Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: effektforstærker valg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C-Toft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg skal have nyt anlæg... jeg har kigget lidt på Cerwin Vega CLS-215.
Jeg har en NAD C320BEE som forstærker... men jeg skal udover højtalerne også have anskaffet mig en effektforstærker...
Jeg går lidt i tankerne om en Crown XLS 802.
Jeg vil maks give 7000 kr. for effektforstærkeren.
Jeg vil meget gerne have nogle bud på hvilken effektforstærker jeg skal købe det sådan et sæt højtalere?

et andet punkt er, da jeg er rimelig ny indenfor faget, hvordan jeg sætter min effektforstærker til min forstærker osv.?

Det ville hjælpe mig videre med hvordan og hvorledes, så på forhånd tak.

mvh
Toft
Til top Vis C-Toft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C-Toft

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Vil du købe brugt og spare penge mens du forsøger dig frem, eller satse og bruge kassen med det samme?

Brugt er jo ret risikofrit (dog ikke højttalere). Der er nærmest kun problemer med meget gamle og slidt potentiometere, men det kan du jo høre straks. De ældre modeller har dog ikke alle de moderne udgange som f.eks. dedikerede subswoofer udgange.

Jeg køber næsten altid brugt. I Dag en Nakamichi kassette til 1000 kr.

Effekt- og forforstærkere er smart at købe i samme mærke og model for tilpasning.
Integreret er disse to samlet og lidt fiksere fordi du sparer strømforsyninger, kabinet, elforbrug. o.l.

Jeg vil dog ikke tilråde minianlæg fra supermarkedet.

Hvilke stiktyper der forbinde for- og effekt kommer jo an på mærket. Min Quad har f.eks. et eksotisk 4-polet DIN, men ellers er moderne standard RCA-Phono. Gamle forstærkere kan desværre byde på DIN. Invester i et kvalitetskabel og ikke de gratis medfølgende.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:

Effekt- og forforstærkere er smart at købe i samme mærke og model for tilpasning.
Integreret er disse to samlet og lidt fiksere fordi du sparer strømforsyninger, kabinet, elforbrug. o.l.

Jeg er langt fra enig i det du skriver. Der er absolut ingen grund til, at forforstærker og effekt skal være af samme mærke. Det er to helt forskellige opgaver de to apparater har til job.

Og at du anbefaler at købe integreret forforstærker/effekt giver absolut ingen mening. Eneste fordel det skulle have, er lavere elforbrug som du skriver, men lydmæssigt gør det en verden til forskel.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

C-Toft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare læst mange steder at de højtlaere jeg har tænkt mig, skal have lidt mere watt end man lige går og tror, da jeg helere vil have nogle højtalere som også fungere fuldt ud, end at have nogle højtalere som jeg igengang kan trække dem.

Men i er velkommen til at sætte noget konkret på bordet! Jeg vil egentlig helst købe noget nyt.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Et alternativ til CW kunne være Klipsch. De er også forholdsvist lette at trække...

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/lists/floorstand ing.aspx

Hvis din for- og effektforstærker ikke har balancerede (XLR) stik, skal du tilslutte effekt'en til din forforstærkers pre-out vha. et alm. RCA-kabel. Her kan det godt betale sig at ofre på noget, der er bedre end de sorte lakridser, som følger med til mange apparater. Og der skal ikke så meget til

Se f.eks. på brugte kabler på KSB-siderne. Der er MANGE penge at spare på at købe brugte kabler - og de bliver ikke dårligere med tiden...

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=111992

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=110900

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=110921

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 04:29 | IP-adresse registreret  

C-Toft skrev:
hej

Jeg skal have nyt anlæg... jeg har kigget lidt på Cerwin Vega CLS-215.
Jeg har en NAD C320BEE som forstærker... men jeg skal udover højtalerne også have anskaffet mig en effektforstærker...
Jeg går lidt i tankerne om en Crown XLS 802.
Jeg vil maks give 7000 kr. for effektforstærkeren.
Jeg vil meget gerne have nogle bud på hvilken effektforstærker jeg skal købe det sådan et sæt højtalere?

et andet punkt er, da jeg er rimelig ny indenfor faget, hvordan jeg sætter min effektforstærker til min forstærker osv.?

Det ville hjælpe mig videre med hvordan og hvorledes, så på forhånd tak.

mvh
Toft

Hej,

Jeg har prøvet en Crown XLS 602 på et par Cerwin Vega AL-1000 og det spiller højt, men hvis du ikke er til støjende blæsere fra en forstærker så hør den lige først for at få et indtryk af hvor meget den larmer.

Min XLS 602 larmede som en støvsuger, det gør ikke noget så længe der bare skal spilles højt, men bare ved almindelig lytning, så som noget lavt CD musik eller radio, der er den desvære meget irriterende. 

Uden at kenden XLS 802, så vil jeg tro at det er en god blok til denne store højtaler, da den vist næsten er dobbelt så kraftig som XLS 602.

Angående tilslutning fra din NAD så er det ikke noget problem, du kan få kabler hvor der er RCA/Phone stik i den ende til din NAD og hvor de så ender ud i Jack eller balanceret.

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jonas, kan du uddybe dette for os tak:  men lydmæssigt gør det en verden til forskel.

C-Toft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Jeg har prøvet en Crown XLS 602 på et par Cerwin Vega AL-1000 og det spiller højt, men hvis du ikke er til støjende blæsere fra en forstærker så hør den lige først for at få et indtryk af hvor meget den larmer.

Min XLS 602 larmede som en støvsuger, det gør ikke noget så længe der bare skal spilles højt, men bare ved almindelig lytning, så som noget lavt CD musik eller radio, der er den desvære meget irriterende. 

Uden at kenden XLS 802, så vil jeg tro at det er en god blok til denne store højtaler, da den vist næsten er dobbelt så kraftig som XLS 602.

Angående tilslutning fra din NAD så er det ikke noget problem, du kan få kabler hvor der er RCA/Phone stik i den ende til din NAD og hvor de så ender ud i Jack eller balanceret.

okay, men det ville jo også være rart også at lytte lidt stille en gang i mellem, men hvilken effektforstærker kan klare CW-CLS-215 uden at støje?

finlytter - jeg tror jeg vil holde mig til CW, men god idé med det at købe brugte kabler..

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Thulemanden skrev:

Jeg er langt fra enig i det du skriver. Der er absolut ingen grund til, at forforstærker og effekt skal være af samme mærke. Det er to helt forskellige opgaver de to apparater har til job.

Og at du anbefaler at købe integreret forforstærker/effekt giver absolut ingen mening. Eneste fordel det skulle have, er lavere elforbrug som du skriver, men lydmæssigt gør det en verden til forskel.

Jeg har ejet flere for- effektforstærkere, som helt sikkert spillede godt. Nogle af dem har været i den tunge hi-end klasse.

Nu har jeg en integreret; den spiller klart bedst af alle de forstærkere, jeg nogensinde har ejet. Jeg bemærker her, at denne integrerede koster lidt mindre end min forrige, dyre effektforstærker gjorde i sig selv.

Du formulerer det nærmest som en regel, at for- effektforstærker lyder bedre end en integreret. Det er bestemt ikke min erfaring - og forkert, så længe du har et budget.

Jeg er ikke meget for at formulere absolutter, men skulle jeg det, ville mit udgangspunkt være, at var jeg på et budget, eks. 15000, ville en integreret i denne prisklasse være et udgangspunkt, og ikke en for- effektkombi, der, alt andet lige, er en dyrere konstruktion med dobbelt af rigtig meget.

Var mit budget 50000 ville jeg bestemt (igen) også lytte til de seriøse integrerede op imod for-effekt.

Det gør bare ikke en verden til forskel pr. definition og hver gang at have to impossante kasser stående fremfor én enkelt.

Heldigvis

Mvh

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes