Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kina-rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

...Ja, det startede med at jeg ville undersøge, om rørforstærkere var noget for mig.

... Og selvfølgelig blev jeg ramt af rørbacillen. Ebay er et fint entry-level - der er kineserier i massevis. Ulempen er selvfølgelig at man ikke kan høre balladen, før man køber, service er en by i... og tolden skal også have sin del - læg cirka 30% oveni (salgspris+fragt), så er du på rette spor

Hvis du kommer forbi Kina, er det en mulighed at smutte indenom en hifibiks (mængden af nørder er konstant, worldwide) og høre det meste, og måske lave aftaler om forsendelse, hvis du finder noget af interesse...

Lad mig understrege at byggekvaliteten på ingen måde har stået tilbage for vestligt funderede ting - så er det på det rene. Til gengæld har den tekniske beskrivelse til tider været grotesk (og morsom )

Men en kort beskrivelse af, hvad jeg faldt over i det forgangne år. Jeg har primært brugt letdrevne fuldtonehøjttalere (90 dB følsomhed) , der ikke giver megen lyd af sig under 50 Hz, hvilket letter forstærkerens arbejde en del.

Det startede med:

Jeps, Mengye Mini'en - som jeg har formidlet et par stykker videre af. Fin byggekvalitet. EL84-rør.
Forstærkeren bliver markant bedre med tube-rings på pre-rørene. Jeg kan godt lide at stemmer er up-front, og det kan Mengyue'en. Den har desuden en vildt god opstartsattack - der er slag i bolledejen. Rummet er ok, uden at være prangende. Men engagerende - meget "live-agtig"... Effekten er cirka 2 x 15-16 W.

Er mere effekt sagen? Jeg prøvede at opgradere til "storebroderen" med El34-rør:

Det var ikke det store hit - væsentligt bedre rum, men opstartsattack'et og stemmerne upfront var ikke lige så udpræget. Den fængede ikke mig. Ikke nødvendigvis dårlig, men... forkert rum og udstyrmatch måske.

Tilbage til rørene - måske noget mere simpelt? Et effektrør pr. kanal, måske?

Den var interessant - væsentligt større i virkeligheden og sjove rør, 6p13p. Godt rum, men lav effekt, anslået 2 x 8-9 W. Den giver et stort rum, men lyder slet ikke af rør, men mere af "tysk pedant": Hier ist ein detalje... und hier... und hier

...Den trak simpelthen detaljerne frem. Analytisk. Præcis bas. Men røragtig? Nej. Rørforstærkeren for rørhadere.

Nå, tilbage i El84-sporet - hvor jeg så er blevet siden:

Den er godt nok bette. Lav effekt, mangler "tryk". Intet specielt, der udmærker sig i mit setup. Den fødte Ipod-makker. Lille, lækker - men... intet specielt efter min mening.

Mere el84:

Yaqin. God effekt, flot, flot byggekvalitet. Meget stort og åbent rum - men...slet ikke den samme attack og upfront-ting, som Mengye'en har. Rigtig god til klassisk musik og symfonier.

Rosinen i pølse-enden: En rørbuffer:

Et mellemled mellem signalkilde og forstærker. Har netop afprøvet den p åen Marantz PM80 integreret sag. den gør underværker mht rum og mikrodetaljering. Anbefales.

... og liiige et lille netkabel:

Lækkert, tungt udført, gode stik: Men jeg kan ikke høre en bjælde forskel på det og et almindeligt 10-kroners, medfølgende standardkabel

Slut for nu, tak til Kina

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Spændende gennemgang af rørforstærker fra Kina .

Rigtig der er ikke meget (eller nogen) forskel det flotte net-kabel, og så et til en 10'er, men det er lækkert .

Juspur skrev:

Lad mig understrege at byggekvaliteten på ingen måde har stået tilbage for vestligt funderede ting - så er det på det rene.

Har set eksempler på meget uheldige forstærker, mange gamle rørforstærker (+40år) er tit langt med seriøst opbygget end nymodens rørforstærker.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Kanon gennemgang - herlig læsning

Bortset fra det, så kan man jo ændre en forfærdelig masse ved at skifte rør - og såmænd også ret hurtigt bruge en farlig masse penge.

Fed pasus om "tysk pedant"

\KOF
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

holger_iv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Flot gennemgang af forskellige forstærkere, jeg kunne godt ønske mig, at du også lige havde nævt noget om prisneveau på de forskellige forstærkere.
Til top Vis holger_iv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holger_iv

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

God lille gennemgang. Har du mere info om den rørbuffer. Den virker da meget interessant. Evt. lytteindtryk og links?

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej Holger
Prisniveauet - via ebay er betinget af, om man er heldig - og hvor heldig - man er på auktion, eller om man bare bestiller apparatet til fastpris. Desuden er forsendelsesomkostningerne også meget variable.

Som tommelfinger-regel regn med omkring 2000 kr plusminus, afhængig af forhandler, held, igennem told uden problemer? og valg af forsendelsesmetode (8 uger kan være MEGET lang tid, når man først har besluttet sig).

Held og lykke

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

... I øvrigt er jeg endt med Mengyue'en - den hører jeg simpelthen mere musik med. Der er kommet en ny variant med buede sidehåndtag, andre pre-rør og stepped potmeter. Den bliver ikke lige så varm som den oprindelig Mengyue (se øverste billede) - som iøvrigt blev HOT, blandt andet på knapperne. Lydmæssigt husker jeg den gnmle model (se billedet øverst), som lige en anelse mere "LIVE" end den nye variant... Men har dog ikke kunnet lave en A/B test af de to versioner.

Weekendens test består i at koble rørbufferen ind før Mengyue'en - har hørt fra internationale nørd-forums, at det er et hit... Men det lyder lidt underligt "i min verden" at smide en rørbuffer ind foran en integreret rørforstærker. Men det skal prøves.

God weekend - Husk at spil musik

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Nydeligt og interessant indlæg, tak for det. Lige guf for et dedikeret rør forum

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 Marts 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

... Hold da op - nu har jeg prøvet rørbufferen sat ind lige før Mengyue'en. Hold da op. Mikrodetaljeringen bliver vildt høj, det samme gælder rumfornemmelses, i særdeleshed dybde-følelsen i lydbilledet. Det myldrer med detaljer - uden at det overhovedet lyder analytisk. Det har jeg ikke prøvet i den størrelses-orden før...

Tube-buffere må være den største opfindelse , næst efter stereo

Anbefales - bør i hvert fald prøves af alle, basta.

Det eneste aber-dabei, er at stemmer rykker en anelse tilbage - men omvendt så får selv kedelige numre nu nyt liv - og jeg kan ikke løsrive mig - alt høres fra a til z, uden zapning eller andet musik i tankerne (det er efter min erfaring et temmeligt godt tegn).

God weekend

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 Marts 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

... og hvad mon der ville ske med to rørbuffere lige efter hinanden... Hmmm. En overvejelse værd? 

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hvilke rør buffer den med og hvad koster dyret?

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Yaqin rørbufferen kostede 700 kr på ebay og anvender 6J1 rør. Jeg har erstattet standardrørene med MATCHED PAIR (2) of New Old Stock (NOS) Russian military-spec Voshod 6J1P-EV / 6AK5. De russiske rør kostede 200 kr/sættet, også ebay. Alle priser med forsendelse, men excl. evt. told.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes