Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bi-amping eller bridging (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt nye højttalere som har en impedans på 4 ohm til forskel fra mine gamle højttalere som var 8 ohm. Jeg
driver mine tre fronthøjttalere med en Crown CP660 som er en 6 kanals forstærker, hvor jeg brokobler de seks kanaler og
driver de tre højttalere. Det har indtil nu været den optimale løsning, da forstærkeren sagtens kan blive brokoblet med 8
ohms højttalere.

Nu er mit problem så, at mine nye højttalere er 4 ohm, og ved at brokoble vil forstærkeren se dem som 2 ohmshøjttalere så
vidt jeg har forstået. Dette er ikke specielt hensigtsmæssigt, da den ikke er kraftig nok til dette og derfor vil få åndenød.

Så har tænkt på, i stedet for at brokoble, så køre de 6 kanaler normalt, men derimod bi-ampe mine højttalere. De vil så få
mindre effekt, men det må da have andre fordele når der bi-ampes?

Mit udstyr kan ses ved linket på min "WWW" knap.

Nogle herinde som har input til ovenstående? :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ingen som har input til ovenstående?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 April 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved brokobling er mere effekt, men desværre ofte også mindre kontrol.

Fordelen ved Bi-amping er at forstærkning til bas og mellemtone/diskant holdes adskilt. Det er oftest i bassen det går virkeligt hedt for sig, og det giver også udslag højere op i frekvensområdet, når det er en og samme forstærker der driver det hele. Ved at bi-ampe får du derfor bedre lyd end brokobling, hvis du blot ikke stresser forstærkeren.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for det. Jeg er dog stadig lidt splittet om hvad jeg skal gøre.

Har denne forstærker: http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/128414.pdf

Så vidt jeg kan se er det udelukket at brokoble, da den ikke kan klare det med så lave impedancer. Men vil jeg få mest ud af at bruge 2 kanaler til hvert højttaler (bi-amping) eller blot bruge én kanal pr. højttaler og derved lade de resterende 3 kanaler være ubrugte?

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 15 April 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Er biamping ikke først en fordel, når man har flere forstærkere (læs: flere strømforsyninger)?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 April 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Er biamping ikke først en fordel, når man har flere forstærkere (læs: flere strømforsyninger)?

Jo i teorien. Men er stadig interesseret i at høre om fordele/ulemper ved at lave denne "falske" biamping set i forhold til at lade de 3 kanaler være ubrugte.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 15 April 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

og kører med aktive delefiltre. Ellers vinder man ikke så meget ved det, forudsat selvfølge at forstærkeren er kraftig nok i forvejen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 April 2009 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Du har en 6 kanals forstærker til professionelt brug. Du har tre muligheder (Du nævner biamping - det er efter mine terminologier fuldstændigt korrekt, men det kaldes bare paralleldrift i PA sammenhæng, hvor der næsten altid er tale om multiforstærkeropsætninger under alle omstændigheder):

1. Du kan køre med tre ud af seks moduler ubrugte som hidtil.
  2. Du kan parallelforbinde tre kanaler parvis - en klar fordel med lavimpedante belastninger.
  3. Du kan parvis brokoble tre kanaler og få større spænding til højimpedante belastninger.

Det der er vigtigt at holde sig for øje her er begrebet dæmpningsfaktor (som Kjeldsen også nævner effekten af ved brokobling) Dæmpningsfaktor = belastning/udgangsimpedans og den er et rimeligt mål for hvor godt "greb" forstærkeren har om højttalerne. Selvom intet er så simpelt - og svingspolens modstand har også indvirken. De nedenstående faktortal skal tages med de forbehold.
Hvis du brokobler fordobler du udgangsimpedansen => du halverer dæmpningfaktoren
Hvis du parallelkobler parvist halverer du udgangsimpedansen => du fordobler dæmpningsfaktoren
Hvis du parallelkobler skal du samtidig splitte indgangssignalet op i tre par der føder de tre par forstærkermoduler. Du skal kun gøre dette hvis du har en indgangsimpedans der er høj nok - den bliver pludselig halveret fra signalkildens side, men du har 20k og 10k hhv balanceret og ubalanceret - det går fint med langt det meste udstyr. I en parallelkoblet har du den fordel at du teoretisk fordobler strømmen mens du fordobler spændingen brokoblet. En parallelt drevet lavimpedant belastning eksempelvis 4 i forhold til 8 ohm vil nu blive drevet med den samme dæmpningfaktor som en 8 ohm drevet almindelig, da udgansimpedansen halveres nu.
Det korte af det lange er at jeg uden tøven (og med klart bedre kontrol) ville drive 4 ohms belastning parallelt med din crown med tre simple y splittere..... Du kan ved en omskifter et sted på din forstærker skifte mellem disse tre indstillinger. Det står nok i din manual et sted.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 16 April 2009 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Du har en 6 kanals forstærker til professionelt brug. Du har tre muligheder (Du nævner biamping - det er efter mine terminologier fuldstændigt korrekt, men det kaldes bare paralleldrift i PA sammenhæng, hvor der næsten altid er tale om multiforstærkeropsætninger under alle omstændigheder):

1. Du kan køre med tre ud af seks moduler ubrugte som hidtil.
  2. Du kan parallelforbinde tre kanaler parvis - en klar fordel med lavimpedante belastninger.
  3. Du kan parvis brokoble tre kanaler og få større spænding til højimpedante belastninger.

Det der er vigtigt at holde sig for øje her er begrebet dæmpningsfaktor (som Kjeldsen også nævner effekten af ved brokobling) Dæmpningsfaktor = belastning/udgangsimpedans og den er et rimeligt mål for hvor godt "greb" forstærkeren har om højttalerne. Selvom intet er så simpelt - og svingspolens modstand har også indvirken. De nedenstående faktortal skal tages med de forbehold.
Hvis du brokobler fordobler du udgangsimpedansen => du halverer dæmpningfaktoren
Hvis du parallelkobler parvist halverer du udgangsimpedansen => du fordobler dæmpningsfaktoren
Hvis du parallelkobler skal du samtidig splitte indgangssignalet op i tre par der føder de tre par forstærkermoduler. Du skal kun gøre dette hvis du har en indgangsimpedans der er høj nok - den bliver pludselig halveret fra signalkildens side, men du har 20k og 10k hhv balanceret og ubalanceret - det går fint med langt det meste udstyr. I en parallelkoblet har du den fordel at du teoretisk fordobler strømmen mens du fordobler spændingen brokoblet. En parallelt drevet lavimpedant belastning eksempelvis 4 i forhold til 8 ohm vil nu blive drevet med den samme dæmpningfaktor som en 8 ohm drevet almindelig, da udgansimpedansen halveres nu.
Det korte af det lange er at jeg uden tøven (og med klart bedre kontrol) ville drive 4 ohms belastning parallelt med din crown med tre simple y splittere..... Du kan ved en omskifter et sted på din forstærker skifte mellem disse tre indstillinger. Det står nok i din manual et sted.

Tak for svaret! Det er interessant læsning! Mht. valg nummer 1, så afprøvede jeg dette i går og det er udelukket. Forstærkeren er sleti kke kraftig nok, og jeg kan se at "clipping" lamperne blinker ved høje niveauer.

Tror du har misforstået, hvordan jeg hidtil har kørt. Jeg har altid kørt med brokobling af to kanaler til én. Dette indstilles ved en switch bag på forstærkeren. Det er dog kun denne mulighed man har. Men jeg vil læse lidt mere om parallelforbindelse - det lyder som den rigtige løsning i hvert fald.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Troede du havde kørt lidt tid med 4 ohm højttalerne, men det havde du så ikke. Andet end i går, hvor det ikke virkede ret godt. Du kan læse her fra Crown's hjemmeside hvordan du gør:

link 1
link 2

EDIT: My bad, du har simpelthen ikke denne mulighed via en omskifter. Problemet er at de to kanaler skal være meget tæt matchede - meget mere end ved brokobling, og der skal tit tilføres lidt ekstra modstand for at de to moduler ikke pumper effekt i hinanden. Har aldrig set en Crown uden denne mulighed, troede de allesammen kunne.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Desværre står der en note i link to

Note: CE Contractor Series (CH/CL Series) CP660, D Series and K Series amplifiers cannot operate in a Parallel-Mono mode.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Ja man skal læse det med småt. Godt Kjeldsen
Så er der ikke meget andet at gøre end at købe en større forstærker.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 16 April 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Det var også hvad jeg var bange for :) Havde ellers lige håbet jeg kunne vente et par måneder med at købe nyt udstyr.. HEhe. Ej, men det er nu fint nok med mindre man virkelig presser systemet - så kan man høre der er lidt power compression og der ryger lidt af dynamikken.

Men ville helst købe en effektforstærker som jeg kan bruge "resten af livet"... Altså at det ikke er et midlertidigt køb som jeg alligevel skal skifte ud når uddannelsen engang er færdig og lønnen stiger. Går og kigger meget på Earthquake Cinenova Grande! Har kun hørt positive ting om den! Fuldstændige uafhængige effekttrin og kraft nok til samtlige højttalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes