Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: el34-rør, Spendor - og iTunes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Radiohead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Jeg vil lige dele min hifi-historie med nogle gode og forstående folk - min kæreste gider sjovt nok ikke høre på det.. - har nemlig taget
skridtet og er gået over til rør efter ti år med transistorforstærkere.

De sidste 10 år har jeg haft bl.a. et fuldt REGA-system, diverse Holfi, Naim, Cyrus, Pioneer (20kg integreret!), Arcam FMJ forstærkere som har
spillet på Mission, Rega, Audiovector og Snell højttalere, men har aldrig været rigtig tilfreds - det her har været mig en dyr hobby, det kender de
fleste her sikkert ... Senest havde jeg så et par Avi ADM9.1 - fin dynamik, men manglede noget bund og tyngde efter min smag (man kan få en
sub som jeg ikke prøvede).

Så prøvede jeg Rogue Audio Cronus og har ikke set mig tilbage - den her er en keeper og bliver længe i mit system! Kendte ellers kun el34 fra
guitarforstærkere, de giver et super sprødt vræl af forvrængning i overdrive, den klassiske britiske rock-lyd fra Marshall forstærkere (AD/DC,
Slash - de fleste metal-bands bruger til sammenligning de kraftigere 6L6 rør fx i MesaBoogie forstærkere (metallica-skolen) men det rør har ikke
samme behagelige mellemtone).

el34-rør giver fyldige, dynamik og en super detaljeret og naturlig mellemtone til mit system - giver mig 80% SET-lyd men med rigtige watt bag -
de spiller nu på et par Spendor sp2/3 indtil jeg får råd til et par Spendor 8e (som er den bedste højttaler jeg har hørt).

Jeg streamer primært AIFF-filer fra iTunes via et optisk kabel til min Musical Fidelity X-DACv3 som får selskab af en X-PSUv3 ekstern
strømforsyning forbundet med van den hul d-102mk3 rca og chord silverscreen - alt i alt ikke det dyrest setup jeg har haft, men uden tvivl det
der lyder bedst til langt det meste musik, ultimativt til jazz, knap så godt til metal selvom det bestemt går an.

Signalkilden har tidligere været en Rega Planet - grillen, købte den i HiFi-klubben i 1998! - og en Cyrus CD7 samt en REGA P25, begge to fine CD-
maskiner, men jeg savner ikke noget når jeg lytter på min MF-dac, så længe jeg streamer i ukomprimeret Apple AIFF-format, svarer vist til FLAC,
men så fylder min musiksamling også 300 GB.

Erfaringen for mig har været at watt er en dårlig nominel indikator for et varmt og stort lydbillede, og jeg har endnu til gode at høre 150
transistor-watt give den samme flow, fylde og rum i lyden ved almindeligt lytteniveau som 60 gode rør-watt. Det tætteste jeg har hørt er Gamut's
integrerede der lyder anderlede og sikkert lidt mere detaljeret i diskanten, men ikke absolut bedre i mine ører og Musical Fidelity grej i den tunge
ende (det skal siges jeg har festet grundigt igennem i tyverene så er nok ingen flagermus længere

Hvis der skal opgraderes skulle det være til Manley Snapper 100w monoblokke, men det er så 50k før der er en forforstærker på.

Kommentarer og erfaringer er meget velkomne - ellers tak for i gad læse mit indlæg.

Til top Vis Radiohead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiohead

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Fede ht...  Har samme model, dog i en Limited Edition.

Har du overvejet pladespiller?
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan næsten høre hvordan det lyder ved dig . Spendor højttalere, med noget god rørforstærkning spændt for, det duer bare
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Radiohead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for indlæg!

Ja, Spendor kan altså noget med naturlighed i mellemtonen som jeg ikke har hørt på samme måde andre steder. Selv om mine har 15 år på
bagen - købt for 2000 kr - er der overraskende hul igennem (ok, jeg hører så heller ikke tecno ) Dine LE har sikkert mere af det samme,
Virous. Jeg havde et sæt SP7/1 kort for disse, men de var et mismatch i mit system, af uvisse grunde, da et større kabinet med omtrent de
samme enheder burde give højere følsomhed?...
Jeg kan virkelig anbefale at prøvelytte de nyeste generationer, særligt S8e hos AB Audio på Åboulevard hvis du en gang er i København, han kan
sikkert lave en god pris under 20k - selv min kæreste, der var med og havde taget et dameblad frem - tog jeg i at sidde og kigge tomt ud i luften
og lytte til musikken - uden at sige noget Det sker ellers kun sjældent!

Jeg har overvejet pladespiller igen, og havde i november købt en Rega P3-24 i lak med strømforsyning med e Exact Pickup, men det lød ikke
godt nok på mit daværende setup - har tidligere haft en P25 med super elys PU som lød forrygende på min Arcam fmj32, men forstærkeren
havde svært ved at trække mine daværende højttalere - det var eller det næstbedste setup jeg har haft. For mine ører er en P9 med excact og
en god riaa der hvor det rigtigt begynder at blive sjovt, men det koster 20k... plus plader. Så det må desværre vente, og indtil nu streamer jeg
løs på min fint musikalske MF-dac. Men jeg er sikker på det ville lyde fantastisk - vinyl, rør og spendor

Tweaker, jeg har faktisk lige bestilt nye pre-amp rør, 5 stk NOS fra USA: 2x RCA 12au7, 2x RCA 12ax7 OG... trommehvirvel... 1 stk Amperex
"Bugle Boy" 12au7 til indgangen (ligger kvalitetsmæssigt i liga med Mullard, Telefunken og Siemens, men med mest luft og perspektiv i toppen) -
alle rørene er fra 60'erne og har siddet i koldkrigs militærudstyr som backup eller på NATO-depoter - jeg elsker allerede de rør

Til top Vis Radiohead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiohead

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende med de rør. Du bliver da ikke til at trække væk fra lyttestolen

Btw, så siger man om Spendor, at de ikke vinder sammenligninger, men de vinder lyttere. Hvor er jeg dog enig.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes