| Forfatter |
|
FragtManden Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget er skrevet om hint og dette emne, og jeg bliver mere nysgerrig jo mere jeg læser.
Jeg kunne godt tænke mig og vide hvordan en rør-forstærker lyder kontra en trans. baseret.
Hvad er fordelene og hvad er ulemperne?
Det der bekymrer mig mest er den typisk lavere effekt i rørforst.
Jeg spiller pt. med 400W på mine Mahlere og er vældig tilfreds.
Men vil de nogensinde kunne "nøjes" med mindre og i såfald, hvad er minimum´s effekten?
Gad virkelig godt høre en "rør fætter" på de Mahlere...
Jeg lurede på de hersens "Rogue" mono-effekt trin som vidst skulle levere 150 W.
Er det noget der dur?
Og halverer rørforst. effekten i 4 ohm ligesom alm. trans. forst.?
Håber på lidt gode udredelser fra jer "rør-freaks"
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Almindelige transistorforstærkere halverer ikke effekten i 4 ohm - men i forhold til hvad? Er rundetårn højere end et tordenskrald?
__________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
FragtManden skrev:
Meget er skrevet om hint og dette emne, og jeg bliver mere nysgerrig jo mere jeg læser. Jeg kunne godt tænke mig og vide hvordan en rør-forstærker lyder kontra en trans. baseret. Hvad er fordelene og hvad er ulemperne? Det der bekymrer mig mest er den typisk lavere effekt i rørforst. Jeg spiller pt. med 400W på mine Mahlere og er vældig tilfreds. Men vil de nogensinde kunne "nøjes" med mindre og i såfald, hvad er minimum´s effekten? Gad virkelig godt høre en "rør fætter" på de Mahlere... Jeg lurede på de hersens "Rogue" mono-effekt trin som vidst skulle levere 150 W. Er det noget der dur? Og halverer rørforst. effekten i 4 ohm ligesom alm. trans. forst.? Håber på lidt gode udredelser fra jer "rør-freaks"
Mvh |
|
|
Mahler og Rogue M-150 er en super fed musikalsk kombi. Rigeligt med power. Du ville blive overrasket. Spørg f.eks. "Jakobsen", han har nu Rogue Apollo og The Music. (!)
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil foreløbig kun have rør på RIAA'en, men: Rør: Gammeldags nostalgi. Forøget men ørevenlig forvrængning. Bliver "vage" og skal skiftes med tiden. Kræver store udgangstrafoer og bliver dermed dyre. Har det hyggelige skær fra glødestrømmen. Transistor: Moderne løsning med præcise specifikationer. Kan anvendes i PWM-baserede forstærkere og bliver dermed energi-effektive i denne kombination. Har en uhyre ubehagelig forvrængning når de presses over deres specifikationer.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem det - det er umuligt at beskrive det fyldestgørende. Du er nødt til selv at høre forskellen.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil beskrive rørlyden således.
Rør lyder mere varmt, fyldigt med luftig fløjlsblød mellemtone og diskant. Er aldrig anmasende og lyttetrættende.
Dog er det en jungle og man skal prøve sig frem. Den sublime rørlyd kan være en bekostelig affære både i udstyr og på strømregningen. Især single ended klasse A
Prøv det, oplev og sammenlign. Min dom var klar da jeg overgik til rør - ren musikglæde __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Vil foreløbig kun have rør på RIAA'en, men:
Rør: Gammeldags nostalgi. Forøget men ørevenlig forvrængning. Bliver "vage" og skal skiftes med tiden. Kræver store udgangstrafoer og bliver dermed dyre. Har det hyggelige skær fra glødestrømmen.
Transistor: Moderne løsning med præcise specifikationer. Kan anvendes i PWM-baserede forstærkere og bliver dermed energi-effektive i denne kombination. Har en uhyre ubehagelig forvrængning når de presses over deres specifikationer.
|
|
|
jeg synes du skulle komme her og høre f.eks Kraftwerk, Rage aganst the machine eller noget andet med smæk på... for fuld udblæsning ...
så bagefter vil jeg gerne høre dig forklare hvad der er nostalgisk og forvrængende ved det
moderne rørgrej kan spille med samme kontrol og dynamik som transistor tilmed har det en klang og transparans og 3D som ikke meget transistorgrej har
man kan godt lave rørforstærker uden udgangstrafo .. såkaldt OTL
du har helt ret ... det ser hyggeligt ud med skæret fra rørene
hvis det hele bare galdt fine specs var det hele noget nemmere .... så kunne man jo læse sig til vellyd istedet for at lytte
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
FragtManden skrev:
Meget er skrevet om hint og dette emne, og jeg bliver mere nysgerrig jo mere jeg læser. Jeg kunne godt tænke mig og vide hvordan en rør-forstærker lyder kontra en trans. baseret. Hvad er fordelene og hvad er ulemperne? Det der bekymrer mig mest er den typisk lavere effekt i rørforst. Jeg spiller pt. med 400W på mine Mahlere og er vældig tilfreds. Men vil de nogensinde kunne "nøjes" med mindre og i såfald, hvad er minimum´s effekten? Gad virkelig godt høre en "rør fætter" på de Mahlere... Jeg lurede på de hersens "Rogue" mono-effekt trin som vidst skulle levere 150 W. Er det noget der dur? Og halverer rørforst. effekten i 4 ohm ligesom alm. trans. forst.? Håber på lidt gode udredelser fra jer "rør-freaks"
Mvh |
|
|
Mahler og Rogue M-150 er en super fed musikalsk kombi. Rigeligt med power. Du ville blive overrasket. Spørg f.eks. "Jakobsen", han har nu Rogue Apollo og The Music. (!)
|
|
|
Yes har haft Mahler og M150 også .... det er virkelig en fin kombo ... hvis man skal spille højere end det .... ja så fred være med det ... så spiller man rigtig rigtig højt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg  ZOTL, fred være med Kl. D og transistor
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FragtManden skrev:
Mvh |
|
|
Rør, det "rør" en på en anden måde end trans. og Kl. D Eneste ulempe er strømforbrug og varme og muligvis størrelse. Med mindre man bruger ZOTL 
|
| Til top |
|
| |
FragtManden Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aaah, er der noget så dejligt som en lille klassekamp i forummet
Tak for de levende fortællinger, jeg kan høre at i virkelig har "set" lyset i rørene
Forstå den som man vil...
Det eneste jeg mangler at få bekræftet er hvor mange watt jeg ihvertfald skal bruge til et sæt Mahler?
Altså som minimum!
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor vi er igang, vil jeg gerne høre nogle anbefalinger af rør mc riaa'er (gerne i budget klassen). Hvis det er i orden med Fragtmanden selvfølgelig (ellers må du sige til).
|
| Til top |
|
| |
FragtManden Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, bare kør på herfra
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Nu hvor vi er igang, vil jeg gerne høre nogle anbefalinger af rør mc riaa'er (gerne i budget klassen). Hvis det er i orden med Fragtmanden selvfølgelig (ellers må du sige til).
|
|
|
hvorfor ikke bare tage en Tron Seven med det samme ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
FragtManden skrev:
Aaah, er der noget så dejligt som en lille klassekamp i forummet Tak for de levende fortællinger, jeg kan høre at i virkelig har "set" lyset i rørene Forstå den som man vil... Det eneste jeg mangler at få bekræftet er hvor mange watt jeg ihvertfald skal bruge til et sæt Mahler? Altså som minimum! |
|
|
Ved du hvad, glem nu alt det der watt-snak . Det kan ikke bruges til ret meget alligevel. Prøv noget forskelligt - og bliv overrasket.
Jeg har lige prøvet rør på 70 watt som lammetæver 500 Kl. D watt. Hvis det er lydkvalitet ved "normalt" lytteniveau, så glem det med watt. Men strøm og lav udgangsimpedans skal der til 
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
FragtManden skrev:
Aaah, er der noget så dejligt som en lille klassekamp i forummet Tak for de levende fortællinger, jeg kan høre at i virkelig har "set" lyset i rørene Forstå den som man vil... Det eneste jeg mangler at få bekræftet er hvor mange watt jeg ihvertfald skal bruge til et sæt Mahler? Altså som minimum! |
|
|
M150 er rigtig fint altså 150W
nu ved jeg ikke hvor højt du spiller men 100 gode watt burde række
Kl.A-B , Kl.A og rørwatt "føles" ikke som det samme
f.eks Kl.A = 2,5 x Kl A-B ....... sådan ca.
100W = 250W lidt noget vrøvl med der er noget om snakken
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
watt er nu engang watt. alt andet er markedsføringsvrøvl. Der hvor man kan "høre" forskel på watt er typisk kvaliteten af komponenterne og ikke mindst et spørgsmål om en ordentlig og korrekt dimensioneret strømforsyning.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| watt er nu engang watt. alt andet er markedsføringsvrøvl. Der hvor man kan "høre" forskel på watt er typisk kvaliteten af komponenterne og ikke mindst et spørgsmål om en ordentlig og korrekt dimensioneret strømforsyning. |
|
|
Yes du har helt ret ...
det er strømmen ... strømforsyningen ... ikke watt
kig på dimensioneringen af strømforsyning feks på denne
100W Kl.A
http://www.audia.it/uk/audia_flight_100.html
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| watt er nu engang watt. alt andet er markedsføringsvrøvl. Der hvor man kan "høre" forskel på watt er typisk kvaliteten af komponenterne og ikke mindst et spørgsmål om en ordentlig og korrekt dimensioneret strømforsyning. |
|
|
Ja, men det er da helt korrekt - det er jo defineret hvad det er - som en kalorie eller et kilogram er det. Men med som så meget andet der er defineret, så opleves det helt forskelligt i livet 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
kim olsen skrev:
|
|
Yes du har helt ret ...
det er strømmen ... strømforsyningen ... ikke watt
kig på dimensioneringen af strømforsyning feks på denne
100W Kl.A
http://www.audia.it/uk/audia_flight_100.html
|
|
|
Ja, eller denne => http://www.spectronav.com/images/musician3_inside.jpg

|