Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sådan tweeker man med rør...not?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle finde ud af om der var noget som kunne gøres bedre på en kinøjser-forstærker. Den er med 6550 rør og kunne ikke levere mere end 12W viste første måling. Hmm...ikke mere end en single ended med 6550 og denne er en PP.

Jeg kunne pludselig huske ordet 'tube-rollin' og der er skiftet fra 6N9P til 6SN7 i indgangen og fra 6N8P til 6SL7 i driver-trinnet. Det fremgår på nettet at 6N9P er det samme som 6SN7, men kun soklerne passer:-)

6N9P kræver 2V i bias og 6SN7 8V. Da forstærkeren er DC koblet giver dette helt forkerte arbejds-punkter, men selvom den var AC koblet ville det stadig ikke gå godt.

Her er et billede som viser begge kanaler...den ene med orig. den anden med uorig. rør. Forskellen er henholdsvis 12W og 30W. 30W er heller ikke meget, men den får kun  370V anodespænding og har autobias...dvs. 370-35=335V anode-spænding. Men så er det ren klasse A drift og iøvrigt er forstærkeren velbygget og vel-fungerende.

Jeg  tog lige et billede som viser at det ikke bare er manglende følsomhed men at der simpelthen ikke er mere juice i den

Morale; undervurder ikke rør-data.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Jeg kunne pludselig huske ordet 'tube-rollin' og der er skiftet fra 6N9P til 6SN7 i indgangen og fra 6N8P i driver-trinnet. Det fremgår på nettet at 6N9P er det samme som 6SN7, men det er det ikke. På nettet kan se at disse rør erstatter hinanden, men kun soklerne passer:-)

Det er jo også noget vrøvl (som der er meget af i div. erstatningstabeller... ). 6N8 kan erstattes af 6SN7, men 6N9 er et 6SL7. Det gælder da i hvert fald de originale russiske typer. Men mon ikke kineserne har kopieret dem nogenlunde rigtigt...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Flot info....

Jeg kan næsten høre den tidligere ejer rose den forbedring han lavede med de "bedre" rør

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ja 

Vil du afsløre hvilken forstærker der var tale om?

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

jeg ska spørge, men tror ik jeg får lov....jeg har en anden som jeg er sikker på jeg må vise frem.

Denne fine Yaqin har jeg fået stillet til rådighed af Jesper Olsen for at få styret min nysgerighed og jeg må sige udover at være en skønhed er det også en velfungerende forstærker. Den lover 65W, men kan dog kun med besvær snige sig op-over 55W. Dette skal man nu ikke hænge sig i...meget mere vigtig er at der skulle være gode udgangs-transformatorer i den.

Målinger viser den ruller af fra 60Khz øvre og 20hz nedre så det er i orden...driver-trinnet kan forbedres da det pga for lille strøm (3mA) arbejder på den krumme del af karakteristikken. Dette er dog kun en lille ting og totalt set fungerer den rigtig godt. Komponent kvaliteten er OK og bygge kvaliteten er også fin. Jeg har endnu tilgode at høre den, men har kun gode forventninger.

Til dem der mener jeg er en 'måletosse' kan jeg sige at for at få fuldt udbytte (god lyd) af en forstærker mener jeg konstruktionen grundlæggende SKAL være i orden...betyder meget mere end audiophile komponenter og tro mig...jeg har fundet masser af fejl i yderst velrennomeret udstyr (mest rør men også transistor grej) gennem årene og gør stadig. Fejl som vel at mærke degraderer apparaterne i betydeligt omfang. Solvin kan bekræfte mig...han har ofte været med når jagten er gået ind.

m,vh

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Til dem der mener jeg er en 'måletosse' kan jeg sige at for at få fuldt udbytte (god lyd) af en forstærker mener jeg konstruktionen grundlæggede SKAL være i orden...betyder mere end audiophile komponenter og tro mig...jeg har fundet masser af fejl i yderst velrennomeret udstyr (mest rør men også transistor grej) gennem årene og gør stadig. Fejl som vel at mærke degraderer apparaterne i betydeligt omfang. Solvin kan bekræfte mig...han har ofte været med når jagten er gået ind.

m,vh

"Måletosset" næppe, kun grundig  . Ja vi har set en hel del, som ikke burde være forkommet i Hi-fi udstyr  , gennem de mere end 20 år vi har kendt hinanden.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Nå men den første forstærker minder utroligt meget om denne (også diagram mæssigt) , men er ikke identisk.

mvh

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

He he så dukkede den op - min kære Yaqin.

Jeg er glad for at den er ok for da jeg så den første del af tråden troede jeg, at det var yaqin'en

der var tale om...  puh-ha

Tror forøvrigt at det var Torben der 'sablede' den ned i min orginale tråd.. he he

Jeg synes også selv at den som udgangspunkt så fornuftig ud indeni selv om jeg ikke er

rørmekaniker.

Nå men jeg følger denne spændende tråd Tube og ser hvad du finder af unoder i 'dyret'

Om den yder 65 eller 50 watt er jeg ligeglad med men om der kan laves forbedringer er spændende. Om Rørene (6SN7) og (ECC83) som jeg har sat i - er dårligere eller bedre kan jeg ikke afgøre målemæssigt, men kan konstatere at det var de rør ud af 15 forskellige typer der lød bedst.

Og ja det kom til at koste en del på eBay før de nuværende 6SN7 rør blev valgt. De kom iøvrigt i orginal AMR. embalage som var en blandning af bomuld og tang (tror jeg) De skulle være fra 1945 og var NOS - NIB - altså 'nosserør' som jeg kalder dem.

Spændende og interessant tråd

Venlige hilsner

Jesper

PS 'Dynadrengen' Spiller fremragende nu.

tube mania skrev:

jeg ska spørge, men tror ik jeg får lov....jeg har en anden som jeg er sikker på jeg må vise frem.

Denne fine Yaqin har jeg fået stillet til rådighed af Jesper Olsen for at få styret min nysgerighed og jeg må sige udover at være en skønhed er det også en velfungerende forstærker. Den lover 65W, men kan dog kun med besvær snige sig op-over 55W. Dette skal man nu ikke hænge sig i...meget mere vigtig er at der skulle være gode udgangs-transformatorer i den.

Målinger viser den ruller af fra 60Khz øvre og 20hz nedre så det er i orden...driver-trinnet kan forbedres da det pga for lille strøm (3mA) arbejder på den krumme del af karakteristikken. Dette er dog kun en lille ting og totalt set fungerer den rigtig godt. Komponent kvaliteten er OK og bygge kvaliteten er også fin. Jeg har endnu tilgode at høre den, men har kun gode forventninger.

Til dem der mener jeg er en 'måletosse' kan jeg sige at for at få fuldt udbytte (god lyd) af en forstærker mener jeg konstruktionen grundlæggende SKAL være i orden...betyder mere end audiophile komponenter og tro mig...jeg har fundet masser af fejl i yderst velrennomeret udstyr (mest rør men også transistor grej) gennem årene og gør stadig. Fejl som vel at mærke degraderer apparaterne i betydeligt omfang. Solvin kan bekræfte mig...han har ofte været med når jagten er gået ind.

m,vh

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nå men den første forstærker minder utroligt meget om denne (også diagram mæssigt) , men er ikke identisk.

mvh

Ah, så ved jeg godt hvad det er for en

Har iøvrigt sådan en der er på billedet. Er faktisk ikke så tosset.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Gad nok vide om de kinøjsere er begyndt at kopiere sig selv

Ang rørtrin som tidligere nævnt der kører med så lidt strøm at de arbejder på den krumme del af karakteristikken er en rigtig faldgrube. Netop i sådanne trin  skal der kun små ændringer i strømmen og dermed arbejdspunktet for at de lyder forskelligt. Sådan et trin kan man undertiden høre forskel på om det er nat eller dag.

Det rør som trækker lidt mindre strøm vil således få skyld for at lyde 'koldt/skarp' pga højere 3.harmonisk...modsat vil det rør som trækker lidt mere opleves som 'varmere/blødere' i lyden. Rørene kan iøvrigt være af samme fabrikat og type samt lige gode. Det er altså en kritisk måde at køre et trin på og bør undgåes.

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej på tråden

Spændende, så skal vi have bukserne af Jespers kanøjser. Hvordan ser den ud under skørterne, kunne der bevilges et billede?

Efter at have haft min billige Dynavox på tubes målebænk, kan jeg kun bekræfte vigtigheden i at det grundlæggende skal være i orden før man får noget ud af audiofile komponenter, tuberollin mm. Mr. Tube fandt gennem systematiske måling en kraftig overkompensering imod forstærkerselvsving. Den blev sat ud af kraft og stuen blev til koncertsal. Siden har jeg selv ændret strømforsyningen fra at køre på seriekoblede lytter til rent parralelkoblede lytter. Og det kan kun anbefales. Overkompenseringen er livrem og seler på den destruktive måde, seriekoblede lytter i strømforsyningen er naturligvis et spørgsmål om at holde prisen nede. Men det svarer altså til at sætte en veltrimmet Volvo B20 motor op med Mascot kaburator, ikke særligt "Voldsom Volvo"

Alt dette havde jeg ikke fundet ud af, hvis ikke det var for vores egen rørguru med proberne: tube mania. Jeg var sikkert sprunget ud i at skifte koblekondensatorer til værdien af en mindre konfirmation, det gider jeg ikke engang overveje nu... Jeg tror snarere at jeg vil bruge kontanterne på noget rørRIAA/-pre.

En lille beskeden opfordring. Hvis du kunne få tid tube, så kunne du jo være manden der skabte den gode indsigtsartikel om rørforstærkere - jeg ville labbe hver en linje i mig som var det Haut Medoc med premiere cru ogjegskalkommeefterdig-klassifikation til prisen af en halv rumraket
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jo jo der skal nok komme nogen 'up skirt pics'. Vi vil se det hele vil vihe he. Solvin kommer imorgen...han er vaks med skrue-trækker og foto-apparat

Æhh..indsigts artikel? Jeg ved ik helt hvad det går ud på...noget med at gøre brug af den erfaring som jeg har samlet gennem 30år. I øjeblikket prøver jeg så godt det kan lade sig gøre at få fat i hvad der komme ind over grænserne for at samle viden og erfaring og det er utroligt spændende at få proberne igang for sådan en gammel rørtosse...synes jeg. Det er osse noget med at skille skidt fra kanel og sommetider får man en overraskelse. Nogen kommer fra et hjem med klaver...jeg kommer fra et med rør-radio.

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Joeh - det kunne være svært interessant at få indblik i 30 års høstede frugter

Det er iøvrigt dejligt at der er så mange rørting på markedet nu. Det er sjovt med rør, det er sådan nærmest elektronik på den mekaniske facon
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Så kigge vi under skørterne og her er ikke noget at skamme sig over. En sjov detalje er måden som soklerne til udgangs-rørene er monteret på. Det er chassi monterings sokler skruet i printet og forbundet med ledninger...så løse lodninger er elimineret her.

Transformatorerene er pæne og veldimensionerede både visuelt og måle mæssigt.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hey.

Det var da rart at se at der rent faktisk findes en trafo under det grønne skørt, som jeg ikke

har haft pillet af.

Nu bliver det spændene at høre hvad du mener om lyden

Hilsen

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Sjovt som de trafoer ligner dem på Dynavox'en, spoleformen, det gule tape, viklepapiret og det hele...

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Sjovt som de trafoer ligner dem på Dynavox'en, spoleformen, det gule tape, viklepapiret og det hele...

Det er sandsynligvis standardkomponenter som alle kineserne bruger (trafodelene - ikke trafoerne).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Centralt bestemt, fastsat og 5 årsplanlagt. Mjae ok, sådan spiller klaveret ikke mere. Men de kan da udmærket være fra samme underleverandør.

Vigtigst er at de kan noget, og det er da hermed fastslået. At den så også er maksimalt pimpet med stive mængder børstet alu og grøn glimmerlak, det gør da ikke fornøjelsen mindre.

Lytteindtryk? Den må da kunne puste noget til sådan et sæt gulvhorn dér?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Centralt bestemt, fastsat og 5 årsplanlagt. Mjae ok, sådan spiller klaveret ikke mere.

Nej, det er bare praktisk og billigt på den måde, med en eller få producenter af trafodele. Derfor  ser trafoer fra andre dele af verden også tyske, engelske og amerikanske ud... Bare kig på f.eks. Audio Note UK's trafoer. De ser (eller så for nogle år siden i hvert fald) meget engelske ud, og kunne ikke komme andre steder fra. Og jeg tror ikke de kører med 5 års planer i England

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes