...Ja, det startede med at jeg ville undersøge, om rørforstærkere var noget for mig.
... Og selvfølgelig blev jeg ramt af rørbacillen. Ebay er et fint entry-level - der er kineserier i massevis. Ulempen er selvfølgelig at man ikke kan høre balladen, før man køber, service er en by i... og tolden skal også have sin del - læg cirka 30% oveni (salgspris+fragt), så er du på rette spor

Hvis du kommer forbi Kina, er det en mulighed at smutte indenom en hifibiks (mængden af nørder er konstant, worldwide) og høre det meste, og måske lave aftaler om forsendelse, hvis du finder noget af interesse...
Lad mig understrege at byggekvaliteten på ingen måde har stået tilbage for vestligt funderede ting - så er det på det rene. Til gengæld har den tekniske beskrivelse til tider været grotesk (og morsom

)
Men en kort beskrivelse af, hvad jeg faldt over i det forgangne år. Jeg har primært brugt letdrevne fuldtonehøjttalere (90 dB følsomhed) , der ikke giver megen lyd af sig under 50 Hz, hvilket letter forstærkerens arbejde en del.
Det startede med:

Jeps, Mengye Mini'en - som jeg har formidlet et par stykker videre af. Fin byggekvalitet. EL84-rør.
Forstærkeren bliver markant bedre med tube-rings på pre-rørene. Jeg kan godt lide at stemmer er up-front, og det kan Mengyue'en. Den har desuden en vildt god opstartsattack - der er slag i bolledejen. Rummet er ok, uden at være prangende. Men engagerende - meget "live-agtig"... Effekten er cirka 2 x 15-16 W.
Er mere effekt sagen? Jeg prøvede at opgradere til "storebroderen" med El34-rør:

Det var ikke det store hit - væsentligt bedre rum, men opstartsattack'et og stemmerne upfront var ikke lige så udpræget. Den fængede ikke mig. Ikke nødvendigvis dårlig, men... forkert rum og udstyrmatch måske.
Tilbage til rørene - måske noget mere simpelt? Et effektrør pr. kanal, måske?

Den var interessant - væsentligt større i virkeligheden og sjove rør, 6p13p. Godt rum, men lav effekt, anslået 2 x 8-9 W. Den giver et stort rum, men lyder slet ikke af rør, men mere af "tysk pedant": Hier ist ein detalje... und hier... und hier
...Den trak simpelthen detaljerne frem. Analytisk. Præcis bas. Men røragtig? Nej. Rørforstærkeren for rørhadere.
Nå, tilbage i El84-sporet - hvor jeg så er blevet siden:

Den er godt nok bette. Lav effekt, mangler "tryk". Intet specielt, der udmærker sig i mit setup. Den fødte Ipod-makker. Lille, lækker - men... intet specielt efter min mening.
Mere el84:

Yaqin. God effekt, flot, flot byggekvalitet. Meget stort og åbent rum - men...slet ikke den samme attack og upfront-ting, som Mengye'en har. Rigtig god til klassisk musik og symfonier.
Rosinen i pølse-enden: En rørbuffer:

Et mellemled mellem signalkilde og forstærker. Har netop afprøvet den p åen Marantz PM80 integreret sag. den gør underværker mht rum og mikrodetaljering. Anbefales.
... og liiige et lille netkabel:

Lækkert, tungt udført, gode stik: Men jeg kan ikke høre en bjælde forskel på det og et almindeligt 10-kroners, medfølgende standardkabel

Slut for nu, tak til Kina