Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 22:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: HJÆLP en nybegynder med forstærker!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mindblow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg har skrevet indlægget under Højtalere, og jeg har ik fået noget svar, så derfor prøver jeg at skrive det herinde, også håber jeg der er nogen der kan hjælpe mig

Jeg har været så heldig (tror jeg nok) at overtage et par Jamo gulvhøjtalere, men står i den ulykkelige situation ikke at eje nogen forstærker Så jeg har søgt lidt rundt efter en forstærker, og fundet ud af jeg overhovedet ik har nogen forstand på anlæg, det er jo en jungel derude !!! Men heldigvis ved jeg, i vil kunne give mig et kvalificeret svar på hvilken en, jeg skal gå ud og investere i.

Krav til forstærkeren
Forstærkeren skal kunne tilsluttes computer, TV, dvd og evt. en playstation3 i den nærmeste fremtid. Desuden skal den ikke forvrænge lyden, da jeg kun hører elektronisk musik, og godt kan li det lidt højt engang imellem

Mine højtalere
2 sølje gulvhøjtalere fra Jamo, med 1 diskant, 1 mellemtone og 2 bas i hver. (ligner det ihvertfald, hvis jeg skal beskrive det)

Bag på højtalerne står der:
E 670
Long term power: 150W
Short term power: 220W
Impedance: 6 Ohm
Spec. acc. to IEC 268-5

Ledning
Jeg ville også høre om i kunne foreslå mig, hvad for en type og størrelse højtaler ledning jeg skal købe

Det var vist det hele, nu mangler jeg bare DIN hjælp

På forhånd tak..

- Mindblow*

Til top Vis Mindblow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindblow

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

hvor meget vil du ofre??

Jeg synes du ska se dig om efter en forstærker med digitale indgange.

- vil du have sorround også?? så ska det jo være en der kan det..

Men jeg vil foreslå dig at kigge på brugt markede der får du meget for pengene...

MVH  Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra, at du er på udkig efter en stereoforstærker.. Du skal være opmærksom på, at man ikke kan få stereoforstærkere med hdmi indgang (jeg er i hvert fald ikke stødt på nogen), og det vil sige, at du skal overføre lyden fra ps3 eller dvd'en analogt, hvilket betyder flere ledninger..

Hvad er dit budget på? Prøv at kigge på den blå efter noget brugt nad.. Der får man som regel meget for pengene..

Til top Vis madaUlp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madaUlp

Mindblow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

tak for de hurtige svar

Jeg har en lille lejlighed og ik plads til flere højtalere, de 2 jamo fylder godt .. hehe .. havde ik overvejet surround da jeg ik har plads, men alle digitale forstærkere er til surround ik ? og vil det virke lige så godt at ha en sådan forstærker når jeg kun har 2 højtalere ?

mit budget er omkring 2-4000 håber jeg kan få en god en, en der kan spille højt uden den forvrænger lyden, ellers må jeg jo op i højere prisklasse... men problemet ligger jo i de specifikationer der står bag på højtalerne, jeg aner ik hvilke forstærkere der passer og hvilke jeg skal søge efter  Det har vel betydning de ting der står ????

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Mindblow skrev:

tak for de hurtige svar

Jeg har en lille lejlighed og ik plads til flere højtalere, de 2 jamo fylder godt .. hehe .. havde ik overvejet surround da jeg ik har plads, men alle digitale forstærkere er til surround ik ? og vil det virke lige så godt at ha en sådan forstærker når jeg kun har 2 højtalere ?

mit budget er omkring 2-4000 håber jeg kan få en god en, en der kan spille højt uden den forvrænger lyden, ellers må jeg jo op i højere prisklasse... men problemet ligger jo i de specifikationer der står bag på højtalerne, jeg aner ik hvilke forstærkere der passer og hvilke jeg skal søge efter  Det har vel betydning de ting der står ????

Nej, digitale forstærkere har intet med surround at gøre.

De fleste forstærkere i en rimelig kvalitet på en 2*50 watt vil kunne drive de højttalere fornuftigt. Vil du købe nyt eller brugt?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

kig eventuelt efter en nad, amc, rotel eller harman kardon forstærker i den blå avis, så går du ikke helt galt i byen.

tænk ikke så meget over talene bag på højttalerne. du kan spille så højt du vil, så længe at lyden ikke begynder at forvrænge. så snart du hører forvrængning, skal du bare skrue lidt ned igen.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Mindblow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg havde faktisk overvejet at købe en ny, så ved man da den virker 100% .. ved ik hvor nemt man kan brænde sådan en forstærker af ... og vil jo nødigt købe "katten i sækken" fordi jeg er uvidende inde for anlæg ...

Nå okay jeg troede personligt man skulle finde en forstærker der matchede de informationer der er på højtalerne, men der tog jeg åbenbart fejl men det lyder til jeg skal ha en digital forstærker, hvis jeg skal ha ps3 til osv .. uden for meget lednings pjat ..

Er der eventuelt nogen der kan foreslå en forstærker, som i ville mene jeg ville kunne bruge .. som sagt jeg er helt grøn inden for det her område

og endnu engang tak for svarene, ved ik hvad jeg skulle ha gjort uden jeres hjælp

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

der er forskel på en digital forstærker og en forstærker med digital indgang.

den forstærker jeg tror du snakker om, er en forstærker med en indbygget digital/analog converter, som omdanner et digitalt signal til et analogt signal. det er oftest kun surroundforstærkere der kan det.

en digital forstærker som f.eks. min trends ta-10.1 kan ikke fodres med et digitalt signal. den kan kan kun modtage et almindeligt analogt signal (linie signal).

som jeg forstår dit behov, så har du brug for en helt almindelig (traditionel) forstærker også kaldet en integreret forstærker. om du så køber en integreret forstærker der er baseret på digitalforstærkning, rørforstærkning eller transistorforstærkning er underordnet. de mest almindelige er dog transistorforstærkere.

omega audio har lige det du mangler. kig på de to marantz forstærkere under tilbud (pm4001 og sr4021).

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa!!

Mig ( og til dels High Fidelity ) kan varmt anbefale Harman Kardon HK970 ( udgående model ). Den kostede inden den blev afløst 4295, men kan sikkert findes ny til omkring 3000,- .

Der er alm. linieindgange, fornuftig opbygning, fornuftig lyd, pæn vægt til prisen, samt en OK RIAA i, hvis du pludselig får lyst til en pladespiller. Der er selvfølgelig Pre Out hvis du senere får lyst / behov for en kraftigere effekt-del...

JBLfan

Mindblow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen alle sammen

så har jeg kigget lidt på de foreslåede forstærkere, den ser okay ud den Marantz SR-4021 og kiggede også på Harman Kardon HK970 og faldt over Harman Kardon HK970 II, den koster 3249 kr hos Danstv.dk...

Men den Marantz har størst udgangs effekt og er jo 1250 kr billigere, dog har Harman Kardon forstærkeren et mere lækkert design, den ser ik så "old school" ud..

men det er jo selvfølgelig ik designet der skal være afgørende for valget ... men tror i ikke jeg ville blive glad for den Marantz ?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Mindblow skrev:

Hej igen alle sammen

så har jeg kigget lidt på de foreslåede forstærkere, den ser okay ud den Marantz SR-4021 og kiggede også på Harman Kardon HK970 og faldt over Harman Kardon HK970 II, den koster 3249 kr hos Danstv.dk...

Men den Marantz har størst udgangs effekt og er jo 1250 kr billigere, dog har Harman Kardon forstærkeren et mere lækkert design, den ser ik så "old school" ud..

men det er jo selvfølgelig ik designet der skal være afgørende for valget ... men tror i ikke jeg ville blive glad for den Marantz ?

det er dine ører den skal gøre glade. er sikker på du kan høre den i butikken. fyren i omega audio er super flink.

Mindblow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ja du har nok ret Vibe, jeg må tage ud til butikken og høre den ... 

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved den angivne udgangseffekt ret misvisende, især på H/K, de skulle yde ret godt ift. tallene der er opgivet.
Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Mindblow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

okay så du siger de opgiver lavere effekt end de kan præstere, så folk kun bliver glædeligt overrasket ??

jeg tænkte på om det er noget rod at kun køre med 2 højtalere på en surround forstærker 7.1 (Yamaha RX-V2700)?

så kunne jeg jo eventuelt købe en sub .. men så er det jo stadig kun 2.1 ... nogen der har erfaringer med det ??

Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

En ældre sony ES serie kan fåes, utrolig nok til små penge og vil du have stereo i hiend til fornuftig penge under 4000kr og skal det være og 1500 kr kommer du langt med

SONY TA-570/670ES

707ES 505ES ect.

eller nyere og dyrer så en TA-FA5ES et ok monster på ca 20 kg

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Mindblow skrev:
okay så du siger de opgiver lavere effekt end de kan præstere, så folk kun bliver glædeligt overrasket ??

jeg tænkte på om det er noget rod at kun køre med 2 højtalere på en surround forstærker 7.1 (Yamaha RX-V2700)?

så kunne jeg jo eventuelt købe en sub .. men så er det jo stadig kun 2.1 ... nogen der har erfaringer med det ??

Nej omvendt, nogle opgiver højere effekt end de kan præstere ;)

Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

2.1 virker ofte fornuftigt, omend man skal være varsom 7 omhyggelig med integrationen af subben ifht. fronterne / stereohøjtalerne.

Sørg for at skaffe en sub med indbygget delefilter og fasejustering, da en stereofrstærker jo netop ikke ahr indbygget elektronik (oftest ihvertfald) til at foretage valg af delefrekvens etc.

hvis forstærkeren ikke har pre-out til anden forstærker, kan man på mange subs også køre "high-level" signal ind, hvilket blot betyder at man fører højtalerkablet fra forstærkeren ind og ud af subben, og subbe nfiltrerer så fra i det allerede forstærkede signal fra effektforstærkeren. OK smart til stereo hvor al elektronikken fra fx. en surround-receiver ikke kan lave hverken High- og low-.passfilter på subben etc.

Alt efter musikken, bruger jeg min sub til stereo - særligt til elektronisk musik, hvor der er en dyb bund. Til mere akustisk etc. spiller jeg stereo uden subben.

mvh. Offcourse

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hvad sådan en lækker sag her.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=107344

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv den Harman Kardon HK970 , og jeg er meget tilfreds med den!

HK laver denne:

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?Region=EUROP E&Country=DK&Language=ENG&cat=REC&ser=&p rod=HK%203490/230&sType=C

Det er en Stereo reciever, som skulle kunne give lækker stereolyd, og samtidig have mulighed for tilslutning af SUB og den har desuden digitale indgange  Prisen har jeg set til ca. 3500kr fra ny!

Nick V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2007
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

jeg har faktisk en Harman Kardon HK970 som jeg skal have solgt, jeg købte to af disse da det var meningen jeg ville have stereo både i stuen og i soveværelset, men da jeg havde senere fik et tilbud på en AVR reciever fik jeg aldrig taget den ene HK970 i brug. så den står helt ny i uåbnet kasse.

du kan bare sige til hvis det skulle have interesse. vi kan sikkert finde en god pris på den

Til top Vis Nick V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick V

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes