Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pickup-valg til symfonisk musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil gerne have et forslag til pickup, som giver en flot velopløst gengivelse af sammensat klassisk orkestermusik. Jeg foretrækker en blød og medrivende lyd. Blød og velopløst diskant er et must.

Den skal bruges til en Thorens TD320 med Origin Live Silver-arm

Mvh
Søren
Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hej Sherman, vil det sige at du træt af din Ortofon 2M Black , som du købte i oktober 2008.
Den er jo fra Ortofon's nye M2-serie og "black" er jo den ret så dyre af dem, hvad er der galt med den  overvejer nemlig selv at prøve den blå 

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

jeg sammenlignede 2Mblack med AudioNote Q3 dengang de kostede nogenlunde det samme og der var q3 markant bedre,med mange mulehårs
forskel.Idag koster Q3 desværre 6500.- (før 4500.-).Kan evt anbefale:Ortofon bronze,Denon 103R men det er jo af MC-typen

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Et par forslag:

Goldring 1042 ca. 1900,-

Grado Reference Platinum ca. 2000,-

Ellers en "outsider". Audio-Technica AT-OC9 MLII. Godt nok en MC, men jeg købte en sådan i England til 40% af hvad den koster i DK (4500,- Dkk). Sammen med en Trigon Vanguard MkII RIAA, har jeg en lyd jeg skal lede længe efter. Denne kombination bruges primært til jazz og klassisk.

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Hej Sherman, vil det sige at du træt af din Ortofon 2M Black , som du købte i oktober 2008.

Ja, det vil det faktisk.

Mvh
Søren
Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte at tilføje, at pickuppen kan være både MM og MC (idet jeg har fået ny riaa).

Jeg kan tilføje, at jeg har p.t. en Grado til 4.500 på prøve, men den lever ikke op til mit ønske om blød diskant. Også orkestermusik er ikke velopløst, men jeg er ikke helt klar over om problemet ligger i pickuppen eller min pladespiller. Jeg overvejer Shelter 501.

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Et par forslag:

Goldring 1042 ca. 1900,-

Grado Reference Platinum ca. 2000,-

Ellers en "outsider". Audio-Technica AT-OC9 MLII. Godt nok en MC, men jeg købte en sådan i England til 40% af hvad den koster i DK (4500,- Dkk). Sammen med en Trigon Vanguard MkII RIAA, har jeg en lyd jeg skal lede længe efter. Denne kombination bruges primært til jazz og klassisk.

Tak for forslag. Tager du med dine forslag specifik stilling til ønsket om en pickup der yder godt med sammensat orkestermusik og blød diskant?

Mvh
Søren

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

hvilken forstærker har du.shermann
Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:
hvilken forstærker har du.shermann

Forforstærker: Electrocompaniet EC4R
Effektforstærker: Electrocompaniet AW100DMB

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

hmm, jeg ville ikke vælge denon dl-304, da jeg tror den er for blød til den arm - ellers ville den være oplagt. Ortofon rondo blue er bestemt en mulighed, det samme er en af ortofons kontrapunkt-pickupper.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis Grado ikke levere blød diskant tror jeg det er et andet sted i kæden du skal lede, de Grado pickupper jeg har haft har været meget bløde i det og mange finder dem dicideret for bløde og kedelige, hvilken PU havde du før din M2 ?

Benz PU er måske noget du kunne bruge, de spiller STORT og Blødt.

Mvh

JMJ

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Hej

Hvis Grado ikke levere blød diskant tror jeg det er et andet sted i kæden du skal lede, de Grado pickupper jeg har haft har været meget bløde i det og mange finder dem dicideret for bløde og kedelige, hvilken PU havde du før din M2 ?

Benz PU er måske noget du kunne bruge, de spiller STORT og Blødt.

Jeg tænkte at det var Grado'en, for flere tests af denne nævner at de mangler finesse i diskanten (eller noget i den retning). Men det er måske på en anden måde - "kedelig og blød", som du siger.

Så det kan være du har ret. Der er nogle tiltag jeg kan gøre hvad angår pladespilleren, som jeg vil få fixet snarest. I øvrigt har jeg en anden PU på prøve, som jeg ikke har haft monteret endnu. Når jeg får prøvet den, vil jeg kunne høre om problemet består.

Jeg har meget blød og lækker diskant fra min tuner, så jeg ved at det ikke er i forstærker og højttaler, det er galt. Riaa'en er en Heed Quasar, det er næppe heller den.

Mvh
Søren

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

hej Sherman

Du nævner ikke noget om hvormange timer din Black har spillet?
Kan naturligvis kun bifalde dit ønske om en Shelter
Som andre er inde på, er dine Electra en del til den lyse side i diskanten (for at være politisk - jeg ville have sagt vildt meget, men det gør jeg ikke), men det vil igen være afhængig af kombinationen med forstærker, som jeg ikke har hørt.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Man kan jo justere lyden en hel del med en parallelkoblet kondensator inde i RCA hanstikket. Problemet med MM pu er at de skal have en tilpasning der baseres på 47K belastning + et antal pF.
En anden måde at justere på er at ændre belastningsmodstanden. Jeg kender ikke Ortofons 2M black, men kan sige så meget at MM pu´s spolesystem vikles på automat, så ingen spredning her. Ortofons produkter er meget ens og jeg nægter at tro at de har lavet noget i den prisklasse som afviger fra deres reference.
Prøv at lodde en kondensator på 150-200pF parallelt, det er det nemmeste!

mvh
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

hej Sherman

Du nævner ikke noget om hvormange timer din Black har spillet?
Kan naturligvis kun bifalde dit ønske om en Shelter
Som andre er inde på, er dine Electra en del til den lyse side i diskanten (for at være politisk - jeg ville have sagt vildt meget, men det gør jeg ikke), men det vil igen være afhængig af kombinationen med forstærker, som jeg ikke har hørt.

Hej,

2M Black har spillet en 200 timer, heraf en 50-stykker i min besiddelse. Diskantproblemet i hvert fald ikke blevet mindre i den tid jeg har haft den, måske tværtimod.

Dit synspunkt om Electra'ernes diskant kan jeg slet ikke genkende, jeg mener heller ikke fremgår af den frekvenskurve jeg har set i en test. Jeg synes den er helt neutral. Jeg går til en del klassiske koncerter, så jeg har en klar reference når jeg hører en koncerttransmission. Og lyden fra min tuner kan jeg skrue vildt højt op uden at diskanten skærer det fjerneste i ørerne. Så problemet ligger klart i pladespillerkæden.

Vedr. Shelter, ja, den har vi jo faktisk mailet lidt om for et stykke tid siden .

Mvh
Søren

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Man kan jo justere lyden en hel del med en parallelkoblet kondensator inde i RCA hanstikket. Problemet med MM pu er at de skal have en tilpasning der baseres på 47K belastning + et antal pF.
En anden måde at justere på er at ændre belastningsmodstanden. Jeg kender ikke Ortofons 2M black, men kan sige så meget at MM pu´s spolesystem vikles på automat, så ingen spredning her. Ortofons produkter er meget ens og jeg nægter at tro at de har lavet noget i den prisklasse som afviger fra deres reference.
Prøv at lodde en kondensator på 150-200pF parallelt, det er det nemmeste!

< ="text/">

Nu, hvor jeg har prøvet Grado'en, har den helt klart nogle kvaliteter som jeg gerne vil betale for. Nu har jeg kun hørt lidt på den endnu, men Jimmy Page' Gibson på Whole Lotta Love får en helt anderledes krop, og det samme gælder Wayne Shorter's sax på Weather Reports 8:30. Og violinen på Beethovens violinkoncert med Myung Wha-Chung lyder fuldstændig som om hun står i stuen, man kan fornemme alle detaljer i bueføringen.

Nu har jeg jo så også skiftet både arm og riaa, men min gamle riaa var en dansk MM-riaa, så jeg går ud fra den passer til en dansk MM-pickup. Og som sagt var fænomenet der ikke med min tidligere OM30. Jeg vil tro at hvis det var så nødvendigt at tilpasse impedans med pålodning  af kondensatorer, havde der været skrevet mere om det her og der, så jeg køber den ikke helt i dette tilfælde.

Mvh
Søren

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

du skulle prøve en god rør riaa, det kan være den passer bedre til dit setup 
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

En rigtig belastning af så vel MC og MM pu er en betingelse for at få fuldt udbytte af en god pu.
De bedre riaa forstærkere har en omskifter til ændring af belastningsmodstanden for MC pu, men det er sjældent tilfældet mht MM. Forskellen er ikke stor på MM og MC pu, hvis de ellers belastes optimalt.
Desværre er pu fabrikanter ikke særligt ærlige omkring oplysninger, hvilket er en skam. For lidt kapacitet i ledninger medfører en hævet top, som giver øget sibilance-forkert klangbalance.
Hæng mig ikke op på det, men jeg mener at have læst at korrekt belastningsmodstand for Grado pu er omkring 20K! og IKKE den "normale" 47K.
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Tak for jeres mange input .

Jeg har nu imellemtiden fiflet lidt med pladespilleren.
Det må erkendes at der var en detalje i armgennemføringen i plinten, som jeg ikke havde lavet helt efter forskrifterne. Bøsningen (Pete Riggle VTAF) skal sidde i spænd, og det er lidt svært når man har lavet armboardet i metal. Men jeg har nu ved hjælp af lidt kogeelastik sørget for at det spænder, desuden har jeg dæmpet indre og ydre pladetallerken med flere lag asfaltfolie.

Jeg må sige at det har hjulpet kolossalt hvad angår blød lyd. Det har taget 90% af hårdheden i diskanten, det sidste er næsten ingenting, som kun høres når man spiller rigtig højt.

Om det også har forbedret evnen til at gengive orkestermusik kræver det noget mere lytning at afgøre, men et hurtigt indtryk er at det også står rigtig flot .

Nu skal jeg ud lidt, men i aften skal der lyttes til mere musik, så kan jeg vurdere om jeg med røde ører skal afblæse alarmen .

Mvh
Søren

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Der er aldrig noget galt med at købe en extra pick-up

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum