Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 16:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Riaa overvejelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

hej,

jeg har lånt en pladespiller - en gl. Luxman med vacumsug på pladetallerkenen. Jeg har ikke fået den endnu, så jeg ved ikke hvad den hedder. Imidlertid har jeg fravalgt at få riaa i min forstærker - en Sugden a21a - fordi riaa-delen lød af ingenting ifht. til den Audio Note OTO som vi sammenlignede den med, og iøvrigt kostede riaa´en i Sugden´en 2000kr., alt for dyrt til den kvalitet, syntes jeg.

Så nu har jeg altså en pladespiller og ingen riaa. Jeg vil meget gerne have en lyd som Audio Note giver (jeg kan se jeg ikke er den eneste herinde), eller noget der kommer i den retning, og så er spørgsmålet så, hvad jeg gør. For såvidt jeg er orienteret laver AN ikke længere seperate riaa´er, og jeg køber ikke en dyr integreret forstærker bare for riaa´en. Jeg kan så købe noget andet, eller se om jeg kan finde en gl. AN riaa brugt. Har nogen en vurdering af, hvad mine alternativer kan være, og måske ved hvad de seperate AN riaa´er hedder (er det ikke P1, P2 etc.?)?

Det er meningen, at jeg på sigt vil have en rigtig flot pladespiller når jeg får flere penge, jeg har tænkt på Systemdek IIX, Linn Sondek eller Pink Triangle, som riaa´en så skal virke sammen med.

Venlig hilsen

Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Pris?

Agrippa

Til top Vis Agrippa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agrippa

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej Agrippa,

jeg tænkte noget i retning af 3½ tus. Men det der er ved det er, at jeg vil have den i mange år, så jeg ikke skal ud og købe noget andet lige med det samme.

torben

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Prøv og tag ind til Anders (audio consult) og lån en Creek riaa. Ellers er der jo Tiny Tube fra Lydbutikken (hvis de stadig laver den). Jeg ved dog ikke hvordan den lyder, men bor man i kbh, så skulle der være nogen muligheder.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Enig der, Creek har meget gode RIAA'er.  En kamerat har OBH-9, som låter svært så bra.  De nye modellene OBH15 og OBH18 (kun MM) er sikkert ennå bedre.  Ellers finnes Project Tube Box til rundt din pris og den har fått meget bra kritikker rundt om.  Den kan evt. også oppgraderes med bedre rør.

Andre gode RIAA trinn i din prisklasse kunne være Musical Fidelity X-LPS, Trichord Dino eller Holfi Ellipse.  Skulle jeg bruke pengene selv, og kjøpe nytt, ville jeg trolig valgt Project, Creek eller Musical Fidelity, men det kommer jo helt an på om disse passer inn i ditt anlegg. 

Felles for dem alle (Project da ifølge tester og Creek om de nye er lik den jeg har hørt) er at de er støyfrie (noe som slett ikke kan sies om alle) og er godt oppløste og detaljerte samtidig som de har godt med kropp både i mellomtone og bassområdet.  Mitt forslag er om mulig å låne disse tre og prøve dem hjemme i ro og fred.

Agrippa

PS - Luxman platespillere er forøvrig fantastisk bra.  Behold heller den du får låne, enn å kjøpe Linn, PT eller Systemdek!!!

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

faktisk har en kammerat en OBH (8 el. 9 tror jeg han sagde), som vi skal teste til vores hifi aften, så det behøver jeg slet ikke at låne, ihvertfald ikke i første omgang. Men i alle fald skal jeg også have prøvet noget med rør.

Mit anlæg består af en Sugden forstærker og Audio Note E højtalere, er der så en riaa, der er mere passende end en anden?

Ang. pladespiller, så medbringer en kammerat en Systemdek og en anden en Rega, så der får vi chancen for at vurdere Luxmanen, så måske ender jeg med at købe den.

torben

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker er en Creek 8 til MM og en 9´er til MC. Begge gode.

Den ny Creek 15 fik en "GUL" anmærkning i tyske Stereoplay og hæje karakterer. Den koster 1950,- + 500,- for den regulerede strømforsyning.

Tror den er det bedste køb af Creek´erne for de to førstnævnte er fra 1999.

Med alt det Sudgen og Audio Note, skal du nok ikke hælde mere lyd af den bløde type i det, så kan det godt gå hen og bile for meget. Too spicey!

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hej Torben.

Jeg har selv prøvet de her i indlægget nævnte OBH riaa'ere. Jeg synes, de er klart overvurderet. Den billige pris fornægter sig ikke. De er specielt dynamiskt fattige og ret kedelige. Tredimensionaliteten er også ret ringe. Desuden har specielt mc-riaa'en ikke gain nok. Du skal have en mc-pick up med ganske høj udgangsspænding, hvis ikke musikken skal drukne i støj og sus. Og det begrænser valget af pick up noget.  En noget overset riaa er faktisk den, Densen laver. Bunden er langt mere tør og vægtig, baggrunden er helt sort og specielt mellemtonen er flot og dynamisk. Prisen er selvfølgelig en lidt anden - ca. 5000,- (jeg har faktisk en til salg - lidt gratis reklame skal der vel være plads til)

mvh ole

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

På den annen side er det jo mulig at Creek'ene ikke passer bra i ditt system....eller?  Det er tross alt ikke for ingenting at de er meget vel ansett.  Nå eier jeg forøvrig ikke en Creek selv og har aldri gjort det, så jeg har ingenting å bevise her.    Som nevnt ovenfor bruker en kamerat av meg en -9 og den mangler slett ikke hverken rom eller dynamikk, tvert i mot.  Jeg vil si at den er meget tett på min tidligere Electrocompaniet ECP1 til 7000,- selv om den koster mye mindre. 

Imidlertid er det noe som kalles matching(!), som kan være god eller dårlig helt uavhengig av pris og rykte, og det er på grunn av dette at det er et must å prøve før man kjøper.

Agrippa

Thomas L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hej Torben

Når du skal sammenligne Creek'en med andre skal du være opmærksom på at du benytter den "stor" strømforsyning (obh-2 tror jeg den hedder). Der er ekstremt stor forskel. Mere bund, større ro, meget mere falder på plads.

Du ved det sikker allerede men jeg ville lige sige det.

Thomas

Til top Vis Thomas L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas L

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender selv en NLE19 (med hjemmebygget spændingsforsyning og en ordentlig elektrolytbank). Den lyder aldeles fremragende og har den fordel, at den har variabel forstærkning og variabel indgangsimpedans. Endvidere har jeg kun meget gode erfaringer med service fra Niels Larsen, som har bygget den. Pris, så vidt jeg husker omkring 3500,- for RIAA'en alene. Så det er da et bud.

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

torben kbh. skrev:

faktisk har en kammerat en OBH (8 el. 9 tror jeg han sagde), som vi skal teste til vores hifi aften, så det behøver jeg slet ikke at låne, ihvertfald ikke i første omgang. Men i alle fald skal jeg også have prøvet noget med rør.

Mit anlæg består af en Sugden forstærker og Audio Note E højtalere, er der så en riaa, der er mere passende end en anden?

Ang. pladespiller, så medbringer en kammerat en Systemdek og en anden en Rega, så der får vi chancen for at vurdere Luxmanen, så måske ender jeg med at købe den.

torben

Skriver du ikke lidt om hvad i oplevede (hvis I altså har afholdt hifinørkomsammen)?
Det er altid sjovt at læse om.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Når du finder den RIAA du kan lide, så glem alt om netdrift af din RIAA, men gå derimod over til batteridrift. Jeg har lige skiftet min strømforsyning ud med batterier, og det duer bare, der er mere af det hele, så jeg har fået lyttet flere LP'er igennem end jeg plejer. Og nu er der jo nok nogle der tænker, han brugte en for lille strømforsyning, det er derfor han kan høre forskel, men nej strømforsyningen bestod af en ringkernetraffo på 120VA og en lytbank på 2 x 16300uF fordelt på flere kondensatorer. Batteriforsyningen som jeg nu benytter til min RIAA består af 2 stk. 12V 3,2Ah batterier. 

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Prøv Trichord DINO, den koster 3500 kr. spiller kanon. Kan justeres til MM og MC, i flere trin, modstand og kapacitet.

Mulighed for opgradering når du får bedre får med større strømforsyning eller kan lave dem selv a la Gorms opskrift.

Har gode anmeldelser.

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes