Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mit setup - næste upgrade? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
abefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har besluttet mig for at opgradere mit "setup" en smule i starten af næste måned - har ca. 1500-2000 til det.

Jeg har pt. følgende udstyr:

Forstærker: Technics SU-8600
Pladespiller: Rega Planar 3
Pickup: Audio Technica AT-95E
RIAA: Indb. i forstærker
Højttalere: Eltax Linear Response 8

Jeg er godt klar over at det ikke er det vilde hifi, hvorfor jeg kunne godt tænke mig at opgradere det en smule - det er skam okay som det er nu (uden at have noget at sammenligne med), men jeg er sikker på at det må være muligt at klemme mere ud af min Rega.
Kan dog ikke helt gennemskue hvor flaskehalsen ligger; forstærkeren har godt nok en del år på bagen (vel snart 30 år), men det er jo ikke nødvendigvis ens betydende med at den er elendig. Og mine højttalere, jeg ved folk generelt ikke er glade for Eltax herinde, men så vidt jeg har forstået ligger de vist i den bedre ende - eller?
Pickuppen ligger naturligvis også i den billige ende, men jeg går ud fra at der er andet der kommer først?

Alt i alt, hvad er "laveste fællesnævner" i mit setup - hvad skal udskiftes næste gang?

På forhånd tak!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

med det budget du nævner, vil jeg foreslå dig at købe en ny riaa og et rimeligt signalkabel hertil. Næste gang du så har et par tusind eller tre til hifi, kan du jo købe en PU...

Ny forstærker og ht ligger vist uden for budgettet i denne omgang.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

abefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skyder lidt over mit budget... Er studerende og har et månedligt beløb på ca. 1000 kroner til forbrug, så det skal slet ikke være meget hi-fi. De 2000 kroner jeg skal bruge nu er meget for mig.

Hvad angår pickup havde jeg kigget lidt på en Denon DL-160 til 800 kroner. Det er i hvert fald mit absolutte maksimum for en pickup.
Men jeg tænkte mere på forstærker e.l. i denne omgang? Hvis der altså kan fås bedre end min SU-8600 til under 2k?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke erfaring med dine eltax højttalere, men stod jeg i dit sted, ville jeg nok kigger efter nye højttaler. man kan få rigtige fine højttalere på brugtmarkedet for 1500-2000 kr.

gad godt høre din technics, den ser fed ud på de billeder, jeg har fundet på nettet. forestiller mig, at det er en udemærket forstærker, men har intet at basere min formodning på.

hvis du bruger de lakridskabler der ofte følger med hifiudstyr, så kan det godt betale sig at skifte dem ud. du behøver ikke købe super dyre kabler. man kan godt opnå hørbar bedre lyd, selv med billigere kabler. højttalerkabler kan også hurtigt tjene sig selv hjem, hvis højttalerne vel og mærke formår at gengive de finere detaljer.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

abefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har ofte fået fortalt at min Technics skulle være god, men jeg har som sagt ikke noget at sammenligne med. Men hvad med RIAA'en? Tror I jeg opnår en forbedring ved at købe en NAD PP-2 (eller lignende i prisklassen ~500 kr), eller er den indbyggede som den skal være?

Et par billeder af mine højttalere: 1 2
Følgende står på bagsiden af højttalerne:
ELTAX Linear Response 8
Powerhandling: 140/180 Watt
Freq. Range: 40-22000 Hz
Impedance: 4 Ohm
serial .26.
Made in Denmark
Så vidt jeg ved er de fra starten af halvfemserne. Diskantenheden er 1", de to andre er 6".
Hvad angår højttalerkabler, havde jeg før nogle Oehlbach på 1,5mm², men efter en flytning fik jeg brug for længere kabler, 20 meter i alt, og så havde jeg ikke lige råd til at bruge flere tusinde på dem. Så jeg købte nogle noname bestående af 2x2,5mm² OFC fra England. Gav vist 2-300 kr for 20 meter.

I øvrigt var en af kabelterminalerne på min ene højttaler lidt løs her for et par måneder siden, så jeg skilte den ad for at stramme den. Her så jeg så at de kabler der inde i højttaleren gik fra terminalerne og op til delefiltret/whatever var meget tynde, tror ikke de var meget mere end 1mm². Det kan da umuligt være et godt tegn? Så kan det vel egentlig være ret ligemeget med de eksterne kabler, hvis den interne kabling er så elendig?

Synes du/I jeg skal udskifte mine højttalere? Og i så fald, vil jeg opnå en stor forbedring med bedre højttalerkabler?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

du kan eventuelt kigge lidt i denne tråd om billige, men stadig gode højttalere.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69221&P N=1

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes