Emne: Info om NAD 306.. erfaringer?? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med-hifi-nørder. Er der nogen der kan huske .. eller har .. lidt tilsvarende "gråt guld".. Jeg har lige fået reddet en ældre NAD Integrated
Stereo receiver 306. Den var afgået ved WAF-døden i en krybekælder hos en kammerat. Nu bor den hos mig. Ud over det åbentlyse med 2 x 50 NAD-watt. ved jeg intet. Er de "NAD-watt" måske - måske ikke -
lige så meget som min Onkyo 805´s 130 "receiver-watt" pr kanal i stereo ´8 ohm ??? (Eller hvad - nogle erfaringer??) Lidt billeder..     Den var bl.a. endt i kælderen da den "kun spillede i den ene kanal... Jeg tror den stod i "bridge mono" mode... og derfor ikke har "virket" da der blev puttet 2 højtalere på!.. Alt hvad i har af info, links, tests, meninger, erfaringer og løgnehistorier værdsættes.. Mvh. Offcourse - nu vintage-samler i pulkterkammer og krybekælder.
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da en nysselig gammel sag. Den spiller sikkert udmærket? :) Ville være fin til et garageanlæg el.l.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
fin mellemklasse amp ,spiller fint ,det med nad wattene var et soft klipping kredsløb ,man indbyggede i forstærkerne ,så man kunne skrue lidt højere op før forvrængningen blev for stor ,den havde ikke flere watt end de andre ,dengang ,soft klipping kan laves på forskellig vis ,og går ud på at klippe toppen af forvrængnings kurven ,soft klipping bruges meget stadig inden for lydproduktion ,jeg bruger det selv som plugin i mit lydstudie
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker - kan være jeg skal prøv den på mine fronter - se om dete lyder bedre / den har mere kontrol.. Jeg får ihvertfald en strømforsyning mere til de 7.1 kanaler der drives under film...
Tak for input.
(Jeg læser det som at jeg med fordel kan slå soft-clipping til. - rigtigt?)
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyt dig frem med øret ,naderne havde vist ok stor strømforsyning ,så prøv den i dine fronter ,lyt e,vt til noget musik du kender ,på det gamle setup et par timer, og så sæt nadden ind i systemet ,så burde du kunne høre forskellen mere tydligt ,fordi dit øre er vænnet til lyden fra det gamle system ,gennem timmers lytning
soft klipping tilfører signalet noget kompresion vil jeg formode .er ikke helt sikker på hvordan det virker rent teknisk ,mener det komprimerer forvrængningen i toppen af signalet ,og frigiver lidt kræfter til det generelle loudnees nivea,så man kan skrue lidt højere op
loudnees nivea er det gennemgående lydniveau i optagelsen der gengives over forstærkeren ,det virker vel nærmest som en limiter ,dog ikke på samme måde ,da en limiter cutter signalet ved et forudstillet niveau ,og alle signaler der er højere end det maksimale output niveau sat på limiteren ,dæmpes til det satte nivea
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du skal altid ladde softclipping være tændt (IMHO), dels måler forstærkeren bedre dels lyder den bedre og dels er chancen for at fise noget af lidt mindre. Jeg har set målingerne, men ikke mens nettet har eksisteret, så jeg har ingen link, sorry.
NAD watt er et begreb der opstod på grund af at de fleste NAD'er oprindeligt spillede hovedparten af væsenlig større og dyrere forstærkere sønder og sammen, når de blev sat til en højttaler og ikke en målemodstand. Det startede med den lille "Gigantdræber" 3020, som også var den første transistorforstærker til at komme på TAS'ses Editors Choice, sin lidenhed i watt og pris til trods, og den kom det fordi den lød bedst/godt nok til at komme på listen, selvom der var mange der havde forsøgt at få deres topmodeller til mange $$$ med mange watt på listen. Alle uden held.
Fidusen er at NAD'er var mindre påvirket af højttalerens belastning under brug, end konkurrenterne var. Baseret på en anden måde at lave strømforsyningen på end det der var god latin på den tid, spillede NAD'erne bare videre hvor andre slog fra eller simpelthen brændte af. Senere lavede NAD yderligere tiltag, fx "Power Envelope", men gik bort fra det da de fandt ud af at ingen forhandlere eller brugere forstod hvad det betød, og at det derfor ikke var et salgsargument der kunne forsvare merprisen. Siden er der en del konkurrenter der har fattet fideusen med at dimensionere strømforsyningerne på en anden måde, så NAD er ikke så forskellige fra alle andre som før, nu kun forskellig fra en del af dem. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUper - vil finde til til lidt lyttetest - både mht. effekt og ifht. mine "nye brugte" højtalere... Mvh. og tak for indspark RetrOffcourse
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv den med en god forforstærker i et rent stereo setup, så bliver du overrasket over hvor god effektdelen er.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|