Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Radiorør med blå lysprikker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt mig nogen Svetlana (Winged C") EL34'ere (dejlige), og her har jeg bemærket at der på indersiden af katoden er en række svagt lysende blå aflange prikker (hvis prikker kan være det). Det er ikke sådan at det lyser kraftigt, men i mørke er det ret tydeligt.

Er det noget man skal bekymre sig over, eller ligger det i selve princippet i radiorør, at der vil være et blåligt skær der hvor elektronerne rammer katoden, og det bare er et spørgsmål om hvorvidt man kan se det eller ikke, alt efter hvilket fabrikat rør man anvender. 

Biasstrømmen er indstillet til 42 mA, og lyden er rigtig dejlig. Det blå skær har ikke noget at gøre med at katoden er ved at gløde - det kan i hvert fald ikke ses på ydersiden. Og ja, forstærkeren er konstrueret til EL34.

\Karsten Frederiksen

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:

Jeg har lige købt mig nogen Svetlana (Winged C") EL34'ere (dejlige), og her har jeg bemærket at der på indersiden af katoden er en række svagt lysende blå aflange prikker (hvis prikker kan være det). Det er ikke sådan at det lyser kraftigt, men i mørke er det ret tydeligt.

Er det noget man skal bekymre sig over, eller ligger det i selve princippet i radiorør, at der vil være et blåligt skær der hvor elektronerne rammer katoden, og det bare er et spørgsmål om hvorvidt man kan se det eller ikke, alt efter hvilket fabrikat rør man anvender. 

Biasstrømmen er indstillet til 42 mA, og lyden er rigtig dejlig. Det blå skær har ikke noget at gøre med at katoden er ved at gløde - det kan i hvert fald ikke ses på ydersiden. Og ja, forstærkeren er konstrueret til EL34.

\Karsten Frederiksen

Hej

Du skal ikke være bekymret over det blå lys, det er helt normalt og vil aftage efter nogen tid. Der er flere forklaringer på dette fænomen, men den gængse er at røret er i super kondition.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Herligt  Takker for hurtigt svar.

Det ville sgu også ha været ærgerligt - det passer nemlig, det der med at "winged C" lyder godt. Eventuelle langhårede forklaringer modtages i øvrigt gerne !

\Karsten 

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

De winged c rør må prøves næste gang. Hvor købte du dem og hvor meget måtte du spytte i kassen

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Købt hos: http://www.tube-town.net

De kostede 22.80 euro/stk, og så røg der 8 euro på i porto, så vidt jeg husker. Fin service, og biksen ligger i tyskland, så man bliver ikke busted i told. De bliver automatisk matchet når man bestiller flere.

\Karsten

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Fænomenet hedder vist second emission, og det er bare fordi rørene er helt nye. Det betyder intet, er nærmest et kvalitetstegn!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39437&K W=emission 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Den rigtige 'langhårede' forklaring om det blå lys kommer her:

Det er faktisk bare fluorcens skabt af de fra katoden udsendte elektroner. Ikke alle bliver "fanget" af anoden, men farer forbi eller bliver slået løs af andre elektroner og rammer glasset hvor de afgiver deres energi som fluorcens lys. Det ses mest på nye gode rør med høj emission. Senere når rørene er blevet lidt brugte ophører det noget , men ikke helt. Det kaldes også sekundær emission (uønsket emission). Når man ser rør der ikker har det blå lys kan der være flere årsager. Der skal en vis sekundær emission til inden røret "tænder" . Glassets beskaffenhed har også betydning. Sum: alle rør har denne ikke ønskede sekundære emission, men ikke alle får det blå lys.

Så er der mere guld fra det gamle hundehovede. Når man ser blå lys indenfor anoden (yderste elektrode) på pentoder så ligger det omkring skærmgitteret som som jo også bruger energi og derfor kan udstråle den igen.

Her exiterer skærmgitteret gasrester i røret som kvitterer ved at lyse blåt. Lige når røret er startet op er lyset kraftigst og senere når det gennemvarmt er lyset svagere eller væk.

Forklaring: Det sort/blanke lag i toppen eller siden af røret (getteret) er aktivt magnesium-oxid i en bestemt tilstand hvor det suger gasser til sig. Når getteret er varmet op virker det bedre og der er mindre mængde gas i røret og derfor mindre af det blå, lys men den uønskede sekundære emission er uforandret..

Ved kraftig overophedning kan getteret fordampe og slipper tilmed de optagne gasser løs. Jeg har testet NOS rør som viste fejl i gasleak, men efter nogle timers drift var røret som nyt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Sådan!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene alle sammen. En facinerende verden, de radiorør. Der går vist et par år inden man er ekspert.

Jeg tror sgu min næste mobiltlf skal være med rør

\Karsten

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Dit næste anlæg;

Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 05:43 | IP-adresse registreret  

Svetlanda rør Holder ! og blå lys er helt normal

Ihverfald i begge mine marshall´s med 4*el34 i hver :)

faktisk Så vil jeg også have en mobil tlf med rør ! og en bærbar

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

En mobil-tlf med effekttrioder?

Kan man ikke få lydkort med rør til den stationære?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jo...det har jeg set et eller andet sted.

Her var et;

http://news.softpedia.com/news/A-Tube-Soundcard-YES-45715.sh tml

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes