Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Biamping, igen et spørsgmål ;) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved godt det har været oppe en frygtelig masse gange, men synes ikke jeg finder svar på mit spørgsmål, når jeg søger i gamle indlæg.

Det er sådan at jeg har lidt kig på denne efekt blok: http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=109600&msg=1

Men jeg ved ikke så meget om sammensætning af min nuværende intergreret forstærker Nad 319, og den efekt jeg har kig på, så det føre jo til et par spørgsmål.

For det første, er det overhovedet mulig at sætte de to ting sammen? Min ide med det var at efekten skunne trække bassen på min HT (B&W 603s3) Og min nuværende forstærker skulle så trække mellemtonen og diskanten.

Hvis ja, det er mulig at sætte de to ting sammen, hvordan gør man så (gerne skåret ud i pap uden for mange fine ord) :P

3. spørgsmål vil jeg hente noget lyd i det? altså vil jeg få noget ud af det?

Håber i kan hjælpe endnu en gang.

Til top Vis Svalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svalle

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke optimalt at køre 2 forskellige effektforstærkere i biamping - Der er stor risiko for at lydbilledet bliver helt forskruet.

Ved biamping skal du køre Low-freq fra en effektforstærker og High-freq fra en anden. Det kræver 4 terminaler på dine højttalere. Altså en effekt forstærker til bund og en til top.

http://lib.store.yahoo.net/lib/fluance/biamp

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

Det er ikke optimalt at køre 2 forskellige effektforstærkere i biamping - Der er stor risiko for at lydbilledet bliver helt forskruet.

Ved biamping skal du køre Low-freq fra en effektforstærker og High-freq fra en anden. Det kræver 4 terminaler på dine højttalere. Altså en effekt forstærker til bund og en til top.

http://lib.store.yahoo.net/lib/fluance/biamp

Hey du. Jeg var godt klar over hvordan højtalerkablet skal trækkes, det var mere samsætning at de to forstærker. Og det med at lydbilledet kan ændres vidste jeg også godt, men tror ikke det er den store problem i dettte tilfælge, efter som de begge to er Nad, og så at den ene skal trække bunden og den anden toppen. Tror det havde været være hvis man ville la den ene forstærker køre den ene HT og den anden forstærker den anden HT.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det er en ganske udmærket løsning du har fundet, som du selv er ind på er de begge NAD, så bl. a.  niveauet vil være passende og den store forskel i lyden vil der heller ikke være. Slet ikke når du bi-amper på den måde du beskriver. Og det er nedmt at koble sammen med et sær y-kabler i stedet for de to bøjler begpå 319'eren.

Man kan sagtens bruge to forskellige forstærkere i bi-amping, blot man synes de lyder godt i det frekvensområde de skal spille i. Det er blevet fremført for nogen år siden at den der trækker bassen skal være op mod fire gange større end den der trækker mellemtone/diskant (ved deling ved 100 Hz), så at bruge en 2200 og en 319 vil være fint ved den delefrekvens der er i B&W'erne. Hvor den præcis er ved jeg ikke, men et sted mellem 300 og 500 er nok et pænt gæt.

Hvis du ikke synes om bi-amping, kan det være 2200 lyder bedre end effekten i 319 eller du kan sælge den igen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med Bi-amping er ikke særligt positiv.

Jeg har prøvet at Bi-ampe mine Martin loganer med en 20w OVC rørblok på toppen samt en Accuphase P-300 til bassen. Det kom aldrig til at lyde andet end elendigt. ( og jeg checkede faser, niveau og alt det der, jeg var meeget opsat på at det var en super ide)

De to forstærkere alene lyder ganske fint ( OVC'en er bedst ) men sammen var det noget bras. Så det er ret så vigtigt at man finder et godt mach. Personligt prøver jeg aldrig mere med andet end ens forstærkere.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Det er en ganske udmærket løsning du har fundet, som du selv er ind på er de begge NAD, så bl. a.  niveauet vil være passende og den store forskel i lyden vil der heller ikke være. Slet ikke når du bi-amper på den måde du beskriver. Og det er nedmt at koble sammen med et sær y-kabler i stedet for de to bøjler begpå 319'eren.

Man kan sagtens bruge to forskellige forstærkere i bi-amping, blot man synes de lyder godt i det frekvensområde de skal spille i. Det er blevet fremført for nogen år siden at den der trækker bassen skal være op mod fire gange større end den der trækker mellemtone/diskant (ved deling ved 100 Hz), så at bruge en 2200 og en 319 vil være fint ved den delefrekvens der er i B&W'erne. Hvor den præcis er ved jeg ikke, men et sted mellem 300 og 500 er nok et pænt gæt.

Hvis du ikke synes om bi-amping, kan det være 2200 lyder bedre end effekten i 319 eller du kan sælge den igen.

Okay, så langt så godt. men kan jeg få dig til at skære det lidt mere ud i pap, det med sammenkoblingen. jeg har udskiftet mine bøgler bag på Nad 319èren med nogne små godt kabler.

så jeg skal ha 2 stk y-kabler, så jeg stadig holder min main-in og preout kortsluttet på 319èren, og skal jeg så sende en preout over i efekten blokken fra min 319èr?

Og og fungere + og - på højtalerudgangene så som de plejer? (altså der skal ikke bruges nogen forskellige højtalerudgange som når man brokobler?)

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Uden at det på nogen måde skal udlægges som en dom over nigen af de to fordtærkere du har brugt, så er de meget forskellihge både i opbygning, virkning og lyd. Som at køre ræs mellem en Lambo og en Healey, negge genske fine biler blot på hver sin måde.

Her foreslåes to relativt ens forstærkere, begge fra samme producent og med samme tekonologi, så chancen for at det kan lyde bedre er klart til stede, især hvis man godt kan lide lyden fra en bi-ampet højttaler. Nogen kan, andre ikke.

Desuden er mine erfaringer i den retning blandende, men de uheldige sammensætninger har altid været med to relativt forskellige forstærkere, ikke så meget i effekt, men mere hvem der havde produceret dem eller med forskellig teknologi.

Mit erfaringsgrundlag er rimeligt stort, og jeg ville i hvert fald prøve den sammensætning der foreslås.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Netop, et y-kabel med to hanner og et hun, du forbinder med et almindeligt phonokabel til 2200.

Terminalerne bruger du som du plejer, blot SKAL DU HUSKE  at fjerne bøjlerne bagpå højttalerne, så der ikk er forbindelse mellem fortsærkerne via højttalerterminalerne. Det kan give ganske underholdende bivirkninger, men de er desværre lige så korte og fatale for forstærkerne som de er underholdende.

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Netop, et y-kabel med to hanner og et hun, du forbinder med et almindeligt phonokabel til 2200.

Terminalerne bruger du som du plejer, blot SKAL DU HUSKE  at fjerne bøjlerne bagpå højttalerne, så der ikk er forbindelse mellem fortsærkerne via højttalerterminalerne. Det kan give ganske underholdende bivirkninger, men de er desværre lige så korte og fatale for forstærkerne som de er underholdende.

Så har jeg styr på samsætningen af de to forstærker, tak for den gode info.

Jeg  har dog et spørgsmål mere, hvis jeg nu ville prøve at brokøble de to forstærker, ville det være noget l**t efter som de ikk er helt ens?

Men det var nu også mest bare for at vide, hvordan man egentlig gør.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Der vil med sikkerhed være forskel på de to kanalers lyd, da det er to forskellige forstærkere der trækker dem, men hvor stor den er kan ikke forudsiges. Det skal prøves, om ikke andet så for at prøve at høre det, så man har opsamlet den viden for fremtidens spekulationer.

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Der vil med sikkerhed være forskel på de to kanalers lyd, da det er to forskellige forstærkere der trækker dem, men hvor stor den er kan ikke forudsiges. Det skal prøves, om ikke andet så for at prøve at høre det, så man har opsamlet den viden for fremtidens spekulationer.

Det er selvfølgelig rigtig. Det skader aldrig med selvlært viden.

Men hvordan skal de så brokobles? der er noget med en kontaktbag på min 319 der skal stå på mono. Og så skal højtalerkablerne forbindes på en helt specielt måde? og hvordan med perout og main-in, skal de bare sættes sammen på sammen måde som med bi-amping?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Først skal du koble forstærkerne om til brokoblet på bagsiden, angivet med tegninger osv.

Så skal der kun bruges et phonokabel pr side, det er angivet bagpå forstærkerne hvor det skal stikkes ind. Det ene skal gå ind i 319 igen, lad y-kablet sidde, det andet skal i 2200. Check lige at den ene nu er LEFT og den anden er RIGHT.

Tilsidst skal du enten bi-wire, nemmest hvis du har prøvet at bi-ampe først, eller montere bøjlerne bagå højttalerne, hvorefter højttalerkablerne skal i de to plusterminaler bagpå forstærkerne, også angivet i form af tegninger på bagsiden.

Jeg synes i øvrigt at NAD 2200 lyder bedre når den er brokoblet, og så har den rigtig mange kræfter, op mod 400 watt. Så du må ud og finde tre mere så du kan brokoble og bi-ampe på samme tid.

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Først skal du koble forstærkerne om til brokoblet på bagsiden, angivet med tegninger osv.

Så skal der kun bruges et phonokabel pr side, det er angivet bagpå forstærkerne hvor det skal stikkes ind. Det ene skal gå ind i 319 igen, lad y-kablet sidde, det andet skal i 2200. Check lige at den ene nu er LEFT og den anden er RIGHT.

Tilsidst skal du enten bi-wire, nemmest hvis du har prøvet at bi-ampe først, eller montere bøjlerne bagå højttalerne, hvorefter højttalerkablerne skal i de to plusterminaler bagpå forstærkerne, også angivet i form af tegninger på bagsiden.

Jeg synes i øvrigt at NAD 2200 lyder bedre når den er brokoblet, og så har den rigtig mange kræfter, op mod 400 watt. Så du må ud og finde tre mere så du kan brokoble og bi-ampe på samme tid.

3 mere siger du, så skyder jeg jo mine små B&Wèr i luften

Synes stadig det lyder lidt indviklet. og specielt det med at bruge de to + terminaler på forstærkeren, hvordan kan det egentlig være?

Og hvad blir forskellen på at biamping og brokobling?

Blir det at jeg kan få alt efekt fra 2 forstærker skudt ud i et sæt højtalerkabel?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Forskellen er at ved bi-amping bruges alle de oprindelige fire kanaler som de er, altså to og to i stereo, blot på henholdsvis bas og mellemtone/diskant. Fordelen anses for at være at hver forstærker kun skal varetage et begrænset frekvensområde, og vigtigst at bassen ikke længere kan tage så meget effekt at forstærkeren forvrænger i diskanten. Man kan med andre ord spille højere uden forvrængning, lidt på samme måde som en seperat forforstærker med egen strømforsyning angiveligt ikke påvirkes på samme måde som forforstærker der er bygget sammen med effekten i en integrerert forstærker, kan påvirkes af effektdræn fra udgangstrinnet.

Ved brokobling lægges plus og minus i hver kanal sammen til enten pæus eller minus, og på den måde yder forstærkeren op mod fire gange så meget i effekt, der er jo nu fire gange så mange transistorer om at arbejde synkront, hvor de før arbejdede to og to om hver halvdel af signalet. Når de er enten plus eller minus bruges kun to af de fire terminaler, da den ene nu er plus og den anden minus. Jeg håber det giver mening.

Hvad der lyder bedst er forskelligt fra forstærker til forstærker og i forhold til hvilken højttaler den skal trække, så det må være "trial and error" lyttemetoden der skal afgøre hvad man helst vil.

Dine højttalere brænder sjældent af ved for mange watt, men meget ofte af for lidt, da det som regel skyldes forvrængning, der opstår ved at forlange mere af en given forstærker end den kan levere.

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Forskellen er at ved bi-amping bruges alle de oprindelige fire kanaler som de er, altså to og to i stereo, blot på henholdsvis bas og mellemtone/diskant. Fordelen anses for at være at hver forstærker kun skal varetage et begrænset frekvensområde, og vigtigst at bassen ikke længere kan tage så meget effekt at forstærkeren forvrænger i diskanten. Man kan med andre ord spille højere uden forvrængning, lidt på samme måde som en seperat forforstærker med egen strømforsyning angiveligt ikke påvirkes på samme måde som forforstærker der er bygget sammen med effekten i en integrerert forstærker, kan påvirkes af effektdræn fra udgangstrinnet.

Ved brokobling lægges plus og minus i hver kanal sammen til enten pæus eller minus, og på den måde yder forstærkeren op mod fire gange så meget i effekt, der er jo nu fire gange så mange transistorer om at arbejde synkront, hvor de før arbejdede to og to om hver halvdel af signalet. Når de er enten plus eller minus bruges kun to af de fire terminaler, da den ene nu er plus og den anden minus. Jeg håber det giver mening.

Hvad der lyder bedst er forskelligt fra forstærker til forstærker og i forhold til hvilken højttaler den skal trække, så det må være "trial and error" lyttemetoden der skal afgøre hvad man helst vil.

Dine højttalere brænder sjældent af ved for mange watt, men meget ofte af for lidt, da det som regel skyldes forvrængning, der opstår ved at forlange mere af en given forstærker end den kan levere.

En super forklarring, igen mange tak.

Det ende jo med at jeg blir helt klog på det område her

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Svalle skrev:

En super forklarring, igen mange tak.

Det ende jo med at jeg blir helt klog på det område her

og du er ikke den eneste der bliver klogere.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes