| Forfatter |
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg er ved at skifte nogle transistorer i en defekt marantz SR8500.
Den transistor som sidder i forstærkeren er en KTC3200GR, men jeg har kun KTC3200LB.
Forskellen er HFE. HFE for GR er 200-400. For LB er den 350-700.
Tror i det vil fungere med LB i stedet for GR?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 15 Juli 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan et spørgsmål er meget lettere at svare på, hvis man har et diagram at se på. Diagrammet vil fortælle, hvad transistoren laver - altså; hvilket slags (overordnet) kredsløb sidder den i, hvad er dens specifike opgave og hvordan er den koblet op (omkringliggende komponenter)?
Hvis den sidder og kortslutter en udgang, vil det virke.
Hvis den sidder i noget styring, tror jeg nok, det vil virke.
Hvis den sidder i forsyningsdelen, er jeg mere skeptisk.
Hvis den sidder i lyddelen, er jeg meget mere skeptisk.
Men igen: Et diagram vil fortælle alt.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej boholm.
Jeg uploader lige service manualen (det er en ordentlig kleppert)
Der hvor fejlen ligger, og hvor de skal skiftes (KTC3200GR transistorne) er i FL kanalen på AMP PCB (side 27). I første omgang
gør det ikke så
meget om der er en lille ændring i lyden, så længe det bare spiller. Jeg omkobler nemlig så jeg kører SBL over kredsløbet til FL
og viceversa (de er
identisk opbygget), på den måde vil det være SBL kanalen som bliver ramt af evt. lydændringer.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et kredsløb, hvor der løber "lyd" igennem.
Q411 og Q413 kan umiddelbart godt skiftes. De sidder som konstantstrømsgenerator hhv. strømbuffer.
Q405 kan også godt skiftes, men dér skal man være på vagt overfor DC-forskydninger.
Der kan være stor variation på hfe - det er derfor, de opgiver så stor spredning. Du kan prøve et par stykker af de nye og se, hvilke der går godt, og hvilke der går skidt. Men "bare" at skifte Q405; umiddelbart nej. Du kan dog flytte rundt på de tre, og på den måde få det til at gå op.
Hvis du har et måleinstrument til at måle DC volt, kan du let se, om det går godt eller ej. Du har jo FR som reference.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK tusind tak. Først og fremmest skal jeg have det tændt op uden der kommer røg ud ;) Så vil lige have gang i en vario trafo
og lidt for at være på den sikre side. Det er mildest talt svært at komme til at måle når skidtet er monteret i forstærkeren. Men
kan måske måle Q405 og en tilsvarende på FR (ellers mål jeg lodde nogle måle punter på).
Egentlig tror jeg ikke Q405 er røget.
Hvad med Q423 (sidderhelt til højre lidt "uden for" kredsløbet).
:)
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ich habe eine weitere Frage :)
Q409 og Q407 (af typen KTA1268GR), der har jeg også kun BL "versioner".
Jeg har haft dem i, og ved at det virker, men vil du tro at det har impact på lyden?
I øvrigt fandt jeg ud af, at jeg har en KTC3200GR (altså den rigtige), så hvis Q423 lige så godt kan være BL (som Q411 og
Q413) så er der jo ingen ko på isen ;)
Glæder mig til jeg modtager mine Sanken SAP17 darlington-dyr, så jeg kan blive færdig. De er bestilt fra Canada, jeg kunne
nemlig kun finde en dansk leverandør som havde dem (efter opringning til Marantz europæiske hovedkvarter i Holland).
Der er dog det ved det, at den danske leverandør tager over 200kr pr stk.
I Canada tager de 3,5 canadiske dollars og 12 dollars for fragt til DK.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Men kan m?ke m?e Q405 og en tilsvarende p·FR (ellers m? jeg lodde nogle m?e punter p·. Egentlig tror jeg ikke Q405 er r?et.
Hvad med Q423 (sidderhelt til h?re lidt "uden for" kredsl?et).
|
|
|
En god ide ville være at udlodde dem allesammen og måle dem efter med diodetesteren i multimetret.
Q423 er ret ukritisk. Den sidder og "måler" spændingen over effektmodstandene i udgangstransistoren.
Toebs skrev:
Q409 og Q407 (af typen KTA1268GR), der har jeg også kun BL "versioner".
Jeg har haft dem i, og ved at det virker, men vil du tro at det har impact på lyden?
|
|
|
Det kan det sagtens have, da man flytter transistorenes arbejdspunkter, når nu bliver "tappet" en anden størrelse strøm end før fra de foregående trin. Det vil forårsage en ændring i mønstret på forvrængningen. Men trinnet er tilbagekoblet, hvilket gør, at store dele af forvrængningsmønstret vil blive modarbejdet. Vi taler dog om ret lave værdier for ændringerne, så jeg vil formode, at kun folk med virkeligt fine høreegenskaber vil kunne detektere en forskel.
Toebs skrev:
I øvrigt fandt jeg ud af, at jeg har en KTC3200GR (altså den rigtige), så hvis Q423 lige så godt kan være BL (som Q411 og
Q413) så er der jo ingen ko på isen ;)
|
|
|
Nemlig!
Toebs skrev:
Glæder mig til jeg modtager mine Sanken SAP17 darlington-dyr, så jeg kan blive færdig. De er bestilt fra Canada, jeg kunne
nemlig kun finde en dansk leverandør som havde dem (efter opringning til Marantz europæiske hovedkvarter i Holland).
Der er dog det ved det, at den danske leverandør tager over 200kr pr stk.
I Canada tager de 3,5 canadiske dollars og 12 dollars for fragt til DK.
|
|
|
Det er et stort problem i dagens DK, hvor det kun er et minimum af folk, der roder med analog elektronik idag. Alle de gode og spændende komponenter skal købes i udlandet, og man skal helst købe hele ruller af 500 eller 1000 stk.for at få stykprisen ned.
Ellers er det noget nær et helvede at finde steder at købe komponenter. Jeg ville gerne købe nogle MOSFET-effekttransistorer, jeg havde set en anden japansk gut bruge i sine konstruktioner. Jeg søgte på Google ogfandt en del forretninger i Japan. Men jeg fandt også ud af, at japanere slet ikke kan tale engelsk og derfor ignorerer ens mails.
Det lykkedes dog at finde en sælger, men så var prisen også derefter - plus forsendelsen !
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boholm.
Endnu en gang tusind tak for din hjælp. Jeg har meget lidt erfaring med sådan noget her, så dine elektronik ekspert råd falder i meget god jord :)
Du skriver at jeg skal måle transistorerne igennem med diode testeren. Måler den ikke bare om der er "hul" igennem? Skal jeg så måle fra collector
til emitter, og hvis der er hul igennem er den kaput, eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den tester, jeg har, måler diodespændingen på ca. 0,6 volt, når jeg måler fra basis til emitter hhv. collector på en npn-transistor - omvendt på en pnp (vær OBS på forskellen, se i databladet). Den måler 0,6 volt den "korrekte" vej, og den måler ca. 1,2 volt den modsatte vej, men det måler den også, når jeg ikke måler på noget. Strømmen løber fra den røde pind til den sorte.
Hvis der er "hul" igennem - dvs. nul ohm og eller nul volt, så er den afgået til de evige transistormarker.
Den vil (sikkert) være OK, så længe du ikke måler 0 ohm eller volt eller noget tæt derpå, uanset hvordan du måler på transistoren.
Databladet __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, jeg går i gang med at måle efter maden ;)
Jeg har lige siddet og målt på en 2SA970 (PNP) som er tilsvarende KTA1268.
Her måler jeg ~700mV mellem både B -> C og B -> E. (der står også i databladet der skal være ~650 mellem B -> E, men kan
ikke forstå jeg måler B -> C)
Den 2SA970 burde ikke være defekt (frisk fra pakken).
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har målt helt rigtigt - også med B->C. Et kursus i elektronik vil give dig svaret, men indtil da må det være nok at sige, at der også er en diode den vej.
0,6 - 0,7 : lige meget. Den måler rigtigt. For der kan (som altid) forekomme variationer. Og det kommer også an på, hvor meget strøm der løber. Jo mere strøm, jo højere spænding.
Husk også at måle C->E. Der skal måles "uendeligt", ikke kortslutning.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, tågede lige lidt, har jo aldrig brugt en NPN transistor på andre måder end med et spændingsfald fra base til emitter for at
aktivere den, så overvejede ikke lige opbygningen af en transistor.
Ser ud til at mange af transitorne har overlevet. Det er jo dejligt :)=
Måske jeg får post fra Canada i morgen.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv l*rtet virker ikke. Efter at have skiftet stort set alle komponenterne på FL. Når jeg tænder går den i standby, når jeg så
prøver at få den ud af standby og "rigtigt" tændt så siger den bare et par relæ klik og slukker, og så går der lidt og den tænder
op i standby igen.
Jeg må lige lade det ligge lidt, er på bar bund med hvor jeg skal gå igang nu, og er p***e træt af at jeg smadrede den efter at
have repareret den første gang :)
|
| Til top |
|
| |