Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 13:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kassettebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hvad bør man ofre på sådan en svend til optagelse af klassisk musik fra radioen? Er der mon nogen der forhandler den slags mere.
Til top Vis Thulemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thulemanden Besøg Thulemanden's Websted

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har godt nok ik set dem i lang tid!
Til top Vis madaUlp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madaUlp

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du vil købe vintage eller brugt fra de gamle topmærker som fx Revox og Nakamichi kan du måske overveje at købe en Tascam CD optager - den koster lige godt 4000 kr. og kan optage på almindelige data cd'er fra både digitale kilde og analoge som fx. FM-radio, bånd og LP plader - den har en ret god DAC og dermed en fin lyd. Optager du dine radioprogrammer på CD kan du redigere dem på en PC. Du kan ofte finde nogle af Denons gamle Kasettemaskiner for ingen peng / under 500 kr. og vælger du dem med direkte drev og 3 tonehoveder og microprocessor styret båndkalibrering for du nogle ret gode optagelser da der ikke er nogle slapper remme eller andet der kan være kaput - husk dog at optage med mpx filter - det fjerne et FM bæresignal ved 19khz som kan skade lydbilledet hvis din bpndoptager er god nok til at fange det. Læs evt. over på vintage forum om kassettestafetten og tråden cassettebåndoptager igen - der er mange gode ideer

Allan A.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 04:46 | IP-adresse registreret  

Der findes mange rigtig fine brugte kassettemaskiner.

Den sidste jeg havde var en Yamaha KX-492 mener jeg den hed. Man kunne faktisk ikke høre at det var kassettebånd.

Men mange af de gode japanske maskiner koster ikke meget på brugt markedet i dag. Og mange gange er de stort set ubrugte.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt kassettemaskiner for sjov, og de nogen af bedste jeg har hørt er SONY TC-K909ES og SONY TC-K990ES, disse 2 maskiner er fuldt ud på højde med NACKAMICHI's top maskiner. Og så er SONY'erne til at få til meneskepenge.

Så jeg vil anbefale dig at kigge lidt efter SONY TC-K900 serien og selvfølgelig ES modellerne. Ellers har PIONEER også lavet et par lækre maskiner.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja - der er gode muligheder for at købe fine kassettemaskiner til fornuftige priser i øjeblikket.

Der er flest at vælge imellem på Den blå avis

Jeg har selv lige hentet en Pioneer CT 900 S i mint cond. - der stort set IKKE havde spillet. sælger havde købt et komplet Pioneer anlæg hvor den var med, men han havde aldrig brugt bånd.....

Og så lige til sidst - en god 500 kr. seddel kan ofte række langt i denne sammenhæng.

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

enig med Gorm i Sony TC-K900 serien. Nakamichi holder også godt, min LX-3 fra 1983 spiller endnu!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

der stort set IKKE havde spillet. sælger havde købt et komplet Pioneer anlæg hvor den var med, men han havde aldrig brugt bånd.....

Ja, hvis man tror på det, og det er sandt er man jo heldig.
Til top Vis Thulemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thulemanden Besøg Thulemanden's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
Aragon skrev:

der stort set IKKE havde spillet. sælger havde købt et komplet Pioneer anlæg hvor den var med, men han havde aldrig brugt bånd.....

Der er virkeligt mange der har købt båndmaskiner med som en del af et anlæg og stort set ikke brugt dem - det blev lige pludseligt meget utrendy at bruge kassettebånd - selvom der efterhånden var kommet ret godt styr på dem - jeg finde ofte maskiner som har tre hovede, direkte drev, auto bias m.m. smidt ud og åbner man dem er der intet slid på gummiruller og hoveder og kapstan står som blanpoleret georg jensen sølv... overdrivelse letter forståelsen - men gå efter de gode maskiner - der er lavet ufatteligt meget l**t med mange funktioner som ... er overflødige

undgå dobbelt maskiner
undgå autoreverse
udngå lette maskiner
undgå maskiner som har avancerede elektrisk mekaniske laoding systemer for båndet

jo tungere og jo mere solid en maskine er og jo mindre flimsy mekanik desto bedre holder den

en undtagelse er tandberg 300-310-320-330-340 serien som næsten alle i dag har hørbar wow og flütter - de var bygget som tanks men kapstan og gummirulle lejer har det ofte skidt

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
Aragon skrev:

Tja - det lyder jo i retning af det samme ved køb af bil - en ejer ældre dame, kun kørt om søndagen.

Men engang imellem har man jo lov at være heldig også - mask er i den beskrevne stand og ser ud og spiller som en sådan, så jeg er Ok tilfreds....

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
Hvad bør man ofre på sådan en svend til optagelse af klassisk musik fra radioen? Er der mon nogen der forhandler den slags mere.

det kan da stadig købes ......  f.eks Onkyo (http://www.nbradio.dk/shop/onkyo-ta-rw255-4250p.html)

men jeg ville bestemt sigte efter en god brugt -    er selv lige rendt afsted med en Denon DRM44hx og en verital mundfuld metalbånd for en latterlig lav pris (300.-)

...... alternativt tænke i baner a'la en hdd/cd optager så man senere kan hælde bevaringsværdige ting over på en cd

noget i stil med http://www.nbradio.dk/shop/yamaha-cdr-hd1500-4936p.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes