme effekt som min Rotel Rb-965BX. Jeg kunne selvfølgelig også vælge en hifi forstærker men den effektforstærker som hifi klubben en gang havde fra cambridge til 1500kr, den har de ikke mere og jeg kan f.eks ikke finde nogen effektforstærker på www.hifipriser.dk.

Jeg mener at mine Dali concept 1 har en impedans på 4 ohm i det, jeg ikke behøver at skrue højt op for min computer og wmp 11 før at lyden er høj(2x220 i 4 ohm). Jeg søger en forstærker på min ca 80 watt i 4 ohm eller min en dynamisk effekt på 100watt i 8 ohm pr kanal. 

Hvad vil i anbefale hvis jeg vil købe en ny forstærker ? skal have en god og behalig lyd(diskanten) og være rimelig kraftig ! 

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror mest på at den susen du har komme fra din bærbare. Har du prøvet at koble den fra, og se om du stadig har susen?

Da du kun bruger bærbar, vil jeg anbefale du bruger digital lydudtag fremfor analog. Den har det måske indbygget, og hvis ikke kan du ganske billigt får en USB dims der gør det.

Hvis du vælger denne løsning synes jeg du skal kigge på Panasonic SA-XR modellerne. De har digital indgang og digitalt styret klasse D forstærker. Det betyder at du får mest muligt ud af dit digitale signal for meget små penge. Jeg har selv købt en SA-XR50 for 400 kr. brugt. Og med digitakt signal lyder den virkeligt godt. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

nu har jeg ren rotel.

fra effektblokkene har jeg endnu ikk mødt susen - det har altid været andet sted fra..

prøv som keldsen sig at bruge en lysleder udgang fra pc'en og til en dac - derefter i forstærkeren.

eller er der mange effekt blokke til salg for tiden, køb heller brugt end den du har set på - der er mange i din pris klasse der er meget bedre...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Og hvis computeren ikke har en digital udgang, er det også muligt at få ganske fornuftige USB-lydkort

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har et creative x-mod lydkort som er ok lydmæssigt og jeg fik den til halv pris, jeg havede før jeg fik dali concept 1 nogen aktive pc højtaler (de nævnte altec lansing MX5021) der var ikke noget susen,støj i lyden ud over det skal være p.ga. konstruktionen og før det brugte jeg den nævnte rotel effektforstærker som var tilsluttet min kontrolforstærker, 965 modellen mener jeg det er, det er no nonsense versionen uden bas,diskant regulering og med balance reguleringen i volumenknappen.

Jeg tror min effektforstærker har stået forlænge og samlet støv men også at den er lettere slidt,jeg har ikke nogen specielle udgange på min Toshiba bærbar det er bare en alm med dual pentium core cpu til under 5000kr så noget digital udgang eller noget ligende er der ikke,

jeg vil gerne købe nyt i det jeg så ved at jeg kan få den byttet hvis den ikke passer med mine højtaler og så der er selvfølgelig også det med garanti at købe brugt gør at jeg jo ikke bare kan aflevere forstærkeren og få mine penge tilbage 

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

find dig en Classic 8.0b brugt... de fåes til mellem 1400-1800 brugt...
jeg køre selv med 2...
Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
jeg har ikke nogen specielle udgange på min Toshiba bærbar det er bare en alm med dual pentium core cpu til under 5000kr så noget digital udgang eller noget ligende er der ikke,

Det kan der sagtens være. Flere bærbare har digital udgang vi line-out. Dvs. en kombineret lyd udgang med både digital og analog. Flere bærbare minidisc og traportable CD har lignende udgange.

gasolin skrev:
jeg vil gerne købe nyt i det jeg så ved at jeg kan få den byttet hvis den ikke passer med mine højtaler og så der er selvfølgelig også det med garanti at købe brugt gør at jeg jo ikke bare kan aflevere forstærkeren og få mine penge tilbage 

Du kan altid sælge igen. Jeg har flere gange tjent penge på gode brugtkøb, når de er solgt igen.

Kan du finden en ældre Panasonic SA-XR til under 1000 kr. kan du sagten få pengene igen ved gensalg. Det er iøvrigt ikke alle butikker der har bytteret.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Har du ikke digital udgang kan du købe sådan en

http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=34606

350 kr.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Sælg dine Dali Concept 1 igen, og køb dig et sæt audioengine A2.

Problem solved
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Sælg dine Dali Concept 1 igen, og køb dig et sæt audioengine A2.

Problem solved

Det vil jeg egentlig også  have købt, men det gjorde jeg vil ikke, jeg vil ikke købe noget jeg ikke kan høre først,og desuden kan jeg sikkert ikke for det for concept 1 eren som jeg har givet den 9-01-09 som er det samme som Audioengine a2 koster

(Har selvfølgelig hørt dali concept 1 før køb men et denon eller nad mini anlæg på 2x25 er ikke det samme som en 2x120 watt effektforstærker, mini anlægget var det eneste jeg kunne lytte til concept 1 på, så jeg kunne heller ikke spille højt og høre om de er behalige at lytte til ved høj lydstyrke, dæmper iøvrigt diskanten ca 6db fra 4khz eller gennemsnitlig ca 4.5 db fra 2khz for at den ikke er for markant, det hjælper meget)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes