Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Køb af brugt amp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hvad skal man være obs. på når man køber brugt ???? ud over sin sunde fornuft :-)
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en brugt forstærker, så er det ikke så meget man kan gøre. Generelt skal man dog være mere varsom, des ældre
forstærkeren er. Men man skal naturligvis sikre sig at alle knapper virker og at volumenkontrollen ikke knaser og at lyden ikke
skratter når der skrues op og ned.

Eventuelt kan man lige hive låget af den, og kigge på lytterne (de batterilignende bolscher inden i). De må IKKE lette på låget,
for så skal de udskiftes meget snart, og forstærkeren spiller typisk også ringere, end den burde. Det er oftest på gamle
forstærkere, det ses.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Desuden så skal man være opmærksom på at der følger passende papir historie med til udstyret, jeg synes personligt det er ret vigtigt at sælger som minimum har manual og helst også en købs kvitering, også selv om han er 2. ejer. Det giver nemlig en god fornemmelse for om han/hun har passet på udstyret eller blot har brugt det til nabokrig ja hvad ved jeg..

Desuden, så lyt på det, som mastervol siger, så må der ikke være knas eller problemer med nogen af kontakterne.
Hvis du har mulighed for det, så blæs den rigtig godt igennem. Jeg har en kammerat der var ude og kigge på en luxman l85v, hvor vi opdagede da han kom hjem, at der var gået mindst et rør i højre udgangskanal. Dette kunne i ses ved mangel på kontrol af baselement, men da vi åbnede, var det også ret tydeligt, det havde han blot ikke haft mulighed for da han var ude og kigge.

Undersøg produktet på forhånd og få andre oplevelser med denne. Selvom du ikke kan få at vide om lyden er dig, kan du finde ud af hvor det oftest går galt for produktet, hvor der opstår fejl og mangler over tid og hvad der går i stykker.

Undersøg forbindelser og stik bagpå, værd sikker på alt sidder fast, og RCA connectorerne ikke er ved at hoppe ud af chassiet som det næste, det er ikke altid det blotte øje kan spotte dette, så tag fat i dem og mærk efter. Det betyder ikke nødvendigvis at du ikke skal købe, men det er en god anledning til at diskutere prisen lidt :)

Ja det var mit korte besyv :)

Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt sikker på hvordan jeg ville have det, hvis en fremmed stod og vrikkede i phonostikkene på noget af mit udstyr. Specielt printmonterede
phonostik er ikke verdens mest stabile (læs: Vrider man lidt hårdhændet i det monterede stik, risikerer man en knækket loddeø), og man risikerer
som sælger at stå med noget defekt udstyr fordi den potentielle køber har været mere hårdhændet end stikket er designet til. Selvfølgelig kan netop
dette være en skjult fejl, så jeg kan som sådan godt se problematikken. Det svarer lidt til at prøve topfarten af på en ældre bil, som måske ikke har
været i nærheden af denne i mange år.

Udover dette, mener jeg at rådet omkring at checke volumen pot for skrat, og sikre signal i begge kanaler på alle indgange som værende meget
relevant. Er det muligt, er et kig under kølehjelmen er god ide. Misfarvning af print KAN indikere fejl (varme), eller dårligt udført reparation.

Papirer er da godt, men det ville ikke holde mig fra at købe, hvis jeg havde en god fornemmelse i maven omkring sælgeren og den dialog man har
haft med denne. Evt. få sælger til at udfærdige en slags kvittering for salget.
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Udover de fornævnte ting vil jeg anbefale at i laver en købsaftale, hvor eventuelle mangler og fejl skrives ned, så der ikke opstår tvivl af nogen art.

Hvis forstærkeren ser meget hærget ud, vil jeg nok gå min vej - enkelte ridser og lign. er naturligvis ok.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

som allerede nævnt, tryk og drej på alle knapper. tjek begge kanaler med balance knappen. tag noget af din egen musik med, som du er vandt til at høre. så kan du bedre bedømme lyden i forstærkeren.

sørg for at være hos sælger på et tidspunkt, hvor du kan tillade dig at skrue lidt op for forstærkeren for at høre den under belastning.

læg mærke til om sælger ved noget om hifi generelt og om selve forstærkeren eller om det er noget han bare skal af med i en fart.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Du skal naturligvis lytte til den med volumenknappen højt. Men det er måske vigtigere at lytte til den på lavt niveau.

Min (beskedne) erfaring er nemlig at gamle forstærkere kan snerre en del fra transformatorerne og dette høres tydeligst om aftenen uden gadestøj og med lavt lytteniveau.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes