Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilket 12AX7 rør ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej ! jeg har lige bestilt en hybridamp, som bruger 12AX7 rør i forforstærkeren. Hvilket rør vil I anbefale, hvis man søger en varm/analog lyd, hvor specielt øvre mellemtone og diskant er blød og behagelig at lytte til ?

Jeg har selv overvejet at prøve Tungsol 12AX7 reissue, Mullard Reissue og Sovtek 12AX7-LPS. Er der nogle steder herhjemme hvor jeg kan købe disse rør til menneskepenge (det udelukker pt. pyndt.dk). Eller evt. nogle gode udenlandske butikker ?

Er der evt andre rør (måske russiske), som kan bruges som gode/billige alternativer ?

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ingen aktier i Pyndt,men hans Sovtek 12ax7-lps er da ikke specielt dyre.Men få lige forstærkeren hjem og lyt på den et 1/2 års tid,så du
lærer den at kende.Det er meget individuel hvordan de lyder i de forskellige opsætninger

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Mine forstærker og mine øre kan bedst lide disse her:

Her kan du læse mere om ECC83 :

http://www.larsreinau.dk/about3.html

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Sovtek 12AX7-LPS, med Duende dæmperinge på. Rørene har lidt mere tendens til mikrofoni pga. deres store plader...

Jeg sværger selv til Tesla E83CC  Verdens bedste ECC83, sammen med Telefunken ECC803S.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

dfms: Jeg har hørt meget rigtig godt om telefunkens rør, men mener at huske at de fokusere lidt mere på det analytiske/detaljerne, end den varme cremede lyd som jeg søger.

Medlem: jeg har også et godt kig på Tesla, men der er mange forskellige "modeller" på eks. tupedepot hjemmesiden eller pyndt.dk. Så jeg er lidt i tvivl om hvilket af tesla rørene jeg bør gå efter ?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

dfms: Jeg har hørt meget rigtig godt om telefunkens rør, men mener at huske at de fokusere lidt mere på det analytiske/detaljerne, end den varme cremede lyd som jeg søger.

Medlem: jeg har også et godt kig på Tesla, men der er mange forskellige "modeller" på eks. tupedepot hjemmesiden eller pyndt.dk. Så jeg er lidt i tvivl om hvilket af tesla rørene jeg bør gå efter ?

! Der er Tesla (de originale - NOS) og så er der JJ Tesla. Sidstnævnte er ikke noget specielt. Du skal have fat i NOS Tesla E83CC hvis det skal være sjovt. Men jeg tror det er alt for linært, og dynamisk i hele frekvensbåndet til at du bliver tilfreds  Der er ikke noget mikrofoni under 20 Khz på det rør = genial konstruktion. Som kun er lavet af to i verden - Telefunken med deres ECC803S og "kopien" Tesla E83CC. Men mange Tesla er lavet på telefunken maskiner - og Tesla vidste hvordan man skulle lave rør...

Du "plages" muligvis af det mange gør i dag, for "meget" diskant? Du vil gerne have en lidt "blød" og "rund" lyd der ikke bliver øretrættende i længden?

Prøv evt. de gamle longplates Mullard, hvis du kan få fat i dem. Alternativt skal du måske se på hvad der ellers kunne være årsagen til at du ikke har den lyd du gerne vil have. Det er ikke sikkert at det er godt at vælge rør som "sovser" lyden, for så bliver du sikkert bare træt af andre ting...

Ja, det er ikke helt let, men en dejlig hobby 

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Medlem: Tak for forklaringen om tesla rørene. jeg troede nemlig at det var jj tesla, som jeg skulle have fat i, men jeg vil prøve at kigge efter NOS rørene istedet.

Jeg ved ikke om jeg syntes jeg har for meget diskant, men jeg er utroligt overfølsom overfor fx skarpe s-lyde, så jeg skal ikke have et rør som befordre dette. Jeg har også overvejet Mullard Reissue, som er en del billigere end NOS rørene, men jeg er lidt i tvivl om hvor godt de følger med de gode gamle Mullard rør ?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Medlem: Tak for forklaringen om tesla rørene. jeg troede nemlig at det var jj tesla, som jeg skulle have fat i, men jeg vil prøve at kigge efter NOS rørene istedet.

Jeg ved ikke om jeg syntes jeg har for meget diskant, men jeg er utroligt overfølsom overfor fx skarpe s-lyde, så jeg skal ikke have et rør som befordre dette. Jeg har også overvejet Mullard Reissue, som er en del billigere end NOS rørene, men jeg er lidt i tvivl om hvor godt de følger med de gode gamle Mullard rør ?

Lidt usædvanligt kan de i øjeblikket fås her => http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=17 47

Men igen, det er nok ikke det du søger...

Mullard Reissue har jeg ikke prøvet, men jeg ville være skeptisk, da der er gået helt og aldeles inflation i alle de gamle super-rør og deres "genopståen"

Coogy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Tungsol 12AX7 reissue giver lige det jeg fornemmer du søger. Jeg fortrækker klart dem frem for nos mullard i mit setup....og så koster de ikke ret
meget. Held og lykke
Til top Vis Coogy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coogy

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Coogy: Tungsol 12AX7 lyder meget interessant, så det tror jeg jeg vil prøve at lytte til. Det er heldigvis heller ikke særligt dyrt

Nhj4: Må man godt bruge ecc81 rør i en forstærker der bruger 12AX7/ecc83 rør ? Er der ingen forskel på de to rørtyper ?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Juni 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Tungsol 12AX7 reissue er et rigtig godt rør, benytter det selv i min McIntosh mx 110 tuner/preamp.

MAN kan ikke bare benytte ecc82/ecc81 rør i stedet for et ecc83 rør, da arbejdspunkterne bliver forrykket, det kan sagtens spille, men man bliver nød til at tilpasse arbejdspunkterne, længere er den ikke.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Juni 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Solvin skrev:

Tungsol 12AX7 reissue er et rigtig godt rør, benytter det selv i min McIntosh mx 110 tuner/preamp.

MAN kan ikke bare benytte ecc82/ecc81 rør i stedet for et ecc83 rør, da arbejdspunkterne bliver forrykket, det kan sagtens spille, men man bliver nød til at tilpasse arbejdspunkterne, længere er den ikke. der er ikke nogen problemer i at bruge disse rør, færdig, nu har jeg gjordt i mange år uden problemer

Mvh

Torben

Det er da også smart at erstatte et ecc83 rør hvor den indre modstand er 62.2 Kohm med et ecc81 rør med 7.7 Kohm i indre modstand, hvordan tror du lige at arbejdspunkterne ligger.

Man kan også putte en skrappere knast i sin bil ud at at justere den, men optimalt er og bliver det næppe.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Juni 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

ikke mere her fra

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

der blev engang bragt en artikel på et andet fora om forskellige rør fabrikater, men om det var for ECC82 eller 83 eller begge, kan jeg ikke huske, ej heller sti eller titel, men forsøg og søg 
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
Det er da også smart at erstatte et ecc83 rør hvor den indre modstand er 62.2 Kohm med et ecc81 rør med 7.7 Kohm i indre modstand, hvordan tror du lige at arbejdspunkterne ligger.

Guitaristerne gør det tit - men de vil jo også have lyden forvrænget

Man kan godt udskifte ECC83 med ECC81 uden at noget går i stykker, men det er ikke nogen god ide...

Og med hensyn til hvilket ECC83 der er bedst, kan jeg ikke give noget svar. Det afhænger både af arbejdspunkter og smag og behag. Prøv dig frem! Gamle brugte Philips/Miniwatt og Telefunken kan anbefales til eksperimenter - de kan fåes gratis, hvis man leder de rigtige steder

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Solvin skrev:

Guitaristerne gør det tit - men de vil jo også have lyden forvrænget

Man kan godt udskifte ECC83 med ECC81 uden at noget går i stykker, men det er ikke nogen god ide...

Og med hensyn til hvilket ECC83 der er bedst, kan jeg ikke give noget svar. Det afhænger både af arbejdspunkter og smag og behag. Prøv dig frem! Gamle brugte Philips/Miniwatt og Telefunken kan anbefales til eksperimenter - de kan fåes gratis, hvis man leder de rigtige steder

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Udskiftede netop mine indgangsrør i min Rogue Audio Cronus til gamle Phillips(mullard) og fik superlyd. De kostede en slik

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

jeg har bestemt mig for at Tungsol 12AX7 bliver et af de rør der skal afprøves, men hvor skal jeg bestille rørene ? og hvad kommer der evt oveni af fragt osv hvis man bestiller dem fra udlandet ?

mcs 5: Du ligger ikke tilfældigvis inde med nogle rør der kan bruges istedet for 12AX7. Du kan jo lige sende mig en PM hvis du gør (jeg syntes at kunne huske at du havde en masse forskellige russiske rør sidst jeg bestilte hos dig). Gratis rør siger du, hvor skriver man sig op til sådan nogle

Music4life: Uha ! jamen så bliver jeg jo også nødt til at prøve nogle gamle philips. det bliver godt nok snart dyrt  Forresten et spændende setup du har dig, det gad jeg godt ligge øre til. Overvejede selv at prøve en Rogue Audio Cronus.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes