Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Aragon vs eAR vs DOXA? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Har ovenstående effekttrin i tankerne som næste opgradering til mit setup. Mere præcist Aragon 4004 mkII eller 2
x eAR 202
vs. DOXA 140 Signature.

Det skal trække mine Dali 18 mkII, og søger primært et effekttrin med sans for detaljer, god dynamik og og hørbar bas selv
ved lav lydstyrke. Men ville høre jer om for/imod ovenstående, samt evt lydkarakteristika?? (Behøver ikke nødvendigvis
være om de helt konkrete forstærkere, men bare mærket generelt)

Alle subjektive (og objektive?) erfaringer modtages med kyshånd .

Mvh
René
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun erfaringer med Aragon og din Roksan. Dog er der mange år mellem lytningerne.

Aragon var en meget positiv oplevelse (fuldt balanceret system med deres forforstærker og monoblokke). Det er alt for lang tid siden jeg hørte sættet, til at jeg kan give en nærmere beskrivelse.

Roksan syntes jeg desværre ikke var mindeværdigt. Jeg synes den er noget tilbagetrukket i mellemtonen og lidt flad i lyden.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg har kun erfaringer med Aragon og din Roksan. Dog er der mange år mellem lytningerne.

Aragon var en meget positiv oplevelse (fuldt balanceret system med deres forforstærker og monoblokke). Det er alt for
lang tid siden jeg hørte sættet, til at jeg kan give en nærmere beskrivelse.

Roksan syntes jeg desværre ikke var mindeværdigt. Jeg synes den er noget tilbagetrukket i mellemtonen og lidt flad i
lyden.

Ja jeg fik den i bytte, og den har hele tiden været tiltænkt som en midlertidig løsning, til jeg fik penge til og fandt ud af, hvad
der skulle spændes for mine Dali 18 . Det du nævner med mellemtonen, kan jeg kun nikke genkendende til. Hertil synes
jeg den har en god kontrol over de svære basenheder, men til gengæld synes jeg ikke de spiller ligeså dybt som jeg vil
have dem til (har dog ikke målt).

Mvh

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil prøve noget sjovt og billigt, så se om du kan finde en brugt Panasonic SA-XR50 eller lignende. Gerne nyere, da du så kan bi-ampe.

Smid digitalt input ind fra din Squeezebox. Jeg vil næsten tro det spiller bedre end Roksan.

Jeg har selv givet 400 kr. for min. Desværre har jeg ikke mulighed for at bruge de digitale indgange, da jeg kører med elektronisk delefilter. Men, jeg har testet de digitale indgange og der er virkelig hul igennem.

SA-XR anvender equibit teknologi, så det digitale PCM signal fra Squeezeboksen konverteres ikke først til analog, men sendes direkte til equibit som sørger for et PWM signal til forstærkerdelen.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hvis du vil prøve noget sjovt og billigt, så se om du kan finde en brugt Panasonic SA-XR50 eller
lignende. Gerne nyere, da du så kan bi-ampe.

Smid digitalt input ind fra din Squeezebox. Jeg vil næsten tro det spiller bedre end Roksan.

Jeg har selv givet 400 kr. for min. Desværre har jeg ikke mulighed for at bruge de digitale indgange, da jeg kører med
elektronisk delefilter. Men, jeg har testet de digitale indgange og der er virkelig hul igennem.

SA-XR anvender equibit teknologi, så det digitale PCM signal fra Squeezeboksen konverteres ikke først til analog, men
sendes direkte til equibit som sørger for et PWM signal til forstærkerdelen.

Kan godt mindes du har foreslået dette til andre også. Men forstår ikke meningen med at køre lyden gennem panasonic'en?
Har den en god DAC eller hvad mener du?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Kan godt mindes du har foreslået dette til andre også. Men forstår ikke meningen med at køre lyden gennem panasonic'en?
Har den en god DAC eller hvad mener du?

Den har ingen DAC, men har equibit. Det blev opfundet til Tact og senere solgt til Texas Instruments. Panasonic bruger det i deres SA-XR modeller. Fordelen er at du undgår digital til analog konvertering. Det er kun på digitalindgangen den er noget særligt.

Læs evt. her

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=600778

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Lyder da som en sjov gimmick. Kunne da godt være man skulle prøve det, hvis en billig SA-XR kommer på brugtmarkedet.
Af de SA-XR der er listet på prisjakt.nu, har kun SA-XR50'eren preout (til andet end sub). Kan det passe? og hvor mange
pre-outs har den?

Mvh

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Lyder da som en sjov gimmick. Kunne da godt være man skulle prøve det, hvis en billig SA-XR kommer på brugtmarkedet.
Af de SA-XR der er listet på prisjakt.nu, har kun SA-XR50'eren preout (til andet end sub). Kan det passe? og hvor mange
pre-outs har den?

Mvh

Kun sub-out. Men den har 6 channel input. Jeg forstår ikke hvad du vil med pre-out, det er jo netop som effektforstærker den skal bruges.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jamen den er da vel ikke kraftig nok til at trække mine Dali 18 mkII ordentligt. Det er altså nogle tunge drenge at danse
med .

Edit: Ved nærmere eftersyn af den tråd du linkede til, kan jeg se at han ikke bruger effekttrin ved siden af. Er det fordi det
er en klasse D forstærker? og er alle SA-XR klasse D?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Jamen den er da vel ikke kraftig nok til at trække mine Dali 18 mkII ordentligt. Det er altså nogle tunge drenge at danse
med .

Edit: Ved nærmere eftersyn af den tråd du linkede til, kan jeg se at han ikke bruger effekttrin ved siden af. Er det fordi det
er en klasse D forstærker? og er alle SA-XR klasse D?

Du skal netop ikke bruge effektrin. SA-XR kan direkte sammenlignes med TACT og Lyngdorf blot billigere og ikke helt så god, men teknikken er helt den samme.

Hvis du finder en af de modeller der kan bi-ampes er jeg sikker på du får effekt nok. Og ja det er klasse D med SMPS forsyning, så de vejer næsten ingenting.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

rskriver skrev:
Jamen den er da vel ikke kraftig nok til at trække mine Dali 18 mkII ordentligt. Det
er altså nogle tunge drenge at danse med . Edit: Ved nærmere eftersyn af den tråd du linkede til, kan jeg se at han ikke
bruger effekttrin ved siden af. Er det fordi det er en klasse D forstærker? og er alle SA-XR klasse D?

Du skal netop ikke bruge effektrin. SA-XR kan direkte sammenlignes med TACT og Lyngdorf blot billigere og ikke helt så
god, men teknikken er helt den samme.

Hvis du finder en af de modeller der kan bi-ampes er jeg sikker på du får effekt nok. Og ja det er klasse D med SMPS
forsyning, så de vejer næsten ingenting.

Det lyder nu godt nok for godt til at være sandt . En af de modeller som kan bi-ampes. Er det dem med 7 * x watt?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Det lyder nu godt nok for godt til at være sandt . En af de modeller som kan bi-ampes. Er det dem med 7 * x watt?

Her må jeg henvise til manualerne. Jeg kan ikke huske fra hvilke modeller det begynder.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Ok jeg er solgt. Nu er jeg jo direkte tvunget til at prøve den fine lille maskine . Om ikke andet, så i hvert fald for at
kunne sige ja eller nej i diskutioner vedr. dette. Tak for tippet. Bliver det til noget, skal jeg nok vende tilbage til dig med
erfaringer

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Der er også folk der har sagt nej. De mener den taber pusten når der skal spilles meget højt, samt at den kunne være bedre i diskanten. Dog er der selv i denne lejr enighed om at den spiller rigtigt godt til prisen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes