Er endelig kommet igang med at sortere i de brugte bånd, som i ren iver blev købt i efteråret og har startet denne tråd, så vi kan finde ud af hvilke bånd der holder sig bedst og lyder godt ved nyindspilning.
Båndene i bunken er TDK SA og Maxell XL-II fra midt-90'erne, TDK SA-X og Maxell UD XL-II fra midtfirserne.
Ikke de allerypperste topbånd, men det gør jo heller ikke noget, hvis bare de er stabile (dropouts) og har et rimeligt signal/støjforhold.
Jeg starter med hurtige prøvelytninger på en Sony WM-D6C. Egentlig bare for at høre om den forrige ejer optog korrekt og om der er dropouts. Jeg lytter også efter om lydbilledet står fast og at luften i musikken ikke blafrer. Dette kan være dårligt magnetlag, men også dårlig optageteknik/mekanik.
Nyoptagelse foretages på Studer A721, som alignes til båndtype og Dolby-B. Der køres med manuel indspillestyrke. Efter alignment foretages prøveoptagelse hvor indspillestyrken justeres og der lyttes nøje efter om båndet når mætning, hvilket finder sted tidligere end man skulle tro. Basområdet er den store synder. Spidserne skal med.
Dem der efter første prøvelyt var bedst var dette Maxell XL-II:

Lydbilledet stod klippefast, nul dropouts og fin diskant. Med andre ord, både rimelig optaget og godt båndmateriale. Båndet har vel 15 år på bagen og er som nyt. Jeg har endnu ikke foretaget nyoptagelse på disse bånd, så det er for tidligt at komme med en endelig konklusion.
Dette Maxell XLII-S:

Prøvelyt: Blafrende luft. Ikke godt. Sikkert optaget på dårlig båndoptager. Nyoptagelse: Ren og stabil optagelse, men et overraskende dyk i diskanten. En alignment til optagelse uden Dolby blev bedre. Det løfter dog båndsuset og det lyder en tand klarere. Det er ikke helt i top. 3 stjerner.
TDK SA 100 minutter:

Prøvelyt. Båndmateriale okay. Ingen dropouts. Nyoptagelse: Fint og stabilt lydbillede. Både båndbasen og magnetlaget er tyndere på bånd >90min og det kan mærkes. For at undgå mætning, skal indspillestyrken sænkes markant, hvilket reducerer signal/støjforholdet. Skal ikke bruges til kritiske optagelser. 3 stjerner.
Og til et par andre bånd 
TDK MA-XG 60 (Billedet er en 90'er)

Optagelse: Stabilt lydbillede, godt signal/støjforhold. Fremragende. 5 stjerner.
TDK MA-XG 60

Optagelse: Stabilt lydbillede, godt signal/støjforhold. Fremragende. 5 stjerner.
Bare for lirets skyld: Jeg har et par endnu uåbnede TDK MA-R fra 1979.....

.....men kan ikke nænne at åbne dem.
Maxell XL-II

Optagelse: Aldeles hæderligt. Ingen alvorlige dropouts. Stabilt lydbillede. Fint dynamikområde. 4-4½ stjerner.
Billeder hentet fra:
http://c-90.org/catalogue/tapes
Hvad er Jeres erfaringer ?