Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: brug af to effekt blokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BAMBI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

hej

jeg skriver for at høre om der en nogle der kan give mig svar på hvordan jeg bruger 2 ens effektforstærker på et sæt højtaler og om det ville give noget

jeg har 2 threshold s300 blokke som jeg gerne ville havde til at køre samtidig på mine mahler , men mahleren har kun et sæt teminaler på hver højtaler , så jeg ved ikke om jeg skal sætte en blok til hver højtaler da min forforstærker en gryfon xt den er todelt så den har to højre udgange og to venster udgange så den kan køre signalet ned til hver blok i mono alså højre signal for sig og venster for sig ,

Jer håber at der en en eller anden der kan give mig et svar på hvad jeg kan gøre , på forhånd tak

hilsen

per

Til top Vis BAMBI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BAMBI

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvis dine Threshold effektforstærkere kan brokobles, er det da et forsøg værd?
Kan de det?

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 13 April 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Med mindre de blokke kan bro-kobles tror jeg ikke du kan få noget ud af det? Udover hver forstærker selvfølgelig ville være mindre presset ved, at den kun skulle trække en højtaler. Ved bro-kobling vil det osse gå udover strøm-styrken i forstærkeren, den vil blive halveret......så tror ikke du får meget ud af det, da Mahler ikke kan bi-ampes....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

BAMBI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

De tó threshold kan ikke brokobles men det var for at aflaste dem da mahleren er en del krævende , så det var for at aflaste dem angående strøm da jeg kan se at en trækker ca mellem 300 og 350 watt ved en spænding på 232volt 90 hz det kan jeg se på min ps audio 600 power plan

hilsen

per

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 13 April 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Så kan du ikke rigtig drage nytte af at bruge dem begge på dine nuværende højttalere.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Det er da værd at prøve. Lad den ene blok trække venstre højttaler (feks med venstre kanal), og ligeså med den anden.

Fordelen er, at transformatoren nu kun skal levere strøm til 1 kanal, og derved har man hele jernkernen til rådighed, og derved bliver der længere til mætningsgrænsen pr. kanal.

Jeg prøvede det selv med 2 Holfi Power 8 på mine Dali-højttalere, synes klart at det gav en bedre kontrol i bassen. Jeg nåede dog ikke en fuld bi-amping før jeg skiftede til en NB1-forstærker.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 13 April 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

I princippet kan alle forstærkere brokobles - blot de kan trække den ekstra strøm. Dine Threshold er vel opgivet til at kunne klare 2-4 ohm uden problemer?

Tager du de balancerede udgange fra din Gryphon og splitter hver af dem op til 2 x phono (DIY kabel) vil du have de 2 fasevendte signaler. Disse kobles til hhv. venstre og højre indgang. Herefter tager du udgangssignalet mellem de 2 +terminaler på forstærkeren (de sorte -terminaler skal ikke forbindes). I teorien vil du få 4 x effekten pr. kanal i 8 ohm. I praksis nok kun 3 gange. Om lyden så også bliver bedre, er noget helt andet.

BAMBI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

til jan nielsen

det indlæg du skrev der til mig , der ville jeg lige nævne at gryfonen ikke kan køre balanseret men har to almindelige udgange i hver side to højre og to venster , det med fase vendte signaler hvad mener du der , jeg er ikke helt med , og er det kun + siden på blokkene der skal til højtalerne så en + bliver + på højtaleren og den anden + bliver til - på højtaleren

og de threshold trækker fint ned i 2 ohm uden at det går galdt , de er meget strømstærke

på forhånd tak

hilsen

per christensen

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

...tænk at have en Treshold  effektblok i overskud
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 15 April 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

BAMBI skrev:

til jan nielsen

det indlæg du skrev der til mig , der ville jeg lige nævne at gryfonen ikke kan køre balanseret men har to almindelige udgange i hver side to højre og to venster , det med fase vendte signaler

per christensen

Den forstod jeg ikke helt? Vil det sige du har et sæt med normal fase og et sæt med fasevendt signal ud? I så fald svarer de 2 phonoudgange til et balanceret signal. Hermed bliver det hele faktisk nemmere, men det kræver så også 2 sæt kabler fra forforstærker til effekttrin.

Du kører f.eks. det normale signal til højre kanal og det fasevendt til venstre kanal. Herefter vil + klemmen på højre kanal stadig være +, mens + klemmen på venstre kanal vil være minus. Du har så brokoblet forstærkeren.

MEN! Hvis de 2 udgange på forforstærkeren ikke er fasevendt vil du få ingenting ud mellem de 2 plus-poler. Forstærkeren vil dog ikke lide nogen skade.

For en ordens skyld. Det er ikke sikkert at forstærkeren er 100% kortslutningssikker når du kører brokoblet, så lad være med at kortslutte højttalekablerne, når du sætter højttalerne på. Vent evt. med at tænde til efter alt er koblet på.

BAMBI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Gryfon xt har 2 phone udgange i venster og 2 phone udgange i højre , og før jeg fik mahler havde jeg b&w 801 og der kørte den ene blok diskant og mellemtone og den anden bas så de gik to phone kabler ned til hver blok og så dobbelt sæt højtaler kabler ud .

så xt har ikke nogen balanseret udgange kun phone men to i hver side.

hvad så med højtalerne kablerne skal der et sæt på hver blok eller to sæt

hilsen

per

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 15 April 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

OK - men dine Threshold har vel balancerede indgange?

Hvis ikke - så er det ikke sådan lige at brokoble dem.

BAMBI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

hej jan

ja så dur det nok ikke de kan ikke køre balanceret de har også kun phone indgange

der var en der fortalte mig engan at jeg kunne sætte begge til normal som jeg kørte med før , men den højre så kørte signalet ud til højtalerne men den venster som også var sat til med højre og venster kanal , dens højtaler kabler satte jeg ikke ud på højtaleren men over på den højres på den højtaler teminaler , at det skulle give noget , eller hvad det ved jeg godtnok ikke eller om det kan lade sig gøre .

hilsen

per

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes