| Forfatter |
|
Pengzi Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum,
Jeg er helt ny inden for rør-forstærker o.l., men synes absolut dette felt skal udforskes :-). I min søgning af baggrundsmaterialer og via læsning af nogle tråd herinde, stødte jeg på en "rør-buffer".
Jeg forstår at det er et mellem-/bindeled, men kan nogle af jer give mig en forklaring på havd dets endlige funktion er. Vil en rør-buffer kunne bruges f.eks. mellem en transistor CD-afspiller og en transistor forstærker og alligevel give systemet "rør-lyd", eller skal det bruges med en rør-forstærker for at det fungerer rigtigt? Hvad "mister" man hvis man ikke benytter sådan en boks? Altså hvad er fordele og ulemper ved at benytter en rør-buffer?
Tak på forhånd!
Pengzi
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er jeg lige med på en "lytter", da jeg lige nu har lånt en Dynavox TPR-2, som netop er en lille for- og RIAAforstærker.
TPR-2 indeholder både en RIAA del og selve buffertrinnet med et enkelt rør. Buffertrinnet kan anvendes via en LINE tilslutning. Lige nu afprøver jeg den primært som RIAA forstærker; men kan rørtrinnet også have positiv indflydelse på et LINE signal, skal det da også afprøves.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En buffers opgave er at levere strøm til efterfølgende . . . "whatever", noget som elektronikken før bufferen ikke kan levere uden at klippe, kortslutte, gå i selvsving eller ændre på grænsfrekvenser.
Om man gør det med rør eller transistorer er underordnet for virkemåden.
Og lige for en god ordens skyld: En buffer forstærker ikke ( = 1 x "forstærkning"). Kun en forstærker forstærker.
Og så er der forskel på at forstærke spænding og strøm, men nu er jeg ved at komme lidt langt ud . . .
"Normalt" kan hifi-apparater levere den strøm, der skal til, men det hænder da, at nogle apparater af forskellige producenter lige skal have en buffer. Her skal man så have fat i det, der hedder indgangsimpedans og udgangsimpedans. Mange gange sidder der også kondensatorer i ind- og udgange, og så bliver puslespillet lige pludselige lidt større, for nu kan man lige pludselig komme til at flytte på øvre og nedre grænsefrekvens. Og her kan bufferen redde situationen.
Passive forforstærkere er et perfekt sted at eksperimentere med buffere - simpelt hen fordi man får isoleret volumenpotmetrets virkemåde fra de tilsluttede effektforstærkere (eller hvad man nu har tilsluttet).
Nå, det var lidt og starte på . . . . __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Pengzi Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Bo,
Tak for forklaringen! Dvs. i princippet kan en buffer bruges både mellem CD-afspiller/Forstærkeren, for-/efterforstærkeren, eller f.eks. mellem grammafon og RIAA osv. Hvordan skal jeg måle indgangs- og udgangsimpedans, eller er det noget der er opgivet for et bestemt apparat?
Du nævnte også at det spcielt er nyttigt med apparaterne fra forskellige producenter, er det fordi apparaterne fra samme producent er mere eller mindre "tilpasset/justeret".
Til sidst om "det nytter noget" med en buffer, kan vel kun afgøres med et lyt... ?
Vh, Pengzi
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idag er det meget sjældent at en velkonstrueret kilden ( CD-afspiller, dac, RIAA osv. )ikke kan trække effektforstærkeren ordentligt. så de fleste af os har slet ikke brug for en forforstærker ( aka Buffer med indbygget volumen kontrol).
At tilføje en buffer vil alt andet lidt tilføje signalet mere eller mindre forvrængning. Om man så syntes at denne forvrængning er til det gode eller dårlige er en personlig smag...
En højttaler forvrænger ganske betragteligt, så forvrængning behøver ikke være af det onde, men at tro at en buffer kan bringe ens anlæg op på et højere niveau tror jeg er naivt, i bedste fald ændre det lyden i den ene eller anden retning.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at svare Pengzi:
Ja, den kan bruges som mellemled. At måle impedanser er ikke ligetil, da de aktive komponenter, transistorer og rør, også har impedanser. Ofte er det sådan, at disses impedanser er så store, at man kan nøjes med at aflæse nogle modstandes værdi. Man skal selvfølgelig så vide, hvilke det så er ;-) Dog SVJ-Husker er rørs impedanser generelt set levere end transistorer - generelt set! Der er også mange producenter, der opgiver det på deres hjemmeside og/eller i manualen under tekniske specifikationer.
" . . . specielt nyttigt . . ." : Se Reenbergs svar. Stort set enig med ham.
Om det nytter noget? For at have en chance for at finde ud af det på forhånd, bliver man nødt til at checke sine apparater ud først. Enten teknisk eller ved brugspraktisk erfaring. Teknisk: Tekniske specifikationer og diverse målinger og kurver. Brugspraktisk erfaring: At have tilsluttet sit apparat til mange forskellige andre apparater og fundet ud af, hvordan det ter sig.
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger lige med her og håber på nogle indlæg med simple diagrammer på sådan et rør mellemled
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også bruge "noget med rør" for at have mulighed for at ændre lidt på lydbilledet. Indspilningsstudier har sådanne tingester - tror jeg talte 18 forskellige forstærker-lignende ting i et rack af 3-dobbelt bredde - ... nogle af dem med rør.
__________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Eskildsen skrev:
Man kan også bruge "noget med rør" for at have mulighed for at ændre lidt på lydbilledet.
|
|
|
Det var lidt min tanke
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men i studier er man også interesseret i at lave lyd - ikke reproducere den.
Men hvis man vil "male" sin lyd derhjemme, så er rør åbenbart et sikkert - uden at være ekspert på området __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke din sætning, boholm
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver at forklare på en anden måde:
I lydstudier vil man gerne have, at tingene lyder på en helt bestemt måde. Man har et hav af forskellige instrumenter, forstærkere og mikrofoner, så man kan vælge de ting ud, der giver lige præcis den klang, kunstneren gerne vil have på sit nummer. Man kan godt tale om at "farve" lyden. På en guitarforstærker f.eks. er der en del knapper, man kan stille på for at give sin guitar lige det mere eller mindre bas, diskant, forvrængning, så det lyder, som musikeren vil have det.
Det er det, jeg mener med at lave lyd.
At reproducere lyden er noget andet. Her gælder det om at få lyd ud, så man kan høre det. Selvfølgelig bruger man også denne del i studier. De skal jo også selv lige høre, hvad de selv spiller  Men for os derhjemme gælder det om at høre musikken - ikke lave den ( altså som kunstner/musiker). Men vi derhjemme kan selvfølgelig da godt manipulere videre med lyden, så den lyder anderledes end det, kunstneren/musikeren havde tænkt sig. Hertil kommer filtre, equalizers - og forstærkere med forskellig farvning/klang/forvrængning. Her er der så tale om en personlig smag og ønske, og i den del af diskussionen deltager jeg ikke, da smag og behag er forskellig fra person til person. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ikke er helt tilfreds med sin lyd derhjemme, kan man også male den. Med bas, diskant og mellemtonekontrol, med anderledes dæmpning af højttalere - eller med rør i forstærker linien - hvor rør i visse tilfælde kan blødgøre den digitale lyd, som det netop er formålet med det apparat, som MrForce henviser til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke en af de fiffige selvbyggere kan finde ud af / regne ud - hvordan såddden en tingest kan laves i selvbyg?  __________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahaa, 59 dollars kontra 85 euro = en forskel på max 150 kr? Man kan måske lige så godt købe den færdige så - jeg aner det ikke. Men kunne tænke mig at prøve med sådan én dims mellem min cd-afspiller og min digitale receiver.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en her på forum der havde lavet en hovedtelefonforstærker af vist nok et ECC81 eller ECC83 rør og nogle meget få dele. Kunne sådan en fætter ikke bruges som en form for buffer eller i det mindste til at ændre lyden i positiv retning ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Sønnen Jo, det skulle man jo tro. Jeg er ikke tekniker, men det er noget med, at signalet ikke må forstærker for meget, tror jeg. Så vil resultat måske blive overstyring af en slags (bondesprog). De viste eksemplarer reklamerer netop med, at der næsten ikke sker nogen forstærkning, signalet går "bare" gennem et rør. Er der en tekniker til stede? Eller en forhandler?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør farver altså ikke mere end transer !
|
| Til top |
|
| |