Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: tilbage til stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er ved at skotte min hjemmebio, og vil kun have stereo oppe i stuen.
Jeg har altid hørt at surrund forstærker ikke er gode til stereo, vil jeg få meget mere ud at
skifte min onkyo 806 surrundforstærker ud med en stereo forstærker? i så fald til hvilken?
Beløbet jeg vil bruge skal nok være det samme som jeg kan få for min forstærker, jeg regner med at jeg ville kikke på brugt.
mine højtaler er system audio 1550.
Vil jeg få noget ud af at skifte til en ren stereo?
Hilsen Henrik
Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

ja bestemt du vil høre en stor forskel.  hva med at prøve lidt rør lyd. ?

mvh. Rasmus

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

du har truffet den rette beslutning, hvis du vel og mærke prioriterer lyd højere end effekter.

jeg gik fra en rigtig tung onkyo surround maskine i 10000 kr klassen ned til en stereo forstærker i 3-4000 kr klassen og fik hørbar bedre lyd. men jeg prioriterer også musik og lyd langt højere end effekter fra bagvæggen.

hvad lyder dit budget på? der er mange penge at spare på brugtmarkedet, så længe man tænker sig fornuftigt om.

mvh 

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

En anden fed ting er, at du bare skal sætte kilden til og så spiller det.
Ikke noget med analog direct, stereo only, pure stereo eller hvad den slags nu hedder
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=spasmus]

ja bestemt du vil høre en stor forskel.  hva med at prøve lidt rør lyd. ?

mvh. Rasmus

jeg har ikke overvejet rør, er det ikke noget med at det skal stå og varme og lang tid før?

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg håber også at jeg har taget det rigtigt beslutning og flytte anlægget op i stuen, mit budget er ca 5000.
Kan man slutte en sub til en stereo forstærker til at spille de dybe toner?
Hvilken forstærker skal man gå efter... jeg lidt tænke på tule, densen eller cayins 252b- ved ikke om man kan få noget at dem i den prisleje
det skal også være noget kæresten der hjemme kan godkende.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej Gummimand

Jeg kan også kun tilslutte mig de øvrige kommentatorer.. Jeg skiftede også for nyligt fra en surroundreceiver til ca. 15K til min nuværende Cayin 353B, og har absolut ikke fortrudt.. Den spiller MEGET bedre på alle områder..

Med hensyn til subben, så kommer det lidt an på flere ting.. Nogle subwoofere har højttaler ind- og udgange, så du kan sløjfe højttalerkablerne den vej igennem.. Ellers skal forstærkeren have sub-out.. Cayin 252B har ikke subwooferudgang - så skal man op i 353B...

//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se har min sub kun højtaler udgang..
Kan man bruge stereo pre out på forstærkeren til subben og så der fra køre med højtaler kabler hen til ht. vil det give nogle mening?
jeg syntes nemlig godt at mine ht kan bruge lidt hjælp i bunden.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

hej, hva angår rør.  

radiorør er meget musikalsk at lytte til, de farver musikken på en varm behagelig måde, nærmest giver sjæl til musikken.   jeg gik selv fra et stort 5,1 Nad surround med en stor 1000W diy sub..  til en 2 x 30W kl.a triode PP el34 rørforstærker og 2 rigtige gode højttalere med bånddiskanter, og forskellen var enormt stor, for mig var den så stor at jeg aldrig skal have en transistor forstærker igen. jeg har prøvet at skifte over til transistor et par gange, men skiftede tilbage til rør igen med det samme.

nytidens rørforstærkere skal ikke varme op som i gamle dage. de er opvarmet via glødetråd, så der går ikke mange sek fra du tænder til den begynder at snakke sød musik.  og skulle der gå lidt mere tid med opvarmningen, så det er hele fornøjelsen værd

du kan jo prøve at give det et lyt endag du får lejlighed for det, men man skal passe lidt på med rørlyd,     man bliver helt afhængig af det.

leakker-fyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

heej man kan osse sætte en subwoofer til pre out

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også gerne ud og prøve at høre lidt rør.. Jeg syntes bare det ville være svært og sammenline et anlæg med andre ht en dem jeg har her hjemme. og jeg ville alder helst købe brugt , så er det jo svært at låne det med hjem og høre det. har du nogle mærker som man kunne kikke-høre på..

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

det er rigtigt nok at det er svært at sammenligne 2 helt forskellige anlæg og højttalere. men jeg kan love dig at når du endag hører et røranlæg vil du ikke være i tvivl om forskellen i lyden. jeg hørte det selv på et synthizis el34 røranlæg med 2 dali ikon 1 stander højttalere og måtte indrømme at høre akustisk musik og stemmer var en helt fryd for øren og på ingen måde anstrengene, heller ikke efter flere timers lytning.

men der er jo så mange mærker man kan lytte efter. men kan se du er fra vestjylland, og jeg er fra grenaa. så skal du endag i nærheden kan du da godt få et lyt med.  men pas nu på, du bliver bidt af det. ;-)

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kikket lidt på rør forstærker dba her på forum, der er nogle af dem der står at de lige har fået nye rør, hvor lang tid kan rørene holde? er det noget man skal skifte tit.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

nej det ikke noget man skal skifte tit nej. men de skal skiftes en gang i mellem. lad os sige hver 3-5 år. på effekt rørene.  men hva angår indgangsrør og driverrør, der skifter man gerne tit, for at rulle igennem de forskellige mærker.  man kan farve sin egen lyd gennem forskellige rør sammensætninger og min favorit er sikker ikke den samme som din .  jeg bruger gerne sylvania, telefunken og Rca som driver og indgang og elektroharmonix i udgangene. men det er igen forskelligt fra slæde til slæde hva der lydder bedst.    

men der er ikke så meget i det, bortset fra man bliver bidt af det. ;-)

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har osse købt rørforstærker for nyligt og skrevet en lille anmeldelse af rørgrejet under brugeranmeldelser, hvis det sku ha' interesse  Hvilken type rørbamse (og producent) du skal vælge er jo op til dig selv, må jeg lige understrege. Men en ting er sikkert: En gang rør, altid rør! Jeg tror nu osse rørene kan holde mere end 3-5 år, medmindre man spiller dagen lang selvfølgelig. Jeg har også kørt HD optageren over anlægget og det giver en fin lydoplevelse til film selvom det ikker er surround.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

jeg var lige inde og læse den. Er der flere udgange på rør forstærker, eller det en instilling inde i forstærkren man skal vælge om det er 6 eller 8 ohm? Er der ikke nogle producenter man bør kikke på.. Er der nogle der en indbygget en tunder ind i? (kæresten vil helst have alt for mange "kasser"stående fremme). Det lyder også godt at man også kan bruge det til når man kel se en film, det er jo ikke den bedste lyd på et tv.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 Juli 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

På min og de rørforstærkere jeg har set, er der 4 og 8 ohm højtaler udgange bag på. 2 stk rød (plus)og 1 stk sort (minus) på hhv. H og V udgang. Det er plus som er i 4 og 8 ohm. Du sætter højtaleren i hvor det passer hvis det er en 8 el 4 ohms højtaler, ellers prøver du dig frem hvis det er eks. 6 ohm som mine. Der hvor det lyder bedst i dine ører, der skal stikket være. Jeg har ikke set nogle med tuner indbygget, tror det vil være for kompliceret. Men der er indgange som på en transistorforstærker. Det er forskelligt fra de enkelte producenter hvor mange ting der er. Min har 3 indgange, men jeg bruger kun en da jeg har en DAC med HD og CD kørt igennem. Min har ikke preout til sub. Men jeg fandt ud af allerede med min transistorforstærker,at subben blev bedre indtegreret med højtalerbassen gennem højtaler line in på subben end via preout, så subben får signalet via spadestik fra højtalerudgangen på forstærkeren. Den er aktiv, så det belaster ikke forstærkeren. Men du kan også få rørforstærkere med preout.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Du skrev at dit budget er ca 5000. Jeg fandt lidt inspiration her. Kender ikke noget til de kinesiske mærker, men andre i dette forum er ret glade for produkter fra østen og så er de til en fornuftig pris. Der er osse den mulighed at gå til en hifi messe og høre rørforstærkere der. Det gjorde jeg og det var det som gjorde at jeg blev sikker på at det sku' være rør.

http://www.dynavox.dk/index.php?page=shop.browse&categor y_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=37&vmcchk=1 &Itemid=37

http://www.now-in-stereo.dk/prod06.htm

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige inde og kikke de to steder, jeg er nok mest til  Xindak, tror jeg skal en tur til kolding.
Det er godt nok ikke mange watt de levere, 2*12,5 eller 2*18. regner de watt på en anden måde?

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

hvad vil det enligt sige der her: Power Output: 18W*2 (Triode Mode) 45W*2 (Pentode Mode) hvad er triode mode og pentode mode?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes